Co dalej z zakupami śmigłowców? Posłowie pytają MON

Na stronach Kancelarii Sejmu opublikowana została interpelacja posła Pawła Bejdy (Klub Parlamentarny Koalicja Polska) dotyczącą zakupu śmigłowców dla Wojska Polskiego.

Publikacja: 27.05.2022 13:48

W czasie rządów Zjednoczonej Prawicy resort obrony narodowej zamówił dotąd 12 nowych śmigłowców w ra

W czasie rządów Zjednoczonej Prawicy resort obrony narodowej zamówił dotąd 12 nowych śmigłowców w ramach modernizacji Sił Zbrojnych RP. Nadal nie zostały podjęte decyzje w sprawie modernizacji Sokołów i następców bojowych Mi-24D/W.

Foto: 56. Baza Lotnicza

W interpelacji, której adresatem jest minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak czytamy (pisownia oryginalna) ‒ W 2016 r. rząd Prawa i Sprawiedliwości zrezygnował z zakupu śmigłowców wielozadaniowych od koncernu Airbus, pozbawiając nasz kraj takich korzyści, jak chociażby 13,5 mld zł inwestycji offsetowych w polskie zakłady zbrojeniowe, a także 6000 nowych miejsc pracy, głównie w Łodzi i w Radomiu. Z tego kontraktu zostały tylko kary 80 mln zł, które polski podatnik musi zapłacić za zerwanie umowy z Airbusem.

Po 7 latach rządzenia PiS polska armia nadal nie posiada oczekiwanych śmigłowców, ale mamy za to kolejne pańskie wypowiedzi, że pracuje pan nad tymi tematami i prowadzi rozmowy. Do tego dochodzi chaos decyzyjny, jaki wprowadził pan w resorcie obrony narodowej i w polskim przemyśle zbrojeniowym. Najpierw bowiem dał Pan nadzieję pracownikom Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1 w Łodzi i pracownikom zakładów w Świdniku, że będą produkować śmigłowce uderzeniowe Kruk/AW 249 dla polskiej armii, co wynikało z listu intencyjnego PGZ i Leonardo. Niemniej jednak, już po kilkunastu miesiącach ogłosił Pan, że zadanie pozyskania śmigłowców uderzeniowych Kruk trafi do koncernów z USA. Zapewne znowu bez udziału polskich zakładów zatrudniających polskich pracowników.

Mi-24D/W.

Mi-24D/W.

56. Baza Lotnicza

Mając powyższe na uwadze, proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: Proszę o podanie, na jakim etapie realizacji są wszystkie zadania dotyczące pozyskania śmigłowców dla Sił Zbrojnych RP.

Czy w przypadku zakupu śmigłowców uderzeniowych w USA planuje się ich remonty i serwisy w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 w Łodzi?

Dlaczego zrezygnowano z planu produkcji śmigłowców AW 249, na czym skorzystałyby głównie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 w Łodzi oraz zakłady w Świdniku?

Przypomnijmy, od 2016 r. Inspektorat Uzbrojenia podpisał zamówienia na zakup łącznie 12 nowych śmigłowców dla Sił Zbrojnych RP – ośmiu (w dwóch transzach, w 2019 i 2021 r.) wielozadaniowych Lockheed Martin Sikorsky S-70i Black Hawk dla Jednostki Wojskowej GROM (realizatorem są, należące do amerykańskiej korporacji, Polskie Zakłady Lotnicze z Mielca) i cztery Leonardo AW101 dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej (umowa z 2019 r.).

Wznowiono niedawno działania zmierzające do zakupu śmigłowców bojowych Kruk, kontynuowana jest procedura pozyskania wielozadaniowych wiropłatów pokładowych Kondor i trwają analizy dotyczące modernizacji śmigłowców W-3 Sokół.

Nadal nie zostały podjęte decyzje w sprawie modernizacji Sokołów.

Nadal nie zostały podjęte decyzje w sprawie modernizacji Sokołów.

56. Baza Lotnicza

W przypadku programu Kruk, który zakłada zakup ok. 32 nowych maszyn w celu zastąpienia obecnie używanych Mi-24D/W, wybór ma zostać dokonany pomiędzy konstrukacjami amerykańskimi – Bell AH-1Z Viper i Boeing AH-64E Apache Guardian. Obydwaj potencjalni dostawcy twierdzą, że wybór ich śmigłowca będzie powiązany z zacieśnieniem współpracy przemysłowo-gospodarczej m.in. z firmami należącymi do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Nieoficjalnie, to właśnie proponowany zakres współpracy z podmiotami krajowymi może być jednym z kluczowych czynników w decyzji o wyborze konkretnego śmigłowca, co być może nastąpi jeszcze w tym roku.

W interpelacji, której adresatem jest minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak czytamy (pisownia oryginalna) ‒ W 2016 r. rząd Prawa i Sprawiedliwości zrezygnował z zakupu śmigłowców wielozadaniowych od koncernu Airbus, pozbawiając nasz kraj takich korzyści, jak chociażby 13,5 mld zł inwestycji offsetowych w polskie zakłady zbrojeniowe, a także 6000 nowych miejsc pracy, głównie w Łodzi i w Radomiu. Z tego kontraktu zostały tylko kary 80 mln zł, które polski podatnik musi zapłacić za zerwanie umowy z Airbusem.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego