W interpelacji, której adresatem jest minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak czytamy (pisownia oryginalna) ‒ W 2016 r. rząd Prawa i Sprawiedliwości zrezygnował z zakupu śmigłowców wielozadaniowych od koncernu Airbus, pozbawiając nasz kraj takich korzyści, jak chociażby 13,5 mld zł inwestycji offsetowych w polskie zakłady zbrojeniowe, a także 6000 nowych miejsc pracy, głównie w Łodzi i w Radomiu. Z tego kontraktu zostały tylko kary 80 mln zł, które polski podatnik musi zapłacić za zerwanie umowy z Airbusem.

Po 7 latach rządzenia PiS polska armia nadal nie posiada oczekiwanych śmigłowców, ale mamy za to kolejne pańskie wypowiedzi, że pracuje pan nad tymi tematami i prowadzi rozmowy. Do tego dochodzi chaos decyzyjny, jaki wprowadził pan w resorcie obrony narodowej i w polskim przemyśle zbrojeniowym. Najpierw bowiem dał Pan nadzieję pracownikom Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1 w Łodzi i pracownikom zakładów w Świdniku, że będą produkować śmigłowce uderzeniowe Kruk/AW 249 dla polskiej armii, co wynikało z listu intencyjnego PGZ i Leonardo. Niemniej jednak, już po kilkunastu miesiącach ogłosił Pan, że zadanie pozyskania śmigłowców uderzeniowych Kruk trafi do koncernów z USA. Zapewne znowu bez udziału polskich zakładów zatrudniających polskich pracowników.

Mi-24D/W.

Mi-24D/W.

56. Baza Lotnicza

Mając powyższe na uwadze, proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: Proszę o podanie, na jakim etapie realizacji są wszystkie zadania dotyczące pozyskania śmigłowców dla Sił Zbrojnych RP.

Czy w przypadku zakupu śmigłowców uderzeniowych w USA planuje się ich remonty i serwisy w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 w Łodzi?

Dlaczego zrezygnowano z planu produkcji śmigłowców AW 249, na czym skorzystałyby głównie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 w Łodzi oraz zakłady w Świdniku?

Przypomnijmy, od 2016 r. Inspektorat Uzbrojenia podpisał zamówienia na zakup łącznie 12 nowych śmigłowców dla Sił Zbrojnych RP – ośmiu (w dwóch transzach, w 2019 i 2021 r.) wielozadaniowych Lockheed Martin Sikorsky S-70i Black Hawk dla Jednostki Wojskowej GROM (realizatorem są, należące do amerykańskiej korporacji, Polskie Zakłady Lotnicze z Mielca) i cztery Leonardo AW101 dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej (umowa z 2019 r.).

Wznowiono niedawno działania zmierzające do zakupu śmigłowców bojowych Kruk, kontynuowana jest procedura pozyskania wielozadaniowych wiropłatów pokładowych Kondor i trwają analizy dotyczące modernizacji śmigłowców W-3 Sokół.

Nadal nie zostały podjęte decyzje w sprawie modernizacji Sokołów.

Nadal nie zostały podjęte decyzje w sprawie modernizacji Sokołów.

56. Baza Lotnicza

W przypadku programu Kruk, który zakłada zakup ok. 32 nowych maszyn w celu zastąpienia obecnie używanych Mi-24D/W, wybór ma zostać dokonany pomiędzy konstrukacjami amerykańskimi – Bell AH-1Z Viper i Boeing AH-64E Apache Guardian. Obydwaj potencjalni dostawcy twierdzą, że wybór ich śmigłowca będzie powiązany z zacieśnieniem współpracy przemysłowo-gospodarczej m.in. z firmami należącymi do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Nieoficjalnie, to właśnie proponowany zakres współpracy z podmiotami krajowymi może być jednym z kluczowych czynników w decyzji o wyborze konkretnego śmigłowca, co być może nastąpi jeszcze w tym roku.