Dokument przedstawia jedynie ilustracje opatentowanego samolotu i nie zawiera żadnej dodatkowej informacji. Samolot jest przeróbką ciężkiego samolotu transportowego Ił-76MD-90A. System luster, przez który promień lasera jest kierowany w stronę celu, umieszczono wewnątrz dużej kroplowej owiewki nad przednią częścią kadłuba, zaraz za kabiną załogi.
Czytaj także: Rosjanie nie zbudują zbiornikowca na bazie Ił-96-400
Firma NPO Ałmaz z Moskwy (robiąca systemy przeciwlotnicze i przeciwrakietowe) już od ponad 40 lat pracuje nad lotniczym laserem bojowym. Kilkakrotnie zmieniono zarówno konfigurację, jak i przeznaczenie systemu. Lotnicze biuro konstrukcyjne Beriew z Taganrogu jest w ramach tych projektów odpowiedzialne za projektowanie i wykonanie samego samolotu-nosiciela działa laserowego A-60, będącego przeróbką Ił-76.
Program lotniczego lasera
Pierwszy A-60 (izdielije 1A) z 1981 r. powstał z zadaniem zwalczania aerostatów wysokościowych w ramach programu Drejf. Później przemianowanego w Ładoga. Działo laserowe umieszczono w ładowni. 27 kwietnia 1984 r. samolot A-60 lecący na wysokości 10 000 m zestrzelił balon wypuszczony z ośrodka doświadczalnego aerostatów w Wolsku, 700 km na południowy wschód od Moskwy. W 1988 r. samolot spłonął w przypadkowym pożarze na lotnisku Czkałowskij pod Moskwą.
W 1991 r. wystartował drugi samolot eksperymentalny A-60/2 (izdielije 1A2). Po dwóch latach jego próby przerwano z powodu braku finansowania. Inaczej niż w projekcie z najnowszego patentu, w dwóch faktycznie zbudowanych samolotach A-60 lustra kierujące promień lasera na cel mieściły się pod owiewką na grzbiecie kadłuba.