Nowy system walki dla okrętów podwodnych

Okręt podwodny typu 212A. Fot./thyssenkrupp Marine Systems

Na początku września w Kilonii odbyła się siódma międzynarodowa konferencja SubCon, dotycząca technologii podwodnych.

Podczas wydarzenia firma KTA Naval Systems (spółka joint-venture zawiązana przez thyssenkrupp Marine Systems, Atlas Elektronik oraz Kongsberg Defence & Aerospace) zaprezentowała nowy system walki dla okrętów podwodnych z napędem konwencjonalnym. Jako pierwsze otrzymają go okręty typu 212 CD (Common Design), które powstaną w ramach niemiecko-norweskiego programu podwodnego.

Czytaj także: Rosja: sześć nowych okrętów podwodnych

W spółce KTA Naval Systems niemiecki thyssenkrupp Marine Systems, do którego należy także firma Atlas Elektronik, oraz norweski Kongsberg mają po 50 proc. udziałów. Spółka powstała pod koniec 2017 r. Przed nowym podmiotem założyciele postawili konkretny cel. Opracowanie nowego systemu zarządzania walką dla okrętów podwodnych produkowanych przez holding tkMS. W pierwszej kolejności dla nowych jednostek typu 212 CD. Okręty powstaną dla marynarek wojennych Niemiec i Norwegii.

Poza tym spółka KTA Naval Systems ma zajmować się projektowaniem oraz produkcją elementów wyposażenia okrętowego.

Po niespełna dwóch latach od powołania firmy do życia zaprezentowano pierwszy owoc niemiecko-norweskiej współpracy. Jest to system zarządzania walką ORCCA. Jak mówi Kathrin Rohloff, dyrektor generalna spółki, ORCCA jest najnowocześniejszym na rynku systemem walki dla okrętów podwodnych o nieatomowym układzie napędowym. Szefowa Naval Systems podkreśla, że stworzenie nowego systemu było możliwe dzięki połączeniu specjalistycznej wiedzy ekspertów z Atlas Elektronik oraz Kongsberg Defence & Aerospace.

Czytaj także: Brazylijskie okręty podwodne dla Polski?

– Wszystkie okręty podwodne budowane w przyszłości przez thyssenkrupp Marine Systems będą wyposażone w ten wysoce zaawansowany system walki – zapowiada Kathrin Rohloff, dyrektor generalna.

System przyszłego pola walki

System walki o nazwie ORCCA po raz pierwszy łączy w sobie maksymalne zdolności adaptacyjne przy jednoczesnym najwyższym poziomie bezpieczeństwa IT. Umożliwia on operatorowi przeprowadzenie analizy i kontroli zintegrowanych danych z szerokiej gamy sensorów i efektorów znajdujących się na pokładzie. Wszystko za pośrednictwem jednej konsoli wielofunkcyjnej w celu sprawnego i błyskawicznego procesu wypracowania decyzji.

Modułowa konstrukcja systemu, zarówno na poziomie mechanicznym jak i zastosowanych rozwiązań IT, umożliwia integrację nowych technologii. Pozwala także na dostosowanie systemu do zmian scenariuszy środowiska operacyjnego w całym okresie eksploatacji.

Czytaj także: Nowa era sił podwodnych Francji

Takie podejście zapewni użytkownikowi posiadanie na pokładzie okrętów najnowszych dostępnych technologii. Dodatkowo, system można zastosować dla wszystkich klas okrętów podwodnych thyssenkrupp Marine Systems. Niezależnie od tego, czy są to jednostki nowo budowane, czy też podlegające modernizacji technicznej.

ORCCA umożliwia także operatorom bezpośrednią interakcję w działaniach prowadzonych w ramach misji międzynarodowych, NATO lub Unii Europejskiej. Komunikacja między systemami okrętowymi – krajowymi i międzynarodowymi – separują wzajemnie specjalistyczna infrastrktura IT. Dzięki takiemu podejściu ORCCA gwarantuje wysoką wydajność i maksymalne bezpieczeństwo w różnych kanałach łączności i dowodzenia.

System ORCAA trafi na początku do na nowych okrętów podwodnych typu 212 CD. W sumie chodzi o sześć jednostek, z czego dwie trafią do marynarki niemieckiej, a cztery – do norweskiej.

Czytaj także: Moskwa wzmacnia siły podwodne Floty Oceanu Spokojnego

Kontrakt na zakup nowych okrętów zostanie podpisany jeszcze w 2019 r. W sumie zamówienie na dostawę sześciu jednostek może być warte nawet 4,4 mld euro. Produkcja ma ruszyć w 2026 roku.

Oprócz nowego systemu walki ORCCA okręty podwodne typu 212 CD otrzymają napęd niezależny od powietrza AIP PEM nowej generacji. Dzięki niemu jednostki mają uzyskać zdolność operowania w zanurzeniu przez rekordowo długi okres. Ponadto 212 CD będą uzbrojone w przeciwokrętowe pociski manewrujące NSM (Naval Strike Missile), które dostarczy Kongsberg.

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Silniki dla CH-53K King Stallion

General Electric podpisał umowę w sprawie produkcji i dostaw kolejnej partii silników T408-GE-400 przeznaczonych ...

Rosyjskie rakiety spadają na Cypr

Po północy 1 lipca nad północnym Cyprem eksplodowała rakieta. Prawdopodobnie rosyjska. 20 kilometrów od ...

Kolejny kontrahent na M-346 Master?

Przedstawiciele koncernu Leonardo poinformowali o nowościach programu samolotu szkolenia zaawansowanego M-346 Master. Maszyna złapała ...