Strony nie ukrywają, że wart 346 mln euro międzyrządowy kontrakt ma ugruntować współpracę między sąsiedzkimi krajami i ustanowić w wyjątkowo trudnym dla lotnictwa okresie pandemii i spowolnienia gospodarczego strategiczne partnerstwo w sektorze śmigłowcowym.
Kontrakt przewiduje dostawy pierwszych egzemplarzy AW169M LUH z zakładów Leonardo Helicopters w Vergiate (Północne , Włochy) jeszcze w tym roku. Włoski producent zapewnia pełny pakiet szkoleniowy i wsparcia technicznego.
Czas pożegnać Alouette
Sześć śmigłowców przeznaczonych będzie do szkolenia pilotów a 12 maszyn w zaawansowanej wersji wielozadaniowej „MA" ze zintegrowanym wyposażeniem awionicznym i uzbrojeniem pokładowym austriacka armia wykorzysta jako śmigłowce bojowego wsparcia, przygotowane do najbardziej wymagających misji. Austriacy wycofują ze swych jednostek przestarzałe ponad 50 letnie lekkie wiropłaty Alouette III które są eksploatowane od lat sześćdziesiątych.
Do tej pory użytkownicy na całym świecie zamówili ponad 300 śmigłowców AW169. Maszyny używane do realizacji operacji wielozadaniowych uzyskały imponujący „nalot" , przekraczający 100 000 godzin.
W austriackich siłach zbrojnych śmigłowce będą wykorzystywane do transportu żołnierzy, operacji bojowych, i ratowniczych podczas klęsk żywiołowych i sytuacji kryzysowych, gaszenia pożarów, ratownictwa górskiego oraz ewakuacji medycznej MEDEVAC. Oczekuje się że dostawy będą zrealizowane do 2026r. Kontrakt uwzględnia również możliwość zamówienia kolejnych 18 śmigłowców. Ustalono, że austriackie załogi skorzystają ze wstępnego szkolenia zapewnionego przy wsparciu włoskiej armii i jej infrastruktury treningowej.