Rozpoczęcie produkcji systemu JPALS

Wystartował program produkcji tzw. wspólnego systemu wspomagania precyzyjnego podejścia i lądowania typu JPALS (Joint Precision Approach and Landing System).

Publikacja: 01.07.2019 02:12

F-35B z dywizjonu VMFA-121 przygotowuje się do lądowania na pokładzie okrętu desantowego USS Wasp (L

F-35B z dywizjonu VMFA-121 przygotowuje się do lądowania na pokładzie okrętu desantowego USS Wasp (LHD-1) operującego u wybrzeży Okinawy. Fot./ USMC

Foto: F-35B z dywizjonu VMFA-121 przygotowuje się do lądowania na pokładzie okrętu desantowego USS Wasp (LHD-1) operującego u wybrzeży Okinawy. Fot./ USMC

Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych (US Navy) przyznała firmie Raytheon warty 234 mln dol. kontrakt. Porozumienie dotyczy rozpoczęcie produkcji JPALS. Wstępna, małoseryjna transza produkcyjna, ma objąć 23 zestawów. Dostawy oraz instalacja zakończą się do sierpnia 2023 r.

Czytaj także: Chrzest bojowy brytyjskich F-35B

Kontrakt zakłada również modernizację trzech testowych zestawów, które wcześniej zostały dostarczone marynarce wojennej. Dwa z nich zostały zainstalowane na pokładach okrętów desantowych USS Wasp (LHD-1) oraz USS Essex (LHD-2). Wszystko po to aby można je było przetestować w warunkach operacyjnych podczas działań myśliwców F-35B Lightning II.

Docelowo system JPALS ma znaleźć się na pokładach wszystkich amerykańskich lotniskowców z napędem atomowym: klasy Nimitz oraz najnowszych klasy Ford. System otrzymają także okręty desantowych klasy Wasp oraz klasy America.

Czytaj także: BAE Systems dozbraja brytyjskie F-35B

Chodzi przede wszystkim o to, aby system wspierał operacje pokładowe myśliwców F-35B oraz F-35C.

Historia systemu JPALS

Firma Raytheon rozpoczęła testy JPALS w 2015 r. Na początku 2018 r. system zainstalowano na pokładzie okrętu desantowego USS Wasp. Z pokładu okrętu rozpoczęły operacje myśliwce F-35B piechoty morskiej. Pierwsze doświadczenia i wnioski z jego użytkowania były pozytywne, a piloci wręcz entuzjastycznie wypowiadali się o precyzji działania systemu.

System oparto na GPS. Sygnał korygowany jest w czasie rzeczywistym w oparciu o lokalne zmiany, np. ruchy okrętu. Odbiornik zainstalowany w samolocie porównuje jego własną pozycję z sygnałem nadawanym z okrętu generując dokładną ścieżkę podejścia do lądowania.

Czytaj także: Nowa generacja F-35

JPALS pozwala pilotom na wykonywanie precyzyjnego podejścia oraz lądowania na pokładach lotniskowców w każdych warunkach atmosferycznych oraz przy wzburzonym morzu (do stanu 5 włącznie).

System wykorzystuje zaszyfrowane, odporne na zakłócanie łącze zapewniające komunikację pomiędzy antenami GPS systemu zainstalowanymi na okręcie, a odbiornikiem zainstalowanym w samolocie. JPALS sprzężony jest z urządzeniami żyroskopowymi okrętu, po to aby wszelkie dane o ruchu okrętu w czasie rzeczywistym wkalkulowywać w przekazywaną do samolotu ścieżkę podejścia do lądowania. Wizualizacja sygnału z JPALS przypomina system ILS.

Lądowa wersja JPALS

Na początku 2019 r. firma Raytheon zaprezentowała również lądową, tzw. ekspedycyjną wersję systemu JPALS. System zmodyfikowano tak, aby mógł zmieścić się w pięciu skrzyniach, które można transportować drogą powietrzną, np. na pokładzie samolotu C-130 Hercules lub podwieszone pod śmigłowcem CH-47 Chinook. Jego instalacja na lotnisku czy lądowisku docelowym zabiera około 90 minut.

Po zainstalowaniu system może zapewnić do pięćdziesięciu precyzyjnych ścieżek podejścia do lądowania w promieniu 20 mil morskich zarówno dla samolotów jak i śmigłowców.

Raytheon stara się zainteresować lądową wersją systemu siły powietrzne (USAF), piechotę morską (USMC) oraz armię Stanów Zjednoczonych (US Army). Dzięki JPALS można szybko i w relatywnie prosty sposób przygotować lotniska polowe lub lądowiska dla śmigłowców do prowadzenia intensywnych działań powietrznych w każdych warunkach atmosferycznych, a nawet przy zerowej widoczności.

Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych (US Navy) przyznała firmie Raytheon warty 234 mln dol. kontrakt. Porozumienie dotyczy rozpoczęcie produkcji JPALS. Wstępna, małoseryjna transza produkcyjna, ma objąć 23 zestawów. Dostawy oraz instalacja zakończą się do sierpnia 2023 r.

Czytaj także: Chrzest bojowy brytyjskich F-35B

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego