Pancerny Borsuk coraz bliżej armii

W Hucie Stalowa Wola, w ekspresowym tempie, powstaje drugi egzemplarz nowego bojowego wozu piechoty. Bez dublera istniejącego już prototypowego pojazdu, nie uda się przyspieszyć testów i prób otwierających drogę do seryjnej produkcji transportera.

Publikacja: 11.03.2020 18:31

Bojowy wóz piechoty Borsuk. Fot./HSW

Bojowy wóz piechoty Borsuk. Fot./HSW

Foto: Bojowy wóz piechoty Borsuk. Fot./HSW

Borsuk, bojowy wóz piechoty nowej generacji polskiej konstrukcji, jest nadzieją na wielką zmianę podstawowego wyposażenia wojsk zmechanizowanych.

Czytaj także: Pierwsze polskie wyrzutnie systemu Patriot jeszcze w tym roku

– Prace nad kolejnym Borsukiem idą zgodnie z planem. Nie widzimy żadnych zagrożeń dla projektu – mówi rzeczniczka Huty Jowita Jajdelska.

Potwierdza, że prace nad nowym BWP, wyposażonym w  bezzałogową wieżę bojową, mają priorytet. Autorska konstrukcja HSW/PGZ i Grupy WB (odpowiada za integrację zdalnie sterowanej wieży) musi uzyskać wszelkie dopuszczenia i certyfikaty przed końcem 2021 r. Wszystko po to, by w kolejnym, 2022 r., wszechstronnie wypróbowany i w pełni dojrzały Nowy Bojowy Pływający Wóz Piechoty Borsuk trafił do seryjnej produkcji.

""

Bojowy wóz piechoty Borsuk. Fot./Roman Bosiacki.

radar.rp.pl

Stare ”bewupy” powinny odjechać na złom

Kiedy w połowie minionej dekady, pod egidą HSW startował program o kryptonimie Borsuk, w wojskach zmechanizowanych RP nadal wykorzystywano 1,3 tys. starych BWP rosyjskiej konstrukcji.

Czytaj także: Ostrzenie pazurów pancernego Borsuka

Zaprojektowane w latach sześćdziesiątych, wyposażone w kiepskie armaty archaiczne wozy bojowe już od dawna nie przystają do zagrożeń współczesnego pola walki. Jak najszybciej powinny je zastąpić nowocześniejsze i lepiej uzbrojone transportery. To był cel konstruktorów polskiego Borsuka.

Prace nad nowym transporterem, a zwłaszcza szczegóły techniczne wozu i krytyczne parametry bojowe, od początku otaczano tajemnicą. Kolejne podejścia, do zmieniających się wizji przyszłego podstawowego wozu nowej generacji, można był śledzić wyłącznie i tylko w wycinkowym zakresie podczas kolejnych salonów przemysłu obronnego w Kielcach. Do dziś nie jest jasne ile będzie kosztował nowy Borsuk. Ostrożne szacunki mówią, że cena wyjściowa standardowego pojazdu przekroczy 25 mln zł.

Inżynierski top: wieża bezzałogowa

Już wiadomo, że niemal połowę wartości Borsuka będzie stanowiła w pełni zautomatyzowana bezzałogowa wieża bojowa. Uzbrojenie stanowi 30 mm licencyjną armatą Orbital ATK Mk 44S Bushmaster II i karabinem maszynowym kal. 7,62 UKM-2000 C.

Czytaj także: Rekordowe przychody HSW dzięki ogromnym zamówieniom

Wieżę wyposażono w obserwacyjne głowice optoelektroniczne, sensory i podwójną wyrzutnię kierowanych pocisków przeciwpancernych Spike. System jest owocem współpracy konstruktorów z HSW oraz inżynierów i informatyków prywatnej ożarowskiej Grupy WB Electronics.

""

Bojowy wóz piechoty Borsuk. Fot./Roman Bosiacki.

radar.rp.pl

Pod stalowym pancerzem transportera, opcjonalnie wzmacnianym warstwowymi płytami ceramicznymi i kompozytowymi, zmieści się 3 osobowa załoga (dowódca, działonowy, kierowca) oraz 6 żołnierzy desantu w pełnym bojowym rynsztunku. Będą urządzenia komunikacji cyfrowej Fonet i systemy zarządzania polem walki BMS. Oprócz tego sensory ostrzegające przed laserowym opromieniowaniem Obra-3, a także licencyjny, amerykański odbiornik nawigacji satelitarnej TALIN 5000. Wyposażenie uzupełniają również przyrządy rozpoznania skażeń PIMCO Chardes II.

Nauka pływania

Nowy BWP został wyposażony w zintegrowany napęd typu power-pack z 720 konnym silnikiem MTU i przekładnią Perkins x300. Pojazd będzie mógł wykorzystywać do jazdy 2 rodzaje gąsienic. Cichsze i lżejsze gumowo-kompozytowe i dwukrotnie wytrzymalsze – stalowe.

Czytaj także: Analiza Radaru: Wojsko Polskie czeka na nowe rakietowe niszczyciele czołgów

Nie jest tajemnicą, że na samym początku kłopoty konstruktorów wiązały się ze zrealizowaniem warunku pływalności pojazdu. Wymaganie wojska spełniono w stopniu więcej niż zadowalającym. Tak twierdzą eksperci, którzy widzieli próby pokonywania przeszkód wodnych, wyporności i sterowania ruchem wozu w akwenach z wykorzystaniem specjalnych pędników.

Wozy bojowe wojny hybrydowej

Wojskowi sztabowcy i eksperci oceniają, że Wojska Lądowe RP będą potrzebowały nawet 1 tys. nowych BWP w wersji podstawowej. Do tego doliczyć trzeba kilkaset pojazdów specjalistycznych: wozów dowodzenia, ewakuacji medycznej, inżynieryjnych, technicznych.

Czytaj także: Analiza Radaru: Leopard 2PL (wkrótce) gotowy do służby

Nie tylko Polska, ale też wiele sojuszniczych armii, wymienia obecnie przestarzałe transportery z epoki zimnej wojny.

""

Bojowy wóz piechoty Borsuk. Fot./Roman Bosiacki.

radar.rp.pl

Współczesne transportery i opancerzone pojazdy wojskowe muszą być przygotowane na konwencjonalne i niekonwencjonalne wyzwania. Takie niosą nam m.in. konflikty niesymetryczne i wojna hybrydowa. Priorytetem jest maksymalnie zwiększona mobilność i utrudniona wykrywalność w polu. Już na etapie projektowania ważne są nie tylko skuteczne osłony balistyczne, ale też kształt pojazdu. Równie ważne są systemy maskujące, zmniejszające np. powierzchnię odbicia radarowego.

– To istotny warunek, podobnie jak cicha trakcja – zwiększający  szanse przetrwania  na polu walki – twierdzą analitycy uzbrojenia i sprzętu wojskowego.

Borsuk, bojowy wóz piechoty nowej generacji polskiej konstrukcji, jest nadzieją na wielką zmianę podstawowego wyposażenia wojsk zmechanizowanych.

Czytaj także: Pierwsze polskie wyrzutnie systemu Patriot jeszcze w tym roku

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego