Doniesienia z frontu na Ukrainie wskazują, że w czasie działań ofensywnych w ostatnich dniach Ukraińcy utracili pięć pojazdów Leopard 2R. Co to za konstrukcja?
Zacznijmy od sprostowania. Z informacji, jakie można znaleźć w mediach, Ukraińcy stracili pięć pojazdów, czyli rzekomo 50 proc. stanu wspomnianego sprzętu. Jest to informacja nieprawdziwa, gdyż Ukraina nie otrzymała dziesięciu, tylko sześć takich wozów, czyli tyle ile Finowie wyprodukowali.
Liczba „dziesięć" może brać się z tego, że Finowie, którzy zbudowali pojazdy Leopard 2R, przerobili na wozy specjalistyczne dwanaście pojazdów. Z tej liczby sześć to wspomniane Leopardy 2R, które trafiły na Ukrainę, a pozostałe sześć zostało przebudowanych na mosty towarzyszące Leopard 2L, które jednak na Ukrainę nie trafiły.
Czytaj więcej
Czołowe formacje ukraińskiej kontrofensywy, bataliony inżynieryjne 33. Brygady Zmechanizowanej i...
Leopard 2R to specjalistyczny pojazd inżynieryjny, który można określić jako wóz torujący. Ich historia rozpoczęła się w 2003 r., czyli w czasie, gdy Niemcy zaczęli wyprzedawać bądź rozdawać zbędne czołgi Leopard 2A4. Był to ten sam moment, kiedy m.in. Polska przejęła pierwszych 128 czołgów tego typu. Finowie otrzymali wtedy łącznie 124 maszyny. Z tej liczby 100 skierowano do jednostek, 12 przeznaczono na części zamienne, a 12 przebudowano na pojazdy specjalistyczne. Te ostatnie weszły do służby w 2008 r.