Nowy sieciocentryczny SuperApache już po pierwszych testach

Najnowsza wersja śmigłowca AH-64E Apache z powodzeniem wykonała pierwszy lot testowy w zakładach Boeinga w Mesa w stanie Arizona. Modernizacja elektroniki i napędu ma jeszcze zwiększyć zdolności bojowe jednego z najlepszych uderzeniowych wiropłatów na świecie.

Publikacja: 31.10.2023 11:25

Nowy sieciocentryczny SuperApache już po pierwszych testach

Foto: Bloomberg

Zmodernizowany model E Apache, znany jako wersja 6.5 lub V6.5, stanowi awangardową pod względem działania w sieci IT konfigurację legendarnej maszyny wyposażoną w zintegrowane tzw. Interfejsy Systemów Otwartych, umożliwiające błyskawiczną wymianę informacji o sytuacji taktycznej, komunikację z środkami rozpoznania i uczestnikami misji bojowych a także załogami i pojazdami własnych i sojuszniczych wojsk. Modułowa architektura zastosowanych w nowym Apache systemów informatycznych ma ułatwiać wprowadzanie w przyszłości nowych zaawansowanych rozwiązań m. in. z dziedziny zarządzania polem walki albo współpracy wyspółpracy z rojami dronów czy innych nieznanych jeszcze dzisiaj systemów bojowych. Celem zmian w oprogramowaniu jest szybkie implementowanie nowych rodzajów uzbrojenia i optymalizacja zarówno planowania misji jak i wykonania jej łącznie z opracowaniem trasy lotu czy wykonania ataku.

Boeing: model E wchodzi na wyższy poziom

- W tym tygodniu podczas pierwszego testowego lotu w czasie prób fabrycznych, doświadczyliśmy jak nasza praca staje się rzeczywistością" - powiedziała Christina Upah, wiceprezes ds. programów śmigłowców uderzeniowych i członkini kierownictwa zakładów Boeinga w Mesa.

- Wprowadzone ulepszenia przeniosą model E na wyższy poziom pod względem możliwości, zapewniając śmigłowcowi Apache dominację na polach przyszłych bitew - dodała Upah.

Wersja 6.5, której opracowanie zostało zlecone Boeingowi przez Departament Obrony USA w grudniu 2021 r., obejmuje ulepszenie panelu sterującego oraz aktualizację oprogramowania czy zwiększenie zakresu funkcji Link 16 – ujawnił Boeing.

Płk John (Jay) Maher, menadżer projektu Apache dla Wojskach Lądowych USA informował, że wszystkie śmigłowce w modelu E będą połączone tym samym oprogramowaniem, co usprawni szkolenie i ich obsługę. Jednocześnie obecna modernizacja wytycza drogę dalszego rozwoju czujników i zdolności, dzięki czemu U.S. Army będzie realizować swoje cele z wykorzystaniem kluczowych technologii - podkreśla płk Maher.

Kłopoty z nowym napędem

Wymiana oprogramowania i wprowadzanie otwartego systemu ułatwiającego unowocześnianie funkcji AH -64 idzie Amerykanom łatwiej niż zastąpienie napędu śmigłowca nowym silnikiem o zwiększonej mocy i z bardziej oszczędnym zużyciem paliwa – mówi Bartosz Głowacki ekspert lotniczy „Skrzydlatej Polski".

W lotnictwie rzadko przyjmują się rewolucyjne koncepcje radykalnej wymiany napędu od którego zależy wydajność i bezpieczeństwo statku powietrznego - mówi analityk. Stąd wyraźne opóźnienie w pracach konstrukcyjnych i integracją tzw. ulepszonego silnika turbinowego (ITE) bardzo oczekiwanego w Wojskach Lądowych USA.

Zaplanowano, że przyszły silnik General Electric Aerospace T901 będzie oferował nowe możliwości w zakresie zasięgu, dostępnej mocy, czasu gotowości i efektywności paliwowej oraz ulepszenia systemów monitorowania stanu technicznego i stopnia zużycia oraz konserwacji i trwałości.

Zdaniem Głowackiego polska armia podobnie jak inni zagraniczni sojusznicy USA nie ma raczej szans na dostawy najnowszych wersji UH-64E. Przyszły najnowocześniejszy z wielkiej rodziny szturmowych Apaczy wpierw trafi do US Army.

Broń na wschodnią flankę NATO

Polska w tym roku otrzymała zgodę Kongresu USA na zakup 96 śmigłowców Apache. Szczegóły kontraktu z Ameryką są negocjowane. Zdaniem szefa MON Mariusza Błaszczaka Polska oczekuje, iż główna umowa wykonawcza zostanie zawarta jeszcze w tym roku. Ważne, że we wrześniu br. poprzedziło ją popodpisanie umów offsetowych. Wiosną 2023 r. MON udało się uzgodnić z sekretarzem obrony USA L. Austinem, że już w przyszłym roku do Wojska Polskiego trafią w ramach leasingu, pierwsze używane śmigłowce Apache z zasobów US Army. A już teraz – zapewnia polski minister ON polscy piloci szkolą się w obsłudze słynnych szturmowych maszyn. Już wiadomo,że "polskie" śmigłowce Apache trafią na wschodnią flankę NATO do 18 Dywizji Zmechanizowanej.

Przyszłe lądowanie w Siłach Zbrojnych RP maszyn AH-64 Apache - nowoczesnej i sprawdzonej bojowo platform oznacza zdaniem analityków - nową jakość dla Wojska Polskiego. - Nasza armia żegna się z przestarzałymi konstrukcjami poradzieckimi Mila - podkreślaja eksperci. Szturmowe Apache są przystosowane do współpracy na polu walki z czołgami Abrams więc polscy żołnierze przejmują tym samym wypróbowane na wojnach elementy taktyki rozwijane od lat przez US Army.

Zmodernizowany model E Apache, znany jako wersja 6.5 lub V6.5, stanowi awangardową pod względem działania w sieci IT konfigurację legendarnej maszyny wyposażoną w zintegrowane tzw. Interfejsy Systemów Otwartych, umożliwiające błyskawiczną wymianę informacji o sytuacji taktycznej, komunikację z środkami rozpoznania i uczestnikami misji bojowych a także załogami i pojazdami własnych i sojuszniczych wojsk. Modułowa architektura zastosowanych w nowym Apache systemów informatycznych ma ułatwiać wprowadzanie w przyszłości nowych zaawansowanych rozwiązań m. in. z dziedziny zarządzania polem walki albo współpracy wyspółpracy z rojami dronów czy innych nieznanych jeszcze dzisiaj systemów bojowych. Celem zmian w oprogramowaniu jest szybkie implementowanie nowych rodzajów uzbrojenia i optymalizacja zarówno planowania misji jak i wykonania jej łącznie z opracowaniem trasy lotu czy wykonania ataku.

Pozostało 81% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego