Obydwa okręty należą do typu Sandown. HMS Blyth (M111) służył pod brytyjską banderą 20 lat, w ciągu których pokonał 185 000 mil morskich. HMS Ramsey (M110) nosił White Ensign przez 21 lat i przebył 175 000 mil. Para ta była pierwszymi okrętami przeciwminowymi wysłanymi do Bahrajnu, kiedy 15 lat temu rząd w Londynie zdecydował, że w Zatoce Perskiej wymagana jest stała obecność niszczyciela min. Obecność, która trwa do dziś. Blyth i Ramsey służyły też w innych częściach świata, w tym na Bałtyku.
Czytaj także: „Biały słoń” Royal Navy zakończył służbę. Po raz drugi
Niszczyciele min typu Sandown to pierwsze brytyjskie jednozadaniowe okręty przeciwminowe (Single Role Minehunter). Wyprodukowano łącznie 12 tych jednostek i wchodziły one do służby w Royal Navy w latach 1988-2001. Ponadto wyeksportowano trzy Sandowny do Arabii Saudyjskiej, gdzie są znane jako typ Al Jawf. Licencję na wykorzystanie tego projektu zakupiła Hiszpania, a po jego dopasowaniu do potrzeb Armada Española powstało tam sześć podobnych jednostek typu Segura.
HMS Ramsey. Fot./Royal Navy.
Wielka Brytania ma wciąż w linii cztery takie jednostki. Pozostałe cztery wycofano, jedna jest nieaktywna, zaś trzy sprzedano Estonii. Były to eks-HMS Sandown (M 101, od 2007 r. Admiral Cowan M 313), eks-HMS Inverness (M 102, od 2008 r. Sakala M 314) i eks-HMS Bridport (M 105, od 2009 r. Ugandi M 315). Royal Navy rezygnuje z konwencjonalnych okrętów przeciwminowych. Wycofa resztę Sandownów w tej dekadzie. Zastąpią je systemy bezzałogowe, obecnie testowane na Wyspach, mi.n w Rosyth.