O prowadzeniu badań zdawczo-odbiorczych tej jednostki informuje również Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej z Gdyni, który wraz ze stocznią Remontowa Shipbuilding z Gdańska i PGZ Stocznią Wojenną z Gdyni wchodzi w skład konsorcjum podmiotów odpowiedzialnych za budowę tych jednostek.
W informacji tej zawarte zostały następujące stwierdzenia – „Moment, w którym jesteśmy w programie to kluczowy sprawdzian funkcjonalny wszystkich zintegrowanych systemów morskich i bojowych. OBR CTM odpowiada za dostarczenie systemu integrującego efektory i sensory do jednej spójnej informacji, w ramach Okrętowego Systemu Zarządzania Walką – SCOT. Prototyp tego systemu został użyty na jednostce Kormoran, oddanej do służby w 2017 r. Słuchając sugestii i uwag zamawiającego oraz użytkownika, wprowadziliśmy dodatkowe funkcjonalności w OSZW SCOT, które obecnie prezentowane są komisji odbiorczej. Nie ustajemy w wysiłkach, by dotrzymać zobowiązań kontraktowych, tak by dwa kolejne nowoczesne niszczyciele min typu 258 Kormoran II weszły do służby w Marynarce Wojennej RP."
ORP Albatros. Fot./Marcin Chała
Umowa dotycząca budowy dwóch seryjnych niszczycieli min proj. 258, czyli przyszłych OORP Albatros (602) i Mewa (603) oraz dostawy pakietów wsparcia logistycznego do wszystkich trzech niszczycieli min tego typu o początkowej wartości 1,186 mld złotych, została podpisana 27 grudnia 2017 r. pomiędzy ww. konsorcjum a Inspektoratem Uzbrojenia. Budowę pierwszego seryjnego niszczyciela min Albatros rozpoczęto 18 września 2018 r., kiedy to odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach przeznaczonych do jego budowy. Położenie stępki tego okrętu nastąpiło 5 grudnia 2018 r., zaś uroczystość chrztu i wodowania odbyła się 10 października 2019 r.
Wprowadzone już w trakcie budowy seryjnych okrętów zmiany podniosły koszt realizacji tej umowy do ok. 1,4 mld złotych brutto. Wynikały one między innymi z zaleceń i wniosków z badań kwalifikacyjnych oraz eksploatacyjno-wojskowych prototypowego Kormorana. Zmiany te były poważne, bo obejmowały m.in. doposażenie jednostek w pojazdy Teledyne Gavia Defence i Saab Double Eagle SAROV. Ten ostatni zastąpił pojazdy Saab Double Eagle Mk III i Morświn (wyprodukowany przez Centrum Morskich Technologii Militarnych Politechniki Gdańskiej). Jak również wzbogacenie systemu OPM w sonar holowany Kraken KATFISH 180 (Kraken's Active Towfish) wraz z systemem jego stawiania i wybierania, a także modyfikację uzbrojenia okrętów poprzez pozyskanie i instalację nowego artyleryjskiego systemu uzbrojenia OSU-35K opracowanego przez konsorcjum składające się z: PIT-Radwar, Zakładów Mechanicznych Tarnów, Wojskowej Akademii Technicznej i Akademii Marynarki Wojennej.