Podczas prób w powietrzu, w różnych zakresach prędkości, sprawdzono działanie głównych systemów płatowca. W tym trzech silników napędu a także układu sterowania. To jednak dopiero początek testów – zapowiada Leonardo Helicopters. Zarówno przed pierwszym wyprodukowanym właśnie płatowcem, jak i kolejnymi trzema śmigłowcami, które dopiero powstają. Łącznie czeka je jeszcze ok. 700 godzin kolejnych fabrycznych prób i praktycznych testów specjalistycznego wyposażenia – informuje producent.
Czytaj także: Na Radarze TV: Marynarka Wojenna dostanie cztery AW101
– Mamy za sobą początek fazy dokładnych testów rozwojowych śmigłowca, które potwierdzą prawidłowe działanie każdej maszyny. Sprawdzą także sprawność wyposażenia podczas realizacji specjalistycznych misji. Wszystko zgodnie z zamówieniem odbiorcy – potwierdza Miles Barnett, starszy pilot testowy w zakładach Leonardo Helicopters Yeovil.
Główny wykonawca – PZL Świdnik
W ramach zawartej w kwietniu 2019 r. umowy, włoski potentat technologiczny Leonardo dostarczy siłom morskim RP cztery ciężkie śmigłowce przygotowane do misji zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) i bojowego ratownictwa (CSAR) wraz z kompleksowymi pakietami zintegrowanej logistyki oraz szkoleń.
W świetle umowy głównym wykonawcą kontraktu jest należąca do włoskiego koncernu lubelska spółka PZL Świdnik. To ona odpowiada za całość realizacji zobowiązań, a w zakładach Leonardo w Yeovil odbywa się montaż śmigłowca.