Maszyna wraz z niezbędnym wyposażeniem naziemnym trafiła do 96. Skrzydła Doświadczalnego w październiku roku. Obydwa zamówione bezzałogowce będą wykorzystywane do celów doświadczalnych na poligonach w pobliżu bazy Eglin. Między innymi na rok 2023 zaplanowano serię testów misji połączonych, w których uczestniczyć mają załogowe i bezzałogowe platformy latające. Dotychczas próby prototypu były realizowane przez mieszany zespół na poligonie Yuma w Arizonie – w jego trakcie wykonano ponad 10 lotów, każdy trwający około godziny.

XQ-58 Valkyrie został zbudowany w ramach programu US Air Force LCASD (Low Cost Attritable Strike Demonstrator), którego celem jest stworzenie modułowego bezzałogowego aparatu latającego mającego kosztować do 3 mln USD, dysponującego możliwością zabrania dwóch bomb kierowanych SDB (Small Diameter Bomb) na odległość 4800 km w wewnętrznej komorze uzbrojenia. Kratos zrealizował zadanie, od rozpoczęcia projektu do oblotu Valkyrie, w niespełna dwa lata. Pokazuje to możliwości producenta, który od lat specjalizuje się w projektowaniu i budowie platform bezzałogowych przeznaczonych do różnorodnych zastosowań na rzecz Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych.

Najbardziej charakterystyczną cechą samolotu bezzałogowego XQ-58 Valkyrie jest sposób jego startu i lądowania – procedura obejmuje wystrzelenie z wyrzutni kołowej, a następnie lądowania przy użyciu spadochronu i układu poduszek absorbujących uderzenie. Wdrożenie układu amortyzacji zostało jednak wstrzymane i dziś prowadzone są prace nad montażem innego układu ograniczającego skutki uderzenia w ziemię przy lądowaniu na spadochronie. Dzięki temu samolot bezzałogowy XQ-58 Valkyrie nie potrzebuje typowej infrastruktury lotniskowej, a okres między lądowaniem i przygotowaniem samolotu do kolejnego lotu może wynosić około dwóch godzin.