Jak informuje spółka, planowana fabryka powstanie w Weeze w zachodnich Niemczech. Start nowego zakładu planowany jest na 2025 r. i docelowo powstanie w nim co najmniej 400 sekcji.

Niemiecki Rheinmetall to kolejna firma, która w ostatnim czasie ogłosiła, że dołącza do globalnego łańcucha dostawców programu F-35. Podobny komunikat przedstawiła w ubiegłym miesiącu także fińska Patria. W tym przypadku firma poinformowała, że zawarła kontrakt na wyprodukowanie 400 struktur kadłuba.

Jak to się stało, że niemiecka i fińska spółka zostały włączone do łańcucha dostaw? W obu przypadkach sytuacja ta wynika z decyzji zakupowych rządów wymienionych krajów. W przypadku Niemiec mówimy tutaj o zamówieniu na 35 samolotów Lockheed Martin F-35A Lightning II, których dostawy wystartują w 2026 r. W przypadku Finlandii zamówienie jest znacznie większe i dotyczy łącznie 64 maszyn. Dostawy w tym przypadku wystartują w 2025 r.

Warto tutaj zaznaczyć, że Niemcy podpisali umowę zakupu w grudniu 2022 r., a Finowie w lutym 2022 r. Dlaczego ma to znaczenie? Ponieważ znacznie wcześniej, w styczniu 2020 r., umowę na zakup samolotów Lockheed Martin F-35A Lightning II podpisała Polska. Zamówienie o wartości 4,6 mld dol. opiewa na łącznie 32 samoloty, których dostawy rozpoczną się w 2026 r. Wtedy też usłyszeliśmy, że nie jest już możliwe dołączanie do partnerów biznesowych programu, gdyż „tort" został już podzielony. Wygląda więc na to, że ani Niemcy, ani Finowie o tym najwyraźniej nie wiedzieli.