Dokument ma obejmować wymianę informacji na temat perspektywicznych programów śmigłowcowych i potrzeb operacyjnych sił zbrojnych obydwu państw w tym obszarze. Brytyjscy i amerykańscy specjaliści będą wspólnie prowadzić analizy i badania nad nowymi koncepcjami wykorzystania wiropłatów na polu walki przyszłości. Jak podkreślają zgodnie strony, jest to kolejny element zacieśnienia współpracy przemysłowo-wojskowej pomiędzy sojusznikami.
Jednymi z pierwszych projektów, które będą objęte umową o współpracy, będą Future Long-Range Assault Aircraft (FLRAA) i Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA), a więc dwa najbardziej zaawansowane w ramach FVL. Pierwszy z nich ma wyłonić następcę wielozadaniowych wiropłatów Lockheed Martin UH-60 Black Hawk, a drugi ma pozwolić na zamówienie maszyny rozpoznawczo-uderzeniowej, która ma wspierać m.in. bojowe Boeing AH-64E Apache Guardian. Wybór zwycięzcy FLRAA może nastąpić jeszcze w bieżącym roku – w finale znalazły się firmy Bell Textron i konsorcjum Lockheed Martin/Boeing.
Rząd brytyjski od dłuższego czasu wskazuje zainteresowanie wspomnianymi projektami, które mogą zrewolucjonizować pole walki przyszłości. Ma to także związek z potrzebą operacyjną zakupu, w ramach generacyjnej wymiany sprzętu, nowych średnich wielozadaniowych śmigłowców transportowych dla Sił Zbrojnych Zjednoczonego Królestwa. Ze względu na spodziewaną skalę zamówień, firmy amerykańskie poszukują partnerów przemysłowych w Europie, w czym wzorują się na programie JSF/F-35.