Pierwszy AW101 dla Polski testowany w locie

AW101. Fot./Leonardo.
AW101. Fot./Leonardo.
Pierwszy polski śmigłowiec morski Leonardo AW101, jeszcze bez docelowego malowania i z brytyjską rejestracją, wykonał swój dziewiczy lot. Fot./Leonardo.

Pierwszy z czterech zamówionych przez polską Marynarkę Wojenną śmigłowców AW101 (ZR285) wykonał testowy lot w brytyjskich zakładach Leonardo w Yeovil.

Podczas prób w powietrzu, w różnych zakresach prędkości, sprawdzono działanie głównych systemów płatowca. W tym trzech silników napędu a także układu sterowania. To jednak dopiero początek testów – zapowiada Leonardo Helicopters. Zarówno przed pierwszym wyprodukowanym właśnie  płatowcem, jak i kolejnymi trzema śmigłowcami, które dopiero powstają. Łącznie czeka je jeszcze ok. 700 godzin kolejnych fabrycznych prób i praktycznych testów specjalistycznego wyposażenia – informuje producent.

Czytaj także: Na Radarze TV: Marynarka Wojenna dostanie cztery AW101

– Mamy za sobą początek fazy dokładnych testów rozwojowych śmigłowca, które potwierdzą prawidłowe działanie każdej maszyny. Sprawdzą także sprawność wyposażenia podczas realizacji specjalistycznych misji. Wszystko zgodnie z zamówieniem odbiorcy – potwierdza Miles Barnett, starszy pilot testowy w zakładach Leonardo Helicopters Yeovil.

Główny wykonawca – PZL Świdnik

W ramach zawartej w kwietniu 2019 r. umowy, włoski potentat technologiczny Leonardo dostarczy siłom morskim RP cztery ciężkie śmigłowce przygotowane do misji zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) i bojowego ratownictwa (CSAR) wraz z kompleksowymi pakietami zintegrowanej logistyki oraz szkoleń.

W świetle umowy głównym wykonawcą kontraktu jest należąca do włoskiego koncernu lubelska spółka PZL Świdnik. To ona odpowiada za całość realizacji zobowiązań, a w zakładach Leonardo w Yeovil odbywa się montaż śmigłowca.

Gian Piero Cutillo, dyrektor zarządzający Leonardo Helicopters przypomina, że twórcą śmigłowca jest międzynarodowy zespół.  Z Wielkiej Brytanii i Włoch i Polski. PZL Świdnik jest od początku dostawcą  znaczących komponentów struktury zamówionych AW101.

Czytaj także: Kontrakt na AW101 podpisany

– Ta współpraca oznacza, że możemy zapewnić klientowi – Marynarce Wojennej RP –  wysokiej klasy zdolności operacyjne i sprostać wymogom stawianym przez polskie MON – stwierdził szef Leonardo Helicopters.

Ratownik z pełnym wyposażeniem

Zgodnie z kontraktem zawartym w 2019 r. maszyny AW101 przeznaczone dla Brygady Lotnictwa Morskiego MW otrzymają m.in. w autopilota ułatwiającego wykonanie zadań ratowniczych SAR, system transmisji danych, nawigacji taktycznej oraz systemy ochrony i obrony (pasywnej i aktywnej). Gotowe do służby AW101 będą mieć na pokładzie radiostację taktyczną, radar rozpoznawczy, radionamiernik (DF), zintegrowaną głowicę obserwacyjną (FLIR) i transponder z modemem S. Będą również uzbrojone w pokładowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm.

AW101. Fot./Leonardo.
Poland 1 on airfield.

Każda maszyna gotowa do misji Combat SAR będzie wyposażona w reflektor poszukiwawczy i światła do lotów w szyku, które zapewnią dobrą widoczność i optymalne warunki obserwacji otoczenia w trudnych warunkach pogodowych. W zestawie ratowniczym znajdzie się niezbędne wyposażenie medyczne, dwie wciągarki i system do przewożenia ładunków na podwieszeniu zewnętrznym. Ponadto “sarowskie” śmigłowce AW101 otrzymają standardowe systemy zwiększające bezpieczeństwo. Pływaki awaryjne, tratwy ratownicze i zestawy przetrwania w chłodnym klimacie.

Baza serwisowa w Łodzi w offsecie

Wraz z umową główną na dostawy czterech śmigłowców AW101 dla Marynarki Wojennej RP podpisano również umowę offsetową. Beneficjentem są Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 (WZL-1) w Łodzi, tworzące centrum wsparcia eksploatacji śmigłowców.

Drugim beneficjentem kontraktu offsetowego jest Centrum Morskich Technologii Wojskowych Politechniki Gdańskiej.

Czytaj także: AW101 na testach w Gdyni

– Zarówno w tym kontrakcie, w którym PZL-Świdnik jest tzw. głównym wykonawcą, jak i we wszystkich naszych propozycjach ofertowych dla polskiego resortu obrony w zakresie śmigłowców dbamy o korzyści dla Polski, od obronnych po gospodarcze” – zapewnia Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.

Na pokładzie precyzyjny radar i torpedy

Trzysilnikowy wiropłat AW101 bojowe szlify zdobywał na Bałkanach. Śmigłowiec sprawdził się w Iraku i Afganistanie.

Wariant morski AW101 – Merlin – służy brytyjskiej Królewskiej Marynarce do zwalczania okrętów podwodnych. We włoskich siłach zbrojnych śmigłowiec w wersji Caesar wspiera wojska specjalne i ratownictwo. Japońskie formacje Samoobrony Morskiej używają AW101 głównie do transportu, lotniczej obrony przeciwminowej oraz wsparcia najtrudniejszych misji w Antarktyce.

AW101. Fot./Leonardo.
Fot./Leonardo.

Dzięki zasięgowi wynoszącemu 750 mil morskich (ponad 1300 km), przestronnej kabinie oraz dużej rezerwie mocy AW101 wydaje się stworzony do najbardziej wymagających zadań. W tym odzyskiwania i ewakuacji pilotów i wojskowych rozbitków utraconych na wrogim terenie w trakcie działań zbrojnych (misje CSAR).

Czytaj także: Dziewięciu chętnych na dostawę śmigłowców pokładowych dla Marynarki Wojennej

W specjalistycznym wariancie, przeznaczonym do zwalczanie okrętów podwodnych, AW101 jest wyposażony w opuszczany radiolokator oraz pławy radiohydroakustyczne. Maszyna posiada także zasobniki uzbrojenia z torpedami lub ładunkami głębinowymi. Ulepszony radar dozorujący o polu widzenia 360 st. oraz taktyczne łącze danych zapewniają zdolność lotniczego wczesnego ostrzegania dalekiego zasięgu. Dodatkowe systemy detekcji  przydają się też w misjach wykrywania, neutralizacji oraz usuwania min morskich.

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Ile Rosja naprawdę wydaje na zbrojenia?

Sztokholmska SIPRI opublikowała w kwietniu ranking wydatków zbrojeniowych państw świata. Najnowsze ranking największych klientów ...

Amerykańska asysta dla rosyjskiego okrętu

Rakietowy niszczyciel USS Jason Dunham śledził rosyjską fregatę „Admirał Gorszkow” płynącą do Hawany. – ...

Australia zakończyła modernizację samolotów szkoleniowych

Departament Obrony Australii poinformował o zakończeniu programu modernizacji odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego BAE Systems ...