AW169 M: nowy wojskowy „wiatrak” Leonardo wchodzi na scenę

Austriacka armia dokupi 18 kolejnych średnich śmigłowców nowej generacji AW169 M Leonardo i powiększy swoją flotę włoskich wielozadaniowych wiropłatów do 36 maszyn.

Publikacja: 30.12.2022 13:28

AW169 M: nowy wojskowy „wiatrak” Leonardo wchodzi na scenę

Foto: Leonardo

To eksportowy sukces technologicznego giganta zbrojeniowego Leonardo i znak, że walory konstrukcji zostały dostrzeżone na militarnym globalnym rynku.

O podpisaniu aneksu do międzyrządowej austriacko – włoskiej umowy z 2021 roku na dostawy 18 sztuk AW169 Wiedeń poinformował przy okazji odbioru pierwszego zakontraktowanego śmigłowca wyprodukowanego w zakładzie Leonardo w Vergiate we Włoszech w bazie lotniczej Tulln-Langenlebarn Brumowski. Austria i Włochy ogłosiły tego dnia również realizację uzgodnień umowy G2G, dzięki której Austria, w ramach opcji, zakupi dodatkowe 18 śmigłowców, co stanowi dowód zaufania do tej platformy.

- Cieszymy się z pierwszego śmigłowca dostarczonego do Austrii i z zadowoleniem przyjmujemy decyzję o dalszej rozbudowie floty. Z niecierpliwością czekamy na możliwość wniesienia jeszcze większego wkładu w spełnianie wymagań stawianych przez współpracę między dwoma rządami – nie krył satysfakcji z najnowszych austriackich decyzji Alessandro Profumo CEO Leonardo.

Szef włoskiego technologicznego giganta podkreślił, że zakup dodatkowych 18 śmigłowców oznacza wzmocnienie współpracy między dwoma krajami i ustanowienie miedzy Włochami i Austrią „strategicznego partnerstwa w sektorze śmigłowcowym".

Platforma „wyjątkowo uniwersalna"

Eksperci zwracają raczej uwagę na praktyczną stronę śmigłowcowej inwestycji stwierdzając iż Austria upatruje we Włoszech i programie AW169M LUH rozwiązania dla swojego planu modernizacji i wymiany starzejącej się floty śmigłowców wsparcia Alouette III, będących w eksploatacji od lat sześćdziesiątych. Analitycy przypominają też , że Austriackie załogi korzystają już z wspieranego przez włoską armię wstępnego szkolenia przeprowadzanego w Akademii Szkoleniowej Leonardo w Sesto Calende we Włoszech.

Wielozadaniowy AW169M LUH, to średni śmigłowiec transportowy o masie ok. 5 ton o nowoczesnej konstrukcji i wyjątkowo wszechstronnym zastosowaniu. Śmigłowiec może wykonywać szeroki zakres misji m.in. w transportować żołnierzy, wspierać operacje bojowe jako platforma obserwacyjna i rozpoznania lądowego czy operacji specjalnych, patroli morskich czy ewakuacji medycznej MEDEVAC, ale też wykonywać zadania w ramach reagowania kryzysowego podczas klęsk żywiołowych. W ostatnich latach AW169 okazał zresztą się bardzo przydatny w misjach ratowniczych , m.in. w ratownictwie górskim czy przy gaszeniu pożarów w trudno dostępnym terenie.

Nowe technologie docenione przez mundurowych

AW169M to wojskowy wariant śmigłowca AW169, zaprojektowany przez Leonardo i produkowany m. in. w polskich zakładach w Świdniku (tu powstają struktury) - wyposażony w technologie pokładowe zgodnie z najnowszymi wymaganiami światowych cywilnych organizacji lotniczych FAR/JAR/EASA oraz normami wojskowymi i zaleceniami wielu rządowych instytucji oraz służb – użytkowników z sektora bezpieczeństwa publicznego. Leonardo zachwala swój śmigłowiec podkreślając wyjątkowy poziomy mocy, zwinność i manewrowość w szerokim zakresie użytkowania, w tym w wysokich temperaturach oraz na dużych wysokościach.

Unikalna konstrukcja przekładni i napędu AW169 - twierdzi producent - zapewnia zasilanie układów hydraulicznych, elektrycznych i klimatyzacyjnych przy zatrzymanych wirnikach (tryb APU) optymalizując czas reakcji i dyspozycyjność operacyjną. Konstruktorzy Leonardo dołożyli starań by maszyna uzyskała jedną z największych kabin w swojej klasie co umożliwia szybką rekonfigurację specjalistycznego wyposażenia i łatwy dostęp do wnętrza. Piloci mają do dyspozycji awionikę najnowszej generacji o otwartej architekturze, w tym w pełni cyfrowy szklany kokpit oraz dobry poziom widoczności gwarantujący podczas misji odpowiednią świadomość taktyczną i sytuacyjną.

Rośnie sprzedaż dla wojska i służb

Flota AW169, obejmująca obecnie ponad 150 sztuk śmigłowców dostarczonych użytkownikom w prawie 30 krajach, odnotowała ponad 128 000 godzin lotu we wszystkich rodzajach operacji i każdych warunkach. Do tej pory zostało zamówionych ponad 300 śmigłowców AW169 przez klientów na całym świecie, w tym użytkowników wojskowych i służb porządku publicznego. We Włoszech, wykorzystanie śmigłowca AW169M przez siły zbrojne oraz organy ochrony porządku publicznego stale rośnie co związane jest także z procesem sukcesywnej wymiany starszego sprzętu na wiropłaty nowej generacji, bardziej efektywne i zdecydowanie oszczędniejsze w eksploatacji.

To eksportowy sukces technologicznego giganta zbrojeniowego Leonardo i znak, że walory konstrukcji zostały dostrzeżone na militarnym globalnym rynku.

O podpisaniu aneksu do międzyrządowej austriacko – włoskiej umowy z 2021 roku na dostawy 18 sztuk AW169 Wiedeń poinformował przy okazji odbioru pierwszego zakontraktowanego śmigłowca wyprodukowanego w zakładzie Leonardo w Vergiate we Włoszech w bazie lotniczej Tulln-Langenlebarn Brumowski. Austria i Włochy ogłosiły tego dnia również realizację uzgodnień umowy G2G, dzięki której Austria, w ramach opcji, zakupi dodatkowe 18 śmigłowców, co stanowi dowód zaufania do tej platformy.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego