Program Pegaz anulowany

Inspektorat Uzbrojenia opublikował informację o unieważnieniu postępowania przetargowego mającego wyłonić dostawcę partii wielozadaniowych pojazdów Wojsk Specjalnych (WPWS), które kryło się pod kryptonimem Pegaz. Powodem tego kroku są względy formalne.

Publikacja: 29.07.2021 11:13

Program Pegaz anulowany

Foto: Inspektorat Uzbrojenia unieważnił postępowanie przetargowe na zakup wielozadaniowych pojazdów Wojsk Specjalnych Pegaz. Fot./Huta Stalowa Wola.

Zgodnie z informacją Inspektoratu Uzbrojenia, decyzja zapadła 23 lipca. Jeszcze w połowie miesiąca zamawiający poinformował, że w grze znajdowali się czterej oferenci. Huta Stalowa Wola wraz z Tatra Export, H.Cegielski-Poznań wraz z firmą Arquus, Thales Polska i AMZ-Kutno. Procedura zakupu została uruchomiona w maju 2019 r.

Czytaj także: Dwanaście zgłoszeń do dialogu technicznego na Perkoza

Według pisma Inspektoratu Uzbrojenia powodem unieważnienia postępowanie były następujące.

„Po zakończonej kwalifikacji Wykonawców Zamawiający otrzymał od użytkownika informację, z których wynika, że konieczne są zmiany w opisie przedmiotu zamówienia wynikające z faktu wprowadzenia przez użytkownika korekty w koncepcji wykorzystania pojazdów WPWS wynikającej z aktualnej specyfiki działań realizowanych przez Wojska Specjalne zarówno w układzie narodowym jak i sojuszniczym. Z przedstawionych zmian wynika, że pojazdy WPWS wykorzystywane będą m.in. do realizacji zadań, w których przetwarzane będą informacje niejawne o klauzuli NATO SECRET/TAJNE. W wyniku powyższego Zamawiający, dochowując należytej staranności, przeprowadził szereg konsultacji z instytucjami odpowiedzialnymi za realizację czynności nadzorczych nad procedurami związanymi z dostępem do informacji niejawnych o klauzuli NATO SECRET/TAJNE. W wyniku przeprowadzonych konsultacji Zamawiający uzyskał informacje, z których wynika, że na każdym etapie cyklu życia pojazdów (w tym w szczególności na etapie projektowania) będących przedmiotem zamówienia, dostęp do nich związany będzie z posiadaniem uprawnień do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli NATO SECRET/TAJNE.”

Całość analiz wykazała, że cała procedura musi przejść weryfikację dotyczącą zmiany wymagań. To z kolei wchodzi w prawne uzasadnienie unieważnienia postępowania ze względu na wadę uniemożliwiającą zawarcie umowy.

Czytaj także: Rusza śmigłowcowy program Perkoz

Według deklaracji IU, postępowanie zakładało zakup 15 samochodów nowego typu z opcją na 90 kolejnych. Obecnie w strukturach Wojska Polskiego znajduje się niewielka liczba pojazdów tej klasy. M.in. 45 Oshkosh M-ATV, przekazanych przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych, wielozadaniowe HMMWV w wersjach z dodatkowymi pakietami opancerzenia w Wojskach Specjalnych, czy też czy też izraelskie Plasan SandCat 4×4 (Szop) w Żandarmerii Wojskowej.

Zgodnie z informacją Inspektoratu Uzbrojenia, decyzja zapadła 23 lipca. Jeszcze w połowie miesiąca zamawiający poinformował, że w grze znajdowali się czterej oferenci. Huta Stalowa Wola wraz z Tatra Export, H.Cegielski-Poznań wraz z firmą Arquus, Thales Polska i AMZ-Kutno. Procedura zakupu została uruchomiona w maju 2019 r.

Czytaj także: Dwanaście zgłoszeń do dialogu technicznego na Perkoza

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego