Nie będzie modernizacji wojskowych Sokołów?

Związek Zawodowy Inżynierów i Techników WSK „PZL-Świdnik” opublikował w mediach społecznościowych sprawozdanie ze spotkania z jednym z lokalnych posłów.

Publikacja: 06.05.2020 11:07

Śmigłowiec W-3PL Głuszec. Fot./PZL-Świdnik.

Śmigłowiec W-3PL Głuszec. Fot./PZL-Świdnik.

Foto: Śmigłowiec W-3PL Głuszec. Fot./PZL-Świdnik.

Przekazane w nim informacje mogą sugerować, że anonsowany przez Ministerstwo Obrony Narodowej plan modernizacji wielozadaniowych śmigłowców W-3A Sokół należących do Sił Zbrojnych RP został zarzucony.

‒ Podczas spotkania zostaliśmy poinformowani, że Zakład Napędów w Rzeszowie najprawdopodobniej nie będzie już odkupiony od P&W jak również nie dojdzie do obiecywanej modernizacji 25-30 szt. śmigłowców W-3A do wersji wsparcia pola walki tj. sztandarowych obietnic obecnie rządzącego ugrupowania – informuje ZZIiT

Czytaj także: Śmigłowiec który zmienił Świdnik

Przypomnijmy, zaproszenie do udziału w dialogu technicznym dotyczącym projektu gruntownej modernizacji floty śmigłowców W-3WA Sokół do wersji W-3WA WPW (Wsparcia Pola Walki) zostało opublikowane przez Inspektorat Uzbrojenia 4 września 2018 r. Według ówczesnych szacunków projekt mógł pochłonąć ok. 1,5 mld złotych i trwać do sześciu lat. Prace miały być powiązane z realizacją remontów głównych wojskowych wiropłatów tego typu. W lutym tego roku Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że w MON nadal trwał proces oceny wyników uzyskanych w trakcie dialogu technicznego i całej fazy analityczno-koncepcyjnej projektu. W czasie zeszłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach koncern Leonardo, który jest właścicielem zakładów WSK „PZL-Świdnik”, prezentował koncepcję W-3 Next Generation, która obejmowała wykorzystanie w procesie modernizacji komponentów opracowanych dla innych śmigłowców producenta, przede wszystkim AW169.

""

Śmigłowiec W-3PL Głuszec. Fot./PZL-Świdnik.

radar.rp.pl

Nie jest tajemnicą, że główną wadą śmigłowców rodziny W-3 Sokół jest niewielka moc jednostek napędowych. Ewentualna poważniejsza modernizacja wymusza przebudowę układu napędowego i zastosowanie silników większej mocy oraz nowej przekładni głównej. Tego typu wnioski były publicznie formułowane, choćby przy okazji modernizacji ośmiu śmigłowców W-3WA do standardu W-3PL Głuszec. Nie można więc wykluczyć, że koszt tego przedsięwzięcia może negatywnie zaważyć na realizacji programu W-3WA WPW.

Czytaj także: Śmigłowce Leonardo na globalnej wojnie z zarazą

Ewentualne anulowanie projektu modernizacji śmigłowców W-3 Sokół do nowego standardu może otworzyć drogę do uruchomienia odrębnego postępowania przetargowego, którego efektem będzie zakup nowych wiropłatów średniej klasy dla Sił Zbrojnych RP.

Przekazane w nim informacje mogą sugerować, że anonsowany przez Ministerstwo Obrony Narodowej plan modernizacji wielozadaniowych śmigłowców W-3A Sokół należących do Sił Zbrojnych RP został zarzucony.

‒ Podczas spotkania zostaliśmy poinformowani, że Zakład Napędów w Rzeszowie najprawdopodobniej nie będzie już odkupiony od P&W jak również nie dojdzie do obiecywanej modernizacji 25-30 szt. śmigłowców W-3A do wersji wsparcia pola walki tj. sztandarowych obietnic obecnie rządzącego ugrupowania – informuje ZZIiT

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?