Wśród poruszanych tematów znalazła się kwestia zabezpieczenia przestrzeni powietrznej naszego południowego sąsiada Polski przez polskie lotnictwo w perspektywie wcześniejszego wycofania przez Siły Zbrojne Republiki Słowackiej samolotów myśliwskich sowieckiej produkcji MiG-29.

Jak powiedział minister obrony Republiki Słowackiej Jaroslav Naď, Mariusz Błaszczak zapewnił o gotowości Polski do zabezpieczenia przestrzeni powietrznej Słowacji przez polskie lotnictwo. Jak ujął to podczas wspólnej konferencji prasowej szef polskiego resortu obrony ‒ Z naszej strony czymś zupełnie naturalnym jest to, że polska para dyżurna samolotów wielozadaniowych F-16 będzie patrolowała również niebo nad Słowacją. Będą to dyżury przeprowadzane z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jeżeli będzie taka potrzeba, to będzie dostępne lotnisko na Słowacji, ale co do zasady po prostu rozszerzymy zakres działania polskiej grupy dyżurnej, która korzysta z samolotów F-16. W stosunkowo niedługiej perspektywie Słowacja będzie wyposażona w takie same samoloty, więc rozmawiamy także na temat współpracy naszych sił powietrznych.

Słowacja eksploatuje obecnie siedem samolotów myśliwskich MiG-29AS/UBS (na stanie jest 11, ale sprawnych jest siedem), wykorzystywanych w koalicyjnym systemie ochrony powietrznej NATINADS (NATO Integrated Air Defense System). Ich eksploatację wspierały dotąd firmy z Rosji, co obecnie stanie się trudne do realizacji bądź niemożliwe. Według nieoficjalnych informacji słowackie MiG-i mogą wkrótce trafić na Ukrainę, podobnie jak miało to miejsce z jednostką ogniową rakietowego systemu obrony przeciwlotniczej S-300PMU. W jego zastępstwie na terenie Słowacji rozlokowano sojuszniczą grupę bojową NATO, w skład której wchodzą kontyngenty z Republiki Federalnej Niemiec i Niderlandów wyposażone w system rakietowy Patriot.

W grudniu 2018 r. Słowacy zamówili w Stanach Zjednoczonych 14 wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16 Block 70 wraz z pakietem uzbrojenia i usług dodatkowych za 1,6 mld dol., których dostawy miały pierwotnie zostać zrealizowane do stycznia 2024 r., jednak ze względu na pandemię COVID-19 termin zapewne ulegnie wydłużeniu. Na razie na linii montażowej producenta w Greenville w stanie Karolina Południowa rozpoczęto montaż pierwszego egzemplarza dla Słowacji, a w Stanach Zjednoczonych zainicjowane zostało szkolenie słowackiego personelu latającego i technicznego.