DAAA jest agendą Ministerstwa Obrony Republiki Włoskiej. Obecny – na razie wstępny – certyfikat wydano na podstawie analiz danych zebranych w czasie licznych prób naziemnych i ponad 200 wylatanych godzin.

Czytaj także: Kolejny kontrahent na M-346 Master?

Leonardo, producent maszyny, dysponuje wstępnym kontraktem na 18 egzemplarzy dla Aeronautica Militare Italiana. Docelowe zapotrzebowanie Włoch obejmuje 45 maszyn. Maszyny posłużą do szkolenia pilotów i będą stanowić sprzęt zespołu akrobacyjnego Frecce Tricolori. M-345 uzupełnią też maszyny M-346A Master w międzynarodowym ośrodku szkolenia pilotów IFTS.

Leonardo M-345 stanowi ewolucyjne rozwinięcie rodziny samolotów SIAI-Marchetti S.211 (oblot prototypu w 1981 r.). Demonstrator technologii oblatano w czerwcu 2005 r., jeszcze pod oznaczeniem M-311. W kolejnych latach doszło do zmiany oznaczenia na M-345, a samolot był cały czas rozwijany. Pierwszy lot docelowego prototypu M-345 odbył się w grudniu 2016 r. Rok później Ministerstwo Obrony Republiki Włoskiej zamówiło pierwszych pięć maszyn. Ich dostawy mają zostać zrealizowane w tym roku. Pierwszy seryjny M-345HET (we włoskim lotnictwie otrzymały oznaczenie T-345A) oblatano w grudniu 2018 r. W czerwcu 2019 r. za 300 mln euro zamówiono kolejnych 13 sztuk.

Czytaj także: Bojowe Mastery Leonardo z elektronicznymi „oczami” od Rafaela

Obok wersji szkolno-treningowej, wzorem samolotu zaawansowanego szkolenia M-346 Master, Leonardo deklaruje opracowanie odmiany bojowej M-345.