Startuje przetarg na wozy zabezpieczenia technicznego

Jedną z propozycji w programie Kajman będzie z pewnością wzt ARV3PL Rheinmetalla, zunifikowany w znacznym stopniu z czołgami Leopard 2PL i 2A5. Fot./Rheinmetall.

Inspektorat Uzbrojenia opublikował zaproszenie do udziału w postępowaniu przetargowym dotyczącym zakupu wozów zabezpieczenia technicznego dla Wojska Polskiego. Postępowanie kryje się pod kryptonimem Kajman.

W ramach zainicjowanej procedury IU planuje zakup 29 wzt Kajman. Wozy mają służyć do prowadzenia rozpoznania i ewakuacji technicznej ciężkich pojazdów gąsienicowych o masie nie mniejszej niż 63 ton. Nowe wzt będą wykonywać także zadania pomocy technicznej i wykonywania napraw uszkodzonych pojazdów wojskowych. Dodatkowo zamawiający planuje zastosować opcję kontraktową, która może rozszerzyć zamówienie o kolejnych 37 maszyn.

Czytaj także: Wojsko odebrało pierwsze Leopardy 2PL

Kajman ma być opancerzonym pojazdem gąsienicowym, wyposażonym m.in. w: obrotowe urządzenie dźwigowe, lemiesz oraz dwie wyciągarki. Pojazd ma posiadać zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia z przyrządami obserwacyjno-celowniczymi, system obrony przed działaniem broni masowego rażenia, agregat prądotwórczy APU, system ewakuacji bojowej i rozbudowany system łączności.

Podmioty zainteresowane udziałem w postępowaniu mają czas na składanie ofert do 31 sierpnia tego roku. Inspektorat Uzbrojenia przewiduje udział pięciu wykonawców. Obok ceny (90 proc. punktów) drugim kryterium oceny będzie okres udzielonej gwarancji (10 proc.).

Nowy wzt Kajman ma współpracować zarówno z czołgami jak i innymi ciężkimi pojazdami gąsienicowymi, m.in. 155 mm armatohaubicami Krab. Obecnie Wojsko Polskie dysponuje w tej kategorii sprzętu WZT-2 na podwoziu czołgu T-55, WZT-3 na podwoziu czołgu T-72 i Bergepanzer 2, bazujące na Leopardach 1.

Czytaj także: Leopard 2PL (wkrótce) gotowy do służby

W 2017 r. Inspektorat Uzbrojenia przeprowadził analizę rynku w powyższym zakresie. Wówczas zgłosiło się do niej pięć zainteresowanych podmiotów:

  • Rheinmetall Defence Polska wraz z Rheinmetall Landsysteme,
  • Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy”,
  • Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne wraz z FGG Flensburger Fachrzeugbau,
  • Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM
  • BAE Systems Land Armaments.

Nie jest to jedyny projekt modernizacji floty wozów zabezpieczenia technicznego realizowany na rzecz Wojska Polskiego. Inspektorat Uzbrojenia prowadzi obecnie negocjacje z konsorcjum Polska Grupa Zbrojeniowa, WZM i ZM “Bumar-Łabędy” w sprawie umowy na modernizację eksploatowanych w naszym kraju wzt Bergepanzer 2 przejętych z nadwyżek sprzętowych Bundeswehry.

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Ośmiu chętnych na rakiety kalibru 122 mm

Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął dialog techniczny dotyczący 122 mm rakiet niekierowanych z głowicą odłamkowo-burzącą. Pociski ...

Ukraina szuka nowych myśliwców na zachodzie

Władze Ukrainy zdecydowały, że w ramach wieloletniego programu modernizacji sił zbrojnych planują zakup wielozadaniowych ...

Wieloletnia umowa na Carl-Gustafy M4

Koncern Saab podpisał umowę ze szwedzką Agencja ds. Zamówień Obronnych (FMV, Försvarets Materielverk) dotyczącej ...