Leonardo AW169 ląduje w Austrii

Ministerstwo Obrony Narodowej Austrii zamówiło 18 włoskich lekkich śmigłowców wielozadaniowych AW169, do których elementy struktur produkuje PZL Świdnik.

Publikacja: 31.01.2022 15:42

AW169

AW169

Foto: Leonardo

Strony nie ukrywają, że wart 346 mln euro międzyrządowy kontrakt ma ugruntować współpracę między sąsiedzkimi krajami i ustanowić w wyjątkowo trudnym dla lotnictwa okresie pandemii i spowolnienia gospodarczego strategiczne partnerstwo w sektorze śmigłowcowym.

Kontrakt przewiduje dostawy pierwszych egzemplarzy AW169M LUH z zakładów Leonardo Helicopters w Vergiate (Północne , Włochy) jeszcze w tym roku. Włoski producent zapewnia pełny pakiet szkoleniowy i wsparcia technicznego.

Czas pożegnać Alouette

Sześć śmigłowców przeznaczonych będzie do szkolenia pilotów a 12 maszyn w zaawansowanej wersji wielozadaniowej „MA" ze zintegrowanym wyposażeniem awionicznym i uzbrojeniem pokładowym austriacka armia wykorzysta jako śmigłowce bojowego wsparcia, przygotowane do najbardziej wymagających misji. Austriacy wycofują ze swych jednostek przestarzałe ponad 50 letnie lekkie wiropłaty Alouette III które są eksploatowane od lat sześćdziesiątych.

Do tej pory użytkownicy na całym świecie zamówili ponad 300 śmigłowców AW169. Maszyny używane do realizacji operacji wielozadaniowych uzyskały imponujący „nalot" , przekraczający 100 000 godzin.

W austriackich siłach zbrojnych śmigłowce będą wykorzystywane do transportu żołnierzy, operacji bojowych, i ratowniczych podczas klęsk żywiołowych i sytuacji kryzysowych, gaszenia pożarów, ratownictwa górskiego oraz ewakuacji medycznej MEDEVAC. Oczekuje się że dostawy będą zrealizowane do 2026r. Kontrakt uwzględnia również możliwość zamówienia kolejnych 18 śmigłowców. Ustalono, że austriackie załogi skorzystają ze wstępnego szkolenia zapewnionego przy wsparciu włoskiej armii i jej infrastruktury treningowej.

AW169 pełen możliwości

AW169M to wojskowy wariant dwusilnikowego śmigłowca najnowszej generacji zaprojektowany zgodnie z najnowszymi wymaganiami międzynarodowych agencji określających zasady eksploatacji statków powietrznych a także normami wojskowymi i służb ratowniczych a także odpowiadających za bezpieczeństwo publiczne. Platformę charakteryzują „wyjątkowe poziomy mocy, zwinności i zwrotności zapewniające doskonałe właściwości pilotażowe w szerokim zakresie warunków użytkowania, w tym w wysokich temperaturach oraz na dużych wysokościach- zachwala producent. Unikalna konstrukcja przekładni zapewnia zasilanie układów hydraulicznych, elektrycznych i klimatyzacyjnych przy zatrzymanych wirnikach (tryb APU) optymalizując czas reakcji i dyspozycyjność operacyjną. AW169 ma przestronną kabinę największą w swojej klasie umożliwiającą szybką rekonfigurację i łatwy dostęp. Piloci dzięki awionice najnowszej generacji i w pełni cyfrowemu szklanemu kokpitowi mają pełną świadomość taktyczną i sytuacyjną niezbędną do wykonywania zadań ratowniczych misji obserwacyjnych, operacji specjalnych, patrolowania stref przybrzeżnych czy rozpoznania.

Świdnik kusi „polskim" śmigłowcem

Jacek Libucha , prezes PZL Świdnik uważa ,że takie jak AW169M - lekkie śmigłowce czy oferowany przez Leonardo w Polsce nieco większe maszyny - takie jak projektowany w Świdniku AW139 z systemem uzbrojenia są obecnie ważną częścią floty każdych sił zbrojnych.

- Podstawową zaletą nowoczesnych śmigłowców wielozadaniowych jest szybkość w dotarciu w rejon kryzysu, możliwość działania w każdym terenie i w oderwaniu od infrastruktury oraz zdolność błyskawicznego dostosowania wyposażenia do konkretnego zadania - mówi prezes „Świdnika". Także proponowany obecnie Siłom Zbrojnym RP nowy polski śmigłowiec wielozadaniowy czyli AW139W mogłyby realizować zadania desantowo-szturmowe, wsparcia sił lądowych, prowadzenia walki elektronicznej. Uniwersalna konstrukcja pozwala tworzyć z wiropłata, który sprzedał się na świecie w liczbie ok. 1200 egzemplarzy powietrzny punkt dowodzenia, ambulans do transportu medycznego i ewakuacji rannych z pola walki – przekonuje Jacek Libucha.

Strony nie ukrywają, że wart 346 mln euro międzyrządowy kontrakt ma ugruntować współpracę między sąsiedzkimi krajami i ustanowić w wyjątkowo trudnym dla lotnictwa okresie pandemii i spowolnienia gospodarczego strategiczne partnerstwo w sektorze śmigłowcowym.

Kontrakt przewiduje dostawy pierwszych egzemplarzy AW169M LUH z zakładów Leonardo Helicopters w Vergiate (Północne , Włochy) jeszcze w tym roku. Włoski producent zapewnia pełny pakiet szkoleniowy i wsparcia technicznego.

Pozostało 87% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego