Materiał partnera

Samoloty te wpisują się we współczesną doktrynę nasycenia przestrzeni powietrznej wszystkimi dostępnymi środkami bojowymi, jednocześnie wykorzystując zmniejszone koszty pozyskania, eksploatacji i całego cyklu ich użytkowania.

Wielozadaniowy samolot bojowy M-346FA produkcji Leonardo jest jednym z najnowszej generacji przedstawicieli tego nowego trendu i jedną z najbardziej niezawodnych platform pod względem wydajności i zdolności. M-346 Fighter Attack to wielozadaniowa wersja znanego w Polsce Bielika, który jest trzonem szkolenia pilotów bojowych Sił Powietrznych.

W porównaniu do zaawansowanej wersji szkoleniowej, M-346FA jest wyposażony w zoptymalizowaną wersję wielofunkcyjnego radaru Grifo, wysokiej klasy, sieciocentryczny pakiet komunikacyjny z taktycznym łączem danych (Tactical Data Link), siedem zewnętrznych punktów podwieszenia, a także posiada system umożliwiający tankowanie w powietrzu, zachowując jednocześnie wszystkie swoje właściwości szkoleniowe, w tym symulację pokładową i w pełni zintegrowany pakiet szkolenia.

M-346 Fighter Attack został zaprojektowany jako niezwykle wydajny pod względem kosztowym samolot wielozadaniowy, zdolny do wykonywania dużej części zadań operacyjnych, zazwyczaj realizowanych przez myśliwce frontowe, przy ułamku ich kosztu za godzinę lotu, wielokrotnie niższym w porównaniu ze starszymi myśliwcami. Korzyści są ogromne, gdy weźmiemy za punkt odniesienia samolot F-16 i jeszcze większe w porównaniu z F-35. Również maszyny takie jak Su-22 są znacznie droższe pod względem operacyjnym i utrzymania; Su-22 to platforma z innej epoki, w stosunku do której nowoczesny zamiennik, taki jak M-346FA, może zapewnić znacznie szerszy wachlarz zastosowań i lepsze możliwości operacyjne. Jako następca Su-22, M-346FA może również zapewniać krytyczne wsparcie lotnicze dla sił lądowych. Ponadto M-346FA, jako w pełni interoperacyjna platforma w ramach NATO, mogłaby zwiększyć możliwości Sił Powietrznych w zakresie wsparcia misji Sojuszu na różnych teatrach działań, w tym poza granicami kraju.

Leonardo

Zdolności operacyjne samego M-346FA są dodatkowo zwiększone w sytuacji włączenia maszyny w środowisko sieciocentryczne i niosą ze sobą znaczny potencjał, co umożliwia mu skuteczne działanie zarówno w konflikcie asymetrycznym, jak i w ramach scenariusza wojny na pełną skalę. Samolot jest w stanie skutecznie realizować misje patrolowania przestrzeni powietrznej i przechwytywania wolno przemieszczających się obiektów, a w ramach zadań powietrze-ziemia m.in, bliskiego wsparcia powietrznego (CAS i cyfrowy CAS, tzw. DCAS), wysuniętego punktu naprowadzania - Forward Air Controller - Airborne (FAC-A), operacji poszukiwawczo-ratowniczych w warunkach bojowych (CSAR), głębokiego wsparcia (interdiction), operacji powietrznych na polu bitwy (BAI), wsparcia taktycznego dla operacji morskich (TASMO), a także rozpoznania (RECCE).

M-346 charakteryzuje się doskonałymi właściwościami aerodynamicznymi, jest zoptymalizowany do lotu w trybie transonicznym i może osiągnąć prędkość zbliżoną do Ma = 1,2. Samolot bardzo dobrze radzi sobie na niskim pułapie, osiągając bardzo dużą prędkość - ponad 570 węzłów - i zachowuje wysoką energię dzięki wysokiemu współczynnikowi ciągu do masy, więc jest niezwykle zwinny, oferując bardzo dobre walory dla wykonywania zadań myśliwca bombowego. W nowoczesnych scenariuszach, które wymagają dużej prędkości, szybkiego wznoszenia się, znacznej redundancji systemów (w tym silników), możliwości tankowania w powietrzu i wykorzystania precyzyjnego uzbrojenia, M-346FA stanowi doskonałe rozwiązanie dla szeregu zadań i oferuje dużą elastyczność operacyjną przy niskich kosztach.

Leonardo

Ponadto wykorzystywany jako "towarzyszący samolot szkoleniowy", M-346FA umożliwia pilotom utrzymać bardzo wysoki poziom wyszkolenia i szlifowania umiejętności, umożliwiając już wykwalifikowanym pilotom myśliwców wylatnie znacznej liczby godzin, jakie są wymagane według standardów NATO, przy niezwykle niskich kosztach w porównaniu do myśliwców frontowych.

Wreszcie, co nie mniej ważne, M-346FA, może być również bardzo skuteczny w wykonywaniu roli agresora w trakcie szkolenia, co już zostało przetestowane w pozorowanych starciach z najbardziej zaawansowanymi samolotami NATO, takimi jak F-35 czy Eurofighter: wskazuje to na dalsze możliwości platformy w zakresie wspierania wymogów krajowych, jak również perspektywy szerszego wkładu Sił Powietrznych w międzynarodowe ćwiczenia NATO.

Materiał partnera