Państwa europejskie chcą wspólnie zbudować nowy śmigłowiec wojskowy

Ministrowie obrony Francji, Niemiec, Grecji, Włoch i Wielkiej Brytanii ogłosili uruchomienie projektu związanego z dalszym rozwojem możliwości operacyjnych ich sił zbrojnych.

Publikacja: 24.11.2020 13:06

Pięć europejskich państw NATO podjęło pierwsze kroki w kierunku zawiązania inicjatywy, której celem

Pięć europejskich państw NATO podjęło pierwsze kroki w kierunku zawiązania inicjatywy, której celem będzie wspólne opracowanie i produkcja średniego śmigłowca transportowego nowej generacji. Obecnie najnowszy europejski śmigłowiec, NH90, także powstał w wyniku podobnego przedsięwzięcia. Fot./NHI.

Foto: Pięć europejskich państw NATO podjęło pierwsze kroki w kierunku zawiązania inicjatywy, której celem będzie wspólne opracowanie i produkcja średniego śmigłowca transportowego nowej generacji. Obecnie najnowszy europejski śmigłowiec, NH90, także powstał ...

Celem jest opracowanie nowego wielozadaniowego śmigłowca transportowego, który miałby wejść do służby w latach 30. obecnego stulecia.

Program modernizacji floty podstawowych wiropłatów transportowych jest jednym z kluczowych projektów wymiany generacyjnej sprzętu państw NATO. Zgodnie z opublikowanymi informacjami, większość z obecnie eksploatowanych wiropłatów (Puma/Super Puma/Caracal, AW101, NH90) tej klasy w siłach sojuszu wyczerpie swój resurs techniczny i potencjał modernizacyjny w latach 2035-40 i będzie potrzebować następcy. Inicjatywa pięciu wymienionych państw ma stanowić fundament do realizacji projektu Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC).

W najbliższych latach powstanie opracowanie opracowanie wymagań taktyczno-technicznych i założeń międzynarodowej kooperacji przemysłowej. 19 listopada podpisano list intencyjny w tej sprawie.

Czytaj także: Śmigłowcowe manewry na kieleckim salonie obronnym

Co warte podkreślenia, wymienione wyżej państwa realizują obecnie różne programy modernizacji parku sprzętowego floty śmigłowców. Francja, Republika Federalna Niemiec, Włochy i Grecja wdrażają do służby wielozadaniowe NHIndustries NH90. Z kolei resort obrony Wielkiej Brytanii pracuje nad programem następcy maszyn Westland Puma HC.2. Wśród rozważanych opcji wymienia się m.in. udział w amerykańskim programie FLRAA.

Z całą pewnością europejska inicjatywa powinna zostać poddana analizie także w Polsce. W najbliższych latach pojawi się konieczność wymiany sporej części floty śmigłowców wielozadaniowych. Mowa zarówno o maszynach PZL Świdnik W-3 Sokół jak i Mil Mi-8/17.

Celem jest opracowanie nowego wielozadaniowego śmigłowca transportowego, który miałby wejść do służby w latach 30. obecnego stulecia.

Program modernizacji floty podstawowych wiropłatów transportowych jest jednym z kluczowych projektów wymiany generacyjnej sprzętu państw NATO. Zgodnie z opublikowanymi informacjami, większość z obecnie eksploatowanych wiropłatów (Puma/Super Puma/Caracal, AW101, NH90) tej klasy w siłach sojuszu wyczerpie swój resurs techniczny i potencjał modernizacyjny w latach 2035-40 i będzie potrzebować następcy. Inicjatywa pięciu wymienionych państw ma stanowić fundament do realizacji projektu Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego