Nowy sieciocentryczny SuperApache już po pierwszych testach

Najnowsza wersja śmigłowca AH-64E Apache z powodzeniem wykonała pierwszy lot testowy w zakładach Boeinga w Mesa w stanie Arizona. Modernizacja elektroniki i napędu ma jeszcze zwiększyć zdolności bojowe jednego z najlepszych uderzeniowych wiropłatów na świecie.

Publikacja: 31.10.2023 11:25

Nowy sieciocentryczny SuperApache już po pierwszych testach

Foto: Bloomberg

Zmodernizowany model E Apache, znany jako wersja 6.5 lub V6.5, stanowi awangardową pod względem działania w sieci IT konfigurację legendarnej maszyny wyposażoną w zintegrowane tzw. Interfejsy Systemów Otwartych, umożliwiające błyskawiczną wymianę informacji o sytuacji taktycznej, komunikację z środkami rozpoznania i uczestnikami misji bojowych a także załogami i pojazdami własnych i sojuszniczych wojsk. Modułowa architektura zastosowanych w nowym Apache systemów informatycznych ma ułatwiać wprowadzanie w przyszłości nowych zaawansowanych rozwiązań m. in. z dziedziny zarządzania polem walki albo współpracy wyspółpracy z rojami dronów czy innych nieznanych jeszcze dzisiaj systemów bojowych. Celem zmian w oprogramowaniu jest szybkie implementowanie nowych rodzajów uzbrojenia i optymalizacja zarówno planowania misji jak i wykonania jej łącznie z opracowaniem trasy lotu czy wykonania ataku.

Boeing: model E wchodzi na wyższy poziom

- W tym tygodniu podczas pierwszego testowego lotu w czasie prób fabrycznych, doświadczyliśmy jak nasza praca staje się rzeczywistością" - powiedziała Christina Upah, wiceprezes ds. programów śmigłowców uderzeniowych i członkini kierownictwa zakładów Boeinga w Mesa.

- Wprowadzone ulepszenia przeniosą model E na wyższy poziom pod względem możliwości, zapewniając śmigłowcowi Apache dominację na polach przyszłych bitew - dodała Upah.

Wersja 6.5, której opracowanie zostało zlecone Boeingowi przez Departament Obrony USA w grudniu 2021 r., obejmuje ulepszenie panelu sterującego oraz aktualizację oprogramowania czy zwiększenie zakresu funkcji Link 16 – ujawnił Boeing.

Płk John (Jay) Maher, menadżer projektu Apache dla Wojskach Lądowych USA informował, że wszystkie śmigłowce w modelu E będą połączone tym samym oprogramowaniem, co usprawni szkolenie i ich obsługę. Jednocześnie obecna modernizacja wytycza drogę dalszego rozwoju czujników i zdolności, dzięki czemu U.S. Army będzie realizować swoje cele z wykorzystaniem kluczowych technologii - podkreśla płk Maher.

Kłopoty z nowym napędem

Wymiana oprogramowania i wprowadzanie otwartego systemu ułatwiającego unowocześnianie funkcji AH -64 idzie Amerykanom łatwiej niż zastąpienie napędu śmigłowca nowym silnikiem o zwiększonej mocy i z bardziej oszczędnym zużyciem paliwa – mówi Bartosz Głowacki ekspert lotniczy „Skrzydlatej Polski".

W lotnictwie rzadko przyjmują się rewolucyjne koncepcje radykalnej wymiany napędu od którego zależy wydajność i bezpieczeństwo statku powietrznego - mówi analityk. Stąd wyraźne opóźnienie w pracach konstrukcyjnych i integracją tzw. ulepszonego silnika turbinowego (ITE) bardzo oczekiwanego w Wojskach Lądowych USA.

Zaplanowano, że przyszły silnik General Electric Aerospace T901 będzie oferował nowe możliwości w zakresie zasięgu, dostępnej mocy, czasu gotowości i efektywności paliwowej oraz ulepszenia systemów monitorowania stanu technicznego i stopnia zużycia oraz konserwacji i trwałości.

Zdaniem Głowackiego polska armia podobnie jak inni zagraniczni sojusznicy USA nie ma raczej szans na dostawy najnowszych wersji UH-64E. Przyszły najnowocześniejszy z wielkiej rodziny szturmowych Apaczy wpierw trafi do US Army.

Broń na wschodnią flankę NATO

Polska w tym roku otrzymała zgodę Kongresu USA na zakup 96 śmigłowców Apache. Szczegóły kontraktu z Ameryką są negocjowane. Zdaniem szefa MON Mariusza Błaszczaka Polska oczekuje, iż główna umowa wykonawcza zostanie zawarta jeszcze w tym roku. Ważne, że we wrześniu br. poprzedziło ją popodpisanie umów offsetowych. Wiosną 2023 r. MON udało się uzgodnić z sekretarzem obrony USA L. Austinem, że już w przyszłym roku do Wojska Polskiego trafią w ramach leasingu, pierwsze używane śmigłowce Apache z zasobów US Army. A już teraz – zapewnia polski minister ON polscy piloci szkolą się w obsłudze słynnych szturmowych maszyn. Już wiadomo,że "polskie" śmigłowce Apache trafią na wschodnią flankę NATO do 18 Dywizji Zmechanizowanej.

Przyszłe lądowanie w Siłach Zbrojnych RP maszyn AH-64 Apache - nowoczesnej i sprawdzonej bojowo platform oznacza zdaniem analityków - nową jakość dla Wojska Polskiego. - Nasza armia żegna się z przestarzałymi konstrukcjami poradzieckimi Mila - podkreślaja eksperci. Szturmowe Apache są przystosowane do współpracy na polu walki z czołgami Abrams więc polscy żołnierze przejmują tym samym wypróbowane na wojnach elementy taktyki rozwijane od lat przez US Army.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego