Aktualizacja: 22.11.2024 01:01 Publikacja: 06.10.2022 14:17
Wizja fregaty typu SIGMA 10514 w odmianie dla Marynarki Wojennej Kolumbii.
Foto: Marynarka Wojenna Kolumbii
Ceremonia zawarcia kontraktu odbyła się na pokładzie lekkiej fregaty ARC Almirante Padilla w Bazie Marynarki Wojennej ARC Bolivar w Cartagenie w Kolumbii. Projekt programu PES (Plataforma Estratégica de Superficie, pol. Strategiczna platforma nawodna) oparty jest na sprawdzonej konstrukcji okrętu SIGMA 10514. Kolumbia planuje nabyć w ramach programu PES cztery fregaty, które zastąpią lekkie fregaty (2100 ton) typu Almirante Padilla (niemieckiego typu FS 1500), które mają zostać wycofane z eksploatacji w 2024 r.
Jednostki te zbudowała stocznia Howaldtswerke-Deutsche Werft w Kiel w latach 80. Pierwsza weszła do służby w 1983 r., a ostatnia rok później. Cała czwórka przeszła modernizację w ramach programu Orion, którego głównym wykonawcą był Thales. Oglądając wizualizacji fregaty SIGMA 10514 oferowanej Kolumbii, można dojść do wniosku, że część uzbrojenia zmodernizowanych jednostek typu Almirante Padilla trafi na ich zmienniczki. Przykładem mogą być choćby 76 mm armaty Leonardo Strales, strzelające amunicją korygowaną w locie DART. To wciąż niezużyty sprzęt, a jego wykorzystanie obniży koszty PES.
Wicepremier i minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak, zatwierdził umowę ramową na dostawy nowych pojazdów dla Wojska Polskiego.
Wicepremier i minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak, poinformował, że Rada Modernizacji Technicznej zatwierdziła projekt cięższego niż bwp Borsuk wozu.
MON zamawia w HSW ponad tysiąc nowych bojowych wozów piechoty Borsuk. Skonstruowane w kraju, uzbrojone i wyposażone w zaawansowaną elektronikę zwiastują w armii rewolucję.
Rząd zdecydował o znaczącym podniesieniu potencjału artyleryjskiej zbrojowni HSW. Premier Morawiecki zapowiedział dokapitalizowanie huty i innych zbrojeniowych firm z Podkarpacia.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Wicepremier i minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak, podpisał aneks do umowy na dostawy kolejnej partii karabinków MSBS Grot.
Wciąż trwają rozmowy o zakupie kolejnej partii czołgów K2. Problem w tym, że koszt polonizacji tych pojazdów do wersji K2PL liczony jest w miliardach złotych i na razie nie ma rozwiązania, kto ma za to zapłacić.
Wydawałoby się, że wybuch wojny w Ukrainie przyspieszy procesy związane z poprawą bezpieczeństwa Polaków. To okazało się złudne. Straciliśmy mnóstwo czasu.
W warstwie deklaracji politycznych nic się nie zmienia, będziemy nadal wspierać Ukrainę, w podskórnej – mniej widocznej – widać zniechęcenie i rozczarowanie niespełnionymi obietnicami.
Do połowy października niemiecki rząd wydał zgody na eksport uzbrojenia o wartości 10,9 mld euro. Wydawanie pozwoleń na eksport staje się bardziej liberalne.
Niewypały polskiej zbrojeniówki w walce o unijne granty to efekt naszej słabości – ale też premii dla dużych graczy. Z obecnymi kryteriami te programy, z punktu widzenia naszej branży, nie mają sensu.
Wojsko nie zareklamowało zimowych butów, ale prokurator wojskowy oskarżył producenta o oszustwo na gigantyczną kwotę. Sąd Okręgowy w Krakowie oczyścił go teraz z zarzutów.
Dziś w skarżyskiej spółce Mesko powinno zostać podpisane porozumienie dotyczące sprzedaży piorunów w ramach unijnego programu EDIRPA. Ale firma ma problemy z terminową realizacją dostaw.
Polacy są sceptyczni wobec wyboru, którego dokonali niedawno Amerykanie. Nie mają pewności, czy Donald Trump jako 47. prezydent USA poprawi bezpieczeństwo Polski.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas