To eksportowy sukces technologicznego giganta zbrojeniowego Leonardo i znak, że walory konstrukcji zostały dostrzeżone na militarnym globalnym rynku.
O podpisaniu aneksu do międzyrządowej austriacko – włoskiej umowy z 2021 roku na dostawy 18 sztuk AW169 Wiedeń poinformował przy okazji odbioru pierwszego zakontraktowanego śmigłowca wyprodukowanego w zakładzie Leonardo w Vergiate we Włoszech w bazie lotniczej Tulln-Langenlebarn Brumowski. Austria i Włochy ogłosiły tego dnia również realizację uzgodnień umowy G2G, dzięki której Austria, w ramach opcji, zakupi dodatkowe 18 śmigłowców, co stanowi dowód zaufania do tej platformy.
- Cieszymy się z pierwszego śmigłowca dostarczonego do Austrii i z zadowoleniem przyjmujemy decyzję o dalszej rozbudowie floty. Z niecierpliwością czekamy na możliwość wniesienia jeszcze większego wkładu w spełnianie wymagań stawianych przez współpracę między dwoma rządami – nie krył satysfakcji z najnowszych austriackich decyzji Alessandro Profumo CEO Leonardo.
Szef włoskiego technologicznego giganta podkreślił, że zakup dodatkowych 18 śmigłowców oznacza wzmocnienie współpracy między dwoma krajami i ustanowienie miedzy Włochami i Austrią „strategicznego partnerstwa w sektorze śmigłowcowym".
Platforma „wyjątkowo uniwersalna"
Eksperci zwracają raczej uwagę na praktyczną stronę śmigłowcowej inwestycji stwierdzając iż Austria upatruje we Włoszech i programie AW169M LUH rozwiązania dla swojego planu modernizacji i wymiany starzejącej się floty śmigłowców wsparcia Alouette III, będących w eksploatacji od lat sześćdziesiątych. Analitycy przypominają też , że Austriackie załogi korzystają już z wspieranego przez włoską armię wstępnego szkolenia przeprowadzanego w Akademii Szkoleniowej Leonardo w Sesto Calende we Włoszech.