Wiropłaty zostały zakupione pod koniec września ubiegłego roku na rynku wtórnym, zostały wyprodukowane w 2004 r. i dostarczono je nowym użytkownikom w grudniu 2018 roku. Władze Kolumbii nie poinformowały o źródle pochodzenia maszyn. Kolejne tygodnie wykorzystano na zainicjowanie szkolenia załóg i personelu technicznego oraz doposażenie zgodnie z wymaganiami użytkownika. Według planów śmigłowce miałyby m.in. operować z pokładów okrętów patrolowych typu 20 De Julio (typ Fassmer OPV-80, trzy w linii).
Głównym zadaniem śmigłowców AS365 Dauphin w kolumbijskiej flocie będzie wsparcie operacji dozoru obszaru morskiego i zadań poszukiwawczo-ratowniczych SAR. Obecnie Marynarka Wojenna Kolumbii eksploatuje śmigłowce: Bell UH-1N Huey, Bell 412HP (oba do zadań transportowych), Airbus H125M Fennec (transportowo-łącznikowe) i MBB Bo.105 (maszyny pokładowe).
Czytaj także: Samoloty Airbusa dla Korei Południowej