AW169 M: nowy wojskowy „wiatrak” Leonardo wchodzi na scenę

Austriacka armia dokupi 18 kolejnych średnich śmigłowców nowej generacji AW169 M Leonardo i powiększy swoją flotę włoskich wielozadaniowych wiropłatów do 36 maszyn.

Publikacja: 30.12.2022 13:28

AW169 M: nowy wojskowy „wiatrak” Leonardo wchodzi na scenę

Foto: Leonardo

To eksportowy sukces technologicznego giganta zbrojeniowego Leonardo i znak, że walory konstrukcji zostały dostrzeżone na militarnym globalnym rynku.

O podpisaniu aneksu do międzyrządowej austriacko – włoskiej umowy z 2021 roku na dostawy 18 sztuk AW169 Wiedeń poinformował przy okazji odbioru pierwszego zakontraktowanego śmigłowca wyprodukowanego w zakładzie Leonardo w Vergiate we Włoszech w bazie lotniczej Tulln-Langenlebarn Brumowski. Austria i Włochy ogłosiły tego dnia również realizację uzgodnień umowy G2G, dzięki której Austria, w ramach opcji, zakupi dodatkowe 18 śmigłowców, co stanowi dowód zaufania do tej platformy.

- Cieszymy się z pierwszego śmigłowca dostarczonego do Austrii i z zadowoleniem przyjmujemy decyzję o dalszej rozbudowie floty. Z niecierpliwością czekamy na możliwość wniesienia jeszcze większego wkładu w spełnianie wymagań stawianych przez współpracę między dwoma rządami – nie krył satysfakcji z najnowszych austriackich decyzji Alessandro Profumo CEO Leonardo.

Szef włoskiego technologicznego giganta podkreślił, że zakup dodatkowych 18 śmigłowców oznacza wzmocnienie współpracy między dwoma krajami i ustanowienie miedzy Włochami i Austrią „strategicznego partnerstwa w sektorze śmigłowcowym".

Platforma „wyjątkowo uniwersalna"

Eksperci zwracają raczej uwagę na praktyczną stronę śmigłowcowej inwestycji stwierdzając iż Austria upatruje we Włoszech i programie AW169M LUH rozwiązania dla swojego planu modernizacji i wymiany starzejącej się floty śmigłowców wsparcia Alouette III, będących w eksploatacji od lat sześćdziesiątych. Analitycy przypominają też , że Austriackie załogi korzystają już z wspieranego przez włoską armię wstępnego szkolenia przeprowadzanego w Akademii Szkoleniowej Leonardo w Sesto Calende we Włoszech.

Wielozadaniowy AW169M LUH, to średni śmigłowiec transportowy o masie ok. 5 ton o nowoczesnej konstrukcji i wyjątkowo wszechstronnym zastosowaniu. Śmigłowiec może wykonywać szeroki zakres misji m.in. w transportować żołnierzy, wspierać operacje bojowe jako platforma obserwacyjna i rozpoznania lądowego czy operacji specjalnych, patroli morskich czy ewakuacji medycznej MEDEVAC, ale też wykonywać zadania w ramach reagowania kryzysowego podczas klęsk żywiołowych. W ostatnich latach AW169 okazał zresztą się bardzo przydatny w misjach ratowniczych , m.in. w ratownictwie górskim czy przy gaszeniu pożarów w trudno dostępnym terenie.

Nowe technologie docenione przez mundurowych

AW169M to wojskowy wariant śmigłowca AW169, zaprojektowany przez Leonardo i produkowany m. in. w polskich zakładach w Świdniku (tu powstają struktury) - wyposażony w technologie pokładowe zgodnie z najnowszymi wymaganiami światowych cywilnych organizacji lotniczych FAR/JAR/EASA oraz normami wojskowymi i zaleceniami wielu rządowych instytucji oraz służb – użytkowników z sektora bezpieczeństwa publicznego. Leonardo zachwala swój śmigłowiec podkreślając wyjątkowy poziomy mocy, zwinność i manewrowość w szerokim zakresie użytkowania, w tym w wysokich temperaturach oraz na dużych wysokościach.

Unikalna konstrukcja przekładni i napędu AW169 - twierdzi producent - zapewnia zasilanie układów hydraulicznych, elektrycznych i klimatyzacyjnych przy zatrzymanych wirnikach (tryb APU) optymalizując czas reakcji i dyspozycyjność operacyjną. Konstruktorzy Leonardo dołożyli starań by maszyna uzyskała jedną z największych kabin w swojej klasie co umożliwia szybką rekonfigurację specjalistycznego wyposażenia i łatwy dostęp do wnętrza. Piloci mają do dyspozycji awionikę najnowszej generacji o otwartej architekturze, w tym w pełni cyfrowy szklany kokpit oraz dobry poziom widoczności gwarantujący podczas misji odpowiednią świadomość taktyczną i sytuacyjną.

Rośnie sprzedaż dla wojska i służb

Flota AW169, obejmująca obecnie ponad 150 sztuk śmigłowców dostarczonych użytkownikom w prawie 30 krajach, odnotowała ponad 128 000 godzin lotu we wszystkich rodzajach operacji i każdych warunkach. Do tej pory zostało zamówionych ponad 300 śmigłowców AW169 przez klientów na całym świecie, w tym użytkowników wojskowych i służb porządku publicznego. We Włoszech, wykorzystanie śmigłowca AW169M przez siły zbrojne oraz organy ochrony porządku publicznego stale rośnie co związane jest także z procesem sukcesywnej wymiany starszego sprzętu na wiropłaty nowej generacji, bardziej efektywne i zdecydowanie oszczędniejsze w eksploatacji.

To eksportowy sukces technologicznego giganta zbrojeniowego Leonardo i znak, że walory konstrukcji zostały dostrzeżone na militarnym globalnym rynku.

O podpisaniu aneksu do międzyrządowej austriacko – włoskiej umowy z 2021 roku na dostawy 18 sztuk AW169 Wiedeń poinformował przy okazji odbioru pierwszego zakontraktowanego śmigłowca wyprodukowanego w zakładzie Leonardo w Vergiate we Włoszech w bazie lotniczej Tulln-Langenlebarn Brumowski. Austria i Włochy ogłosiły tego dnia również realizację uzgodnień umowy G2G, dzięki której Austria, w ramach opcji, zakupi dodatkowe 18 śmigłowców, co stanowi dowód zaufania do tej platformy.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego