Przychody sięgnęły 13,8 mld euro, zysk netto – ponad 822 mln euro. To wyraźnie więcej od wyników notowanych w 2018 roku. Prognozy na obecny sezon nie uwzględniają jeszcze skutków kataklizmu którym jest wciąż tegoroczne uderzenie koronawirusa w gospodarkę Italii- przyznaje Leonardo.

– Z naddatkiem zrealizowaliśmy zeszłoroczne plany biznesowe  podkreśla CEO Leonardo, Alessandro Profumo. Prezes globalnej firmy należącej do grona dziesięciu największych graczy na świecie w sektorze kosmicznym, lotniczym i obronnym przy okazji  ogłoszenia wyników optymistycznie zapewnił, że firma wciąż ma wszelkie powody ku temu, aby odnieść sukces w perspektywie długofalowej. – Mamy jasny obraz swojej ścieżki strategicznej: polega ona na wzmacnianiu i przekształcaniu naszej działalności tak aby generowała wzrost i przyspieszała w obszarze innowacji poprawiając konkurencyjność biznesową – stwierdził Profumo.

Ambitne założenia zarządu Leonardo i marzenia o dalszym wzroście dziś muszą zmierzyć się kataklizmem czyli wciąż do końca nie rozpoznanymi skutkami pandemii koronawirusa. Sytuację komplikuje totalne zaskoczenie rozwojem wypadków i ich konsekwencjami dla gospodarki. Przecież aż do początku tego roku nic nie zwiastowało poważnego zagrożenia dla realizacji rozwojowych strategii technologicznego potentata i przemysłowej lokomotywy Italii.

Lider wiropłatów militaryzuje ofertę

Niewątpliwie w nowej sytuacji , walcząc z kryzysem Leonardo będzie musiał odwołać się do swoich największych atutów.

Na tle innych gałęzi technologicznych biznesu niekwestionowane przewagi zapewnia firmie produkcja śmigłowców.

Zwłaszcza po tym jak w 2018 roku udało się Leonardo potwierdzić wart 3 mld euro gigantyczny kontrakt na maszyny NH90 dla Kataru, włoski  potentat w produkcji wiropłatów  i jeden z trzech globalnych helikopterowych gigantów nabrał wiatru w żagle.

W zeszłym roku udało się w pełni potwierdzić skuteczność ścieżki, którą grupa obrała w 2018 roku wykazując znakomite wyniki w wzroście przychodów i rentowności. W sektorze cywilnym spółka  pokazała,  że jest liderem w segmencie średnich śmigłowców cywilnych i podwójnego zastosowania, ma także znaczący udział w segmentach śmigłowców lekkich pośrednich i średnich dzięki dopełnieniu rodziny maszyn m.in. o AW169 czy AW189. Potwierdzeniem sukcesu rynkowego w  tej kategorii śmigłowców stała się we wrześniu zeszłego roku  dostawa tysięcznego egzemplarza śmigłowca AW139. Zdaniem ekspertów trafnym posunięciem  było zaoferowanie na rynku zmilitaryzowanych wersji maszyn m in. AW169M i AW139M.  Przyniosło to ważne zamówienia włoskich Sił Zbrojnych ale też udaną ofertę eksportową. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych wybrały śmigłowiec MH-139 (nazwany Grey Wolf) jako następcę wycofywanej floty maszyn UH-1N Huey. –  Pierwsza maszyna tego typu została już dostarczona. Kolejnym sukcesem  było  przyznanie przez marynarkę wojenną USA kontraktu na pierwszą partię 32 śmigłowców TH-73 (odpowiednik AW119) dla misji szkoleniowych.

Dronowe projekty i akwizycja

W roku 2019 r w śmigłowcowym pionie Leonardo kontynuowane były prace nad rozwojem produktów bezzałogowych  m.in. zdalnie sterowanego wirnikowca HERO (SD-150) i  opcjonalnie pilotowanych dronów  (SW-4 Solo) wywodzących się od konstrukcji lekkiego wiropłata zaprojektowanego w polskim zakładzie PZL Świdnik. Spektakularnym ruchem Leonardo było na początku tego roku  wynegocjowanie przejęcia szwajcarskiej spółki Kopter z gotowym, szykowanym do certyfikacji jednosilnikowym śmigłowcem SH09.  Tym samym Leonardo wchodzi w nowy segment rynkowy mając nowatorski produkt, który może zdobyć znaczny udział w rynku poszerzając bazę klientów koncernu. Dzięki znacznie  większej gamie produktów Leonardo jest w stanie jeszcze bardziej umocnić swoją rolę w sektorze cywilnym. Ale  „szwajcarski” wiropłat SH09 jako produkt podwójnego zastosowania ma być oferowany również do zastosowań wojskowych.

Czy kryzys pozwoli na ekspansję

Choć w zeszłym roku nie udało się podpisać tak imponujących  umów jak transakcja katarska  to warto odnotować zamówienie na dostawę 23 śmigłowców taktycznych NH90 dla hiszpańskiego ministerstwa obrony a także istotny z punktu widzenia Warszawy kontrakt na dostawę 4 morskich śmigłowców wielozadaniowych AW101 dla polskiego MON .

Wśród nowych projektów zwraca uwagę plan rozwoju konstrukcji   NEES (New Exploration and Escort Helicopter –śmigłowca  uderzeniowo-eskortowego nowej generacji dla armii włoskiej.

-Jesteśmy w pełni zaangażowani w działania na rzecz realizacji naszego Planu Przemysłowego w celu tworzenia wartości dla wszystkich naszych interesariuszy –  podkreślił ostatnio prezes Profumo. Jednak zmaganie się w tym roku z przezwyciężeniem skutków pandemii  i nieuchronnego kryzysu gospodarczego będzie dla Leonardo ale też powiązanych z koncernem spółek córek, np. Leonardo DRS (elektronika w branży obronnej), a także firm partnerskich takich jak : ATR, MBDA, Telespazio, Thales Alenia Space czy Avio wielkim wyzwaniem.