Pierwszy AW101 dla Polski testowany w locie

Pierwszy z czterech zamówionych przez polską Marynarkę Wojenną śmigłowców AW101 (ZR285) wykonał testowy lot w brytyjskich zakładach Leonardo w Yeovil.

Publikacja: 21.07.2021 16:57

Pierwszy AW101 dla Polski testowany w locie

Foto: Pierwszy polski śmigłowiec morski Leonardo AW101, jeszcze bez docelowego malowania i z brytyjską rejestracją, wykonał swój dziewiczy lot. Fot./Leonardo.

Podczas prób w powietrzu, w różnych zakresach prędkości, sprawdzono działanie głównych systemów płatowca. W tym trzech silników napędu a także układu sterowania. To jednak dopiero początek testów – zapowiada Leonardo Helicopters. Zarówno przed pierwszym wyprodukowanym właśnie  płatowcem, jak i kolejnymi trzema śmigłowcami, które dopiero powstają. Łącznie czeka je jeszcze ok. 700 godzin kolejnych fabrycznych prób i praktycznych testów specjalistycznego wyposażenia – informuje producent.

Czytaj także: Na Radarze TV: Marynarka Wojenna dostanie cztery AW101

– Mamy za sobą początek fazy dokładnych testów rozwojowych śmigłowca, które potwierdzą prawidłowe działanie każdej maszyny. Sprawdzą także sprawność wyposażenia podczas realizacji specjalistycznych misji. Wszystko zgodnie z zamówieniem odbiorcy – potwierdza Miles Barnett, starszy pilot testowy w zakładach Leonardo Helicopters Yeovil.

Główny wykonawca – PZL Świdnik

W ramach zawartej w kwietniu 2019 r. umowy, włoski potentat technologiczny Leonardo dostarczy siłom morskim RP cztery ciężkie śmigłowce przygotowane do misji zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) i bojowego ratownictwa (CSAR) wraz z kompleksowymi pakietami zintegrowanej logistyki oraz szkoleń.

W świetle umowy głównym wykonawcą kontraktu jest należąca do włoskiego koncernu lubelska spółka PZL Świdnik. To ona odpowiada za całość realizacji zobowiązań, a w zakładach Leonardo w Yeovil odbywa się montaż śmigłowca.

Gian Piero Cutillo, dyrektor zarządzający Leonardo Helicopters przypomina, że twórcą śmigłowca jest międzynarodowy zespół.  Z Wielkiej Brytanii i Włoch i Polski. PZL Świdnik jest od początku dostawcą  znaczących komponentów struktury zamówionych AW101.

Czytaj także: Kontrakt na AW101 podpisany

– Ta współpraca oznacza, że możemy zapewnić klientowi – Marynarce Wojennej RP –  wysokiej klasy zdolności operacyjne i sprostać wymogom stawianym przez polskie MON – stwierdził szef Leonardo Helicopters.

Ratownik z pełnym wyposażeniem

Zgodnie z kontraktem zawartym w 2019 r. maszyny AW101 przeznaczone dla Brygady Lotnictwa Morskiego MW otrzymają m.in. w autopilota ułatwiającego wykonanie zadań ratowniczych SAR, system transmisji danych, nawigacji taktycznej oraz systemy ochrony i obrony (pasywnej i aktywnej). Gotowe do służby AW101 będą mieć na pokładzie radiostację taktyczną, radar rozpoznawczy, radionamiernik (DF), zintegrowaną głowicę obserwacyjną (FLIR) i transponder z modemem S. Będą również uzbrojone w pokładowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm.

"AW101. Fot./Leonardo."

Poland 1 on airfield.

radar.rp.pl

Każda maszyna gotowa do misji Combat SAR będzie wyposażona w reflektor poszukiwawczy i światła do lotów w szyku, które zapewnią dobrą widoczność i optymalne warunki obserwacji otoczenia w trudnych warunkach pogodowych. W zestawie ratowniczym znajdzie się niezbędne wyposażenie medyczne, dwie wciągarki i system do przewożenia ładunków na podwieszeniu zewnętrznym. Ponadto “sarowskie” śmigłowce AW101 otrzymają standardowe systemy zwiększające bezpieczeństwo. Pływaki awaryjne, tratwy ratownicze i zestawy przetrwania w chłodnym klimacie.

Baza serwisowa w Łodzi w offsecie

Wraz z umową główną na dostawy czterech śmigłowców AW101 dla Marynarki Wojennej RP podpisano również umowę offsetową. Beneficjentem są Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 (WZL-1) w Łodzi, tworzące centrum wsparcia eksploatacji śmigłowców.

Drugim beneficjentem kontraktu offsetowego jest Centrum Morskich Technologii Wojskowych Politechniki Gdańskiej.

Czytaj także: AW101 na testach w Gdyni

– Zarówno w tym kontrakcie, w którym PZL-Świdnik jest tzw. głównym wykonawcą, jak i we wszystkich naszych propozycjach ofertowych dla polskiego resortu obrony w zakresie śmigłowców dbamy o korzyści dla Polski, od obronnych po gospodarcze” – zapewnia Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.

Na pokładzie precyzyjny radar i torpedy

Trzysilnikowy wiropłat AW101 bojowe szlify zdobywał na Bałkanach. Śmigłowiec sprawdził się w Iraku i Afganistanie.

Wariant morski AW101 – Merlin – służy brytyjskiej Królewskiej Marynarce do zwalczania okrętów podwodnych. We włoskich siłach zbrojnych śmigłowiec w wersji Caesar wspiera wojska specjalne i ratownictwo. Japońskie formacje Samoobrony Morskiej używają AW101 głównie do transportu, lotniczej obrony przeciwminowej oraz wsparcia najtrudniejszych misji w Antarktyce.

"AW101. Fot./Leonardo."

Fot./Leonardo.

radar.rp.pl

Dzięki zasięgowi wynoszącemu 750 mil morskich (ponad 1300 km), przestronnej kabinie oraz dużej rezerwie mocy AW101 wydaje się stworzony do najbardziej wymagających zadań. W tym odzyskiwania i ewakuacji pilotów i wojskowych rozbitków utraconych na wrogim terenie w trakcie działań zbrojnych (misje CSAR).

Czytaj także: Dziewięciu chętnych na dostawę śmigłowców pokładowych dla Marynarki Wojennej

W specjalistycznym wariancie, przeznaczonym do zwalczanie okrętów podwodnych, AW101 jest wyposażony w opuszczany radiolokator oraz pławy radiohydroakustyczne. Maszyna posiada także zasobniki uzbrojenia z torpedami lub ładunkami głębinowymi. Ulepszony radar dozorujący o polu widzenia 360 st. oraz taktyczne łącze danych zapewniają zdolność lotniczego wczesnego ostrzegania dalekiego zasięgu. Dodatkowe systemy detekcji  przydają się też w misjach wykrywania, neutralizacji oraz usuwania min morskich.

Podczas prób w powietrzu, w różnych zakresach prędkości, sprawdzono działanie głównych systemów płatowca. W tym trzech silników napędu a także układu sterowania. To jednak dopiero początek testów – zapowiada Leonardo Helicopters. Zarówno przed pierwszym wyprodukowanym właśnie  płatowcem, jak i kolejnymi trzema śmigłowcami, które dopiero powstają. Łącznie czeka je jeszcze ok. 700 godzin kolejnych fabrycznych prób i praktycznych testów specjalistycznego wyposażenia – informuje producent.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego