Tajwan prezentuje nowy samolot szkolny

Siły Powietrzne Republiki Chińskiej (ROCAF) zaprezentowały nowy odrzutowy samolot szkolnego XT-5 AJT (Advanced Jet Trainer).

Publikacja: 29.09.2019 11:24

Oficjalna prezentacja prototypu samolotu szkolnego AIDC XT-5. Docelowo powstaną cztery egzemplarze p

Oficjalna prezentacja prototypu samolotu szkolnego AIDC XT-5. Docelowo powstaną cztery egzemplarze prototypowe, w tym dwa przeznaczone do prób w locie i dwa do badań naziemnych oraz 66 seryjnych. Fot./Formosa Military Image Press.

Foto: Oficjalna prezentacja prototypu samolotu szkolnego AIDC XT-5. Docelowo powstaną cztery egzemplarze prototypowe, w tym dwa przeznaczone do prób w locie i dwa do badań naziemnych oraz 66 seryjnych. Fot./Formosa Military Image Press.

Uroczystość, podczas której samolotowi nadano oficjalną nazwę: „Yung Yin” (Dzielny Orzeł), odbyła się w zakładach AIDC (Aerospace Industrial Development Corporation) znajdujących się w Taichung.

W lutym 2017 r. siły powietrzne wybrały XT-5 jako przyszłą platformę szkolenia zaawansowanego pilotów odrzutowych samolotów bojowych. Wart 2,1 miliarda dolarów kontrakt przyznano 17 lutego tego samego roku państwowemu instytutowi nauki i technologii Chung-Shan. Głównym podwykonawcą projektu została firma AIDC.

Czytaj także: Amerykanie wybrali nazwę dla nowego samolotu szkolnego

Umowa obejmuje opracowanie prototypu i budowę 66 egzemplarzy AJT. Budowa prototypu ruszyła w czerwcu 2018 r. Oblot XT-5 zaplanowano na czerwiec 2020 r.Dostawy samolotów, realizowane w ramach programu AJT, rozplanowano do końca 2026 r.

XT-5 AJT ma zastąpić wysłużone odrzutowe samoloty szkolne ROCAF typu F-5 oraz AT-3.

Nowoczesna konstrukcja XT-5

XT-5 powstał na bazie myśliwca tajwańskiego AIDC F-CK-1 Ching-Kuo. Podstawową różnicą jest budulec. Nowy samolot powstał z wykorzystaniem nowych, lżejszych materiałów kompozytowych. W samolocie zamontowano powiększoną instalację paliwową, oraz zmodernizowaną awionikę. Skrzydła o grubszym profilu pozwoliły uzyskać lepszy stosunek siły nośnej do oporów. Dzięki temu XT-5 ma mniejszą prędkość lądowania w porównaniu do F-CK-1. Zastosowano też wzmocnione podwozie o większym rozstawie kół podwozia głównego, dzięki czemu samolot jest stabilniejszy podczas lądowania.

Czytaj także: Kolejny kontrahent na M-346 Master?

Jako napęd zastosowano dwa turbinowe silniki odrzutowe bez dopalaczy typu F124-200TW o maksymalnym ciągu 27,80 kN każdy (dane szacunkowe). Są to silniki produkowane przez firmę International Turbine Engine Company LLC – joint-venture firm Honeywell Aerospace oraz AIDC.

Początkowo, w ramach programu AJT, siły powietrzne rozważały zakup południowokoreańskich samolotów szkolnych typu KAI T-50 lub włoskich Finmeccanica M-346 Master. W 2014 r. podpisano porozumienie z Finmeccanica (obecnie: Leonardo) na dostawę około 60 samolotów M-346. Maszyny miały powstać na licencji w zakładach AIDC. Jednakże w styczniu 2016 r., w związku ze zmianami politycznymi po wyborach prezydenckich, Tajwan postawił na samodzielną budowę samolotu AJT oraz rozpoczął szeroko zakrojone inwestycje we własny przemysł zbrojeniowy. Szacuje się, że program AJT przyczynił się już do powstania około 1200 nowych miejsc pracy, a do 2021 r. ma być ich jeszcze o 800 więcej.

Czytaj także: Pierwszy sukces programu włoskiego samolotu bojowego

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego