Bezzałogowy wóz bojowy Ripsaw M5 dostarczony do prób

Bezzałogowy pojazd lądowy Ripsaw M5. Fot./NGCV CFT.
Bezzałogowy pojazd lądowy Ripsaw M5. Fot./NGCV CFT.
NGCV FCT odebrał pierwszy bezzałogowy pojazd lądowy Ripsaw M5. Posłuży on do testów w ramach programu RCV-M. Fot./NGCV CFT.

Zespół Interdyscyplinarny ds. Wozów Bojowych Nowej Generacji (Next Generation Combat Vehicle Cross-Functional Team, NGCV CFT) poinformował o odebraniu pierwszego bezzałogowego pojazdu bojowego Ripsaw M5.

Będzie on testowany pod kątem ewentualnego wykorzystania go w programie robotycznego pojazdu bojowego o średniej masie (Robotic Combat Vehicle-Medium, RCV-M).

Czytaj także: Wszyscy żołnierze US Army będą zwalczać bezzałogowce

Program RCV-M opiera się na koncepcji „bezzałogowego skrzydłowego”. RCV-M ma być uzbrojony w armatę średniego kalibru, przeciwpancerne pociski kierowane i ewentualnie uzbrojenie o specjalnym przeznaczeniu. Wymiania sięmoździerz 81 mm, amunicję krążącą itd. Ma służyć do wspierania ogniem swoich większych załogowych (opcjonalnie załogowych) towarzyszy: bojowego wozu piechoty OMFV i czołgu podstawowego OMT.

Będzie również służył do realizacji zadań związanych z prowadzeniem rozpoznania. Oprócz niego US Army planują pozyskać dwa inne RCV. RCV-L (lekki – do zadań przede wszystkim rozpoznawczych) oraz RCV-H (ciężki, do realizacji wsparcia ogniowego). W drugim przypadku wiadomo na razie o wariantach uzbrojonych w 120 mm armatę czołgową i moździerz tego samego kalibru. Zapewne identyczny ze wskazanym w ramach programu FIFT.

Czytaj także: Rój dronów obezwładni wrogie radary

Ripsaw M5 to pojazd bezzałogowy, opracowany i oferowany wspólnie przez koncern Textron oraz firmy Howe&Howe i FLIR Systems. Producenci deklarują, że rozwiązania są w pełni skalowalne. To oznacza, że pojazd Ripsaw M5 można oferować w ramach RCV-M (wymiary 594,4×266,7×151,1 cm, masa bojowa 10,5 tony, ładowność 3,629 t, prędkość do 64 km/h), jak i RCV-L (wymiary 475×243,8×151,1 cm, masa bojowa 7,5 t, ładowność 1,361 t, prędkość do 72,5 km/h). Napęd pojazdu stanowi układ hybrydowy. Modułowa architektura konstrukcji umożliwia dużą dowolność w zakresie konfigurowania jej do wykonywania różnych zadań.

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Kłopoty rosyjskich helikopterów Ka-52

Producent maszyn twierdzi, że dokonuje ich modernizacji uwzględniając doświadczenia walk w Syrii. Zastrzeżenia do ...

Amerykańskie śmigłowce za drogie dla Filipin?

Sekretarz obrony Filipin Delfin Lorenzana ogłosił, że obie oferty na śmigłowce bojowe przedstawione przez ...

Bezzałogowce szukają źródeł ognia

Wojska Obrony Terytorialnej wspierają straż pożarną w walce z rozprzestrzeniającym się pożarem torfowisk biebrzańskiego ...