25 myśliwców F/A-18 A/B Hornet ma zostać dostarczonych z Australii do Kanady do końca 2021 r. Spośród nich 18 ma trafić do służby operacyjnej, a pozostałe posłużyć jako źródło części zamiennych i do zadań badawczych.

Przed wdrożeniem do eksploatacji będą musiały przejść prace dostosowujące je do wymogów kanadyjskich. Zmiany polegać będą na wymianie m.in. okablowania, foteli katapultowych oraz instalacji instalację dodatkowych środków łączności. Eksaustralijskie Hornety trafią do jednostek, które obecnie eksploatują maszyny CF-18 (lokalne oznaczenie F/A-18 A/B).

Przyczyną interwencyjnego zakupu używanych samolotów są potrzeby operacyjne, których nie mogą wypełnić obecnie eksploatowane Hornety. W poprzednich latach Kanadyjczycy rozważali m.in. zakup eskadry fabrycznie nowych F/A-18 E/F Super Hornet, ale na przeszkodzie stanął spór handlowy pomiędzy rządem w Ottawie i koncernem Boeing.

Obecnie władze Kanady rozpoczęły, po raz kolejny, procedurę wyboru nowych wielozadaniowych samolotów bojowych. Uczestniczą w niej producenci ze: Szwecji (SAAB JAS-39E/F Gripen), Wielkiej Brytanii (BAE Systems/Eurofighter Typhoon) i ze Stanów Zjednoczonych.

Czytaj także: Ruszają negocjacje na dostawy F-35 Lightning