F-35B na pokładzie Trieste
Już po zatwierdzeniu programu Marina Militare zdecydowała, że okręt ten poza pełnieniem funkcji jednostki desantowej, będzie nosicielem samolotów pionowego startu Lockheed Martin F-35B Lightning II. Konsekwencją tej i innych zmian w stosunku do projektu wstępnego był wzrost jego wyporności z 20 000 do 33 000 t. Długość kadłuba wzrosła z 180-190 m do 245 m.
Dzięki temu jednak włoska marynarka wojenna w dalszym ciągu będzie dysponowała dwoma okrętami lotniczymi przystosowanymi do bazowania wielozadaniowych samolotów F-35B. Poza Trieste, który zastąpi w służbie pierwszy włoski lotniskowiec Giuseppe Garibaldi (C 551), będzie to lotniskowiec Cavour (C 550).
Czytaj także: Marina Militare czeka na nowy okręt desantowy
Kontrakt na budowę UAM o wartości 1,126 mld euro zawarto 1 lipca 2015 r. pomiędzy włoskim resortem obrony a konsorcjum firm Fincantieri i Finmeccanica (obecnie Leonardo). W ramach realizacji tej umowy do koncernu Fincantieri trafiło 853 mln euro, zaś do Leonardo 273 mln euro.
Kadłub jednostki powstał w stoczni Fincantieri w Castellammare di Stabia pod Neapolem. Cięcie pierwszych blach pod budowę tego okrętu nastąpiło 12 lipca 2017 r. Stępkę położono 20 lutego 2018 r. Natomiast uroczyste wodowanie odbyło się 25 maja 2019 r. z udziałem prezydenta Włoch Sergio Mattarellego, którego córka Laura została matką chrzestną. Następnie kadłub jednostki został przeholowany do stoczni w Muggiano, gdzie kontynuowano proces wyposażania i przygotowania do prób morskich, które miały się rozpocząć w październiku 2020 r.
Okręt desantowy-dok Trieste (L 9080)
Nowy włoski desantowiec to duża jednostka o standardowej wyporności 25 816 t i wyporności całkowitej wynoszącej 38 000 t. Maksymalna długość kadłuba to 245,00 m, długość między pionami wynosi 213,40 m. Maksymalna szerokość to 47,00 m (na linii wodnej 27,70 m), zaś zanurzenie 7,20 m. Okręt wyposażono w siłownie w układzie CODLOG. Dwie turbiny gazowe Rolls-Royce MT30 o mocy po 48 500 KM, dwa silniki wysokoprężne MAN 20V32/44CR o mocy po 15 000 KM oraz dwa silniki elektryczne o mocy 5,2 MW dla pływania z niskimi prędkościami. Taki układ napędowy pozwala na rozwijanie prędkości maksymalnej wynoszącej 25 w. Prędkość ekonomiczna wynosi 18 w., zaś osiąganą na silnikach elektrycznych 10 w. Zasięg wynosić ma 7 000 Mm/16 w., a autonomiczność 30 dób.