100 tys. godzin nalotu polskich F-16 Jastrząb

2. Skrzydło Lotnictwa Taktycznego poinformowało, że flota polskich wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D Jastrząb przekroczyła nalot 100 tys. godzin.

Publikacja: 27.05.2021 16:28

F-16 Jastrząb. Fot./MON.

F-16 Jastrząb. Fot./MON.

Foto: F-16 Jastrząb. Fot./MON.

Powyższe wydarzenie jest skutkiem blisko piętnastoletniej historii eksploatacji w kraju oraz poza granicami.

Czytaj także: Poseł pyta o modernizację samolotów F-16 Jastrząb

W ramach programu Peace Sky Polska zakupiła 48 wielozadaniowych samolotów F-16C/D Jastrząb. Międzyrządową umowę zawarto 18 kwietnia 2003 r. Dziewiczy lot pierwszego egzemplarza (4040) został wykonany nad Fort Worth 14 marca 2006 roku. Dostawy do Polski zrealizowano w latach 2006-2009. Od tego czasu są ważnym elementem systemu obrony państwa, a także pozwoliły na zwiększenie aktywności międzynarodowej. Polscy piloci, z udziałem Jastrzębi, wykonywali loty w czasie licznych ćwiczeń międzynarodowych (m.in. Red Flag na Alasce), a także operacyjnych działań sojuszniczych (misje Baltic Air Policing oraz misji bojowych w ramach operacji Inherent Resolve na Bliskim Wschodzie).

W ciągu lat cała flota była i jest utrzymywana przez personel techniczny Sił Powietrznych oraz Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy. Specjaliści tego ostatniego podmiotu zapewniają serwis wybranych komponentów, odpowiadają za wymianę powłoki malarskiej (w ciągu lat zrealizowano wymianę na szesnastu maszynach, w tym cztery otrzymały okolicznościowe malowanie). W bieżącym roku przeprowadzili także pierwszą obsługę okresową po 400 godzinach spędzonych w powietrzu.

Czytaj także: Nowe symulatory do Jastrzębi

Polska była pierwszym państwem Europy Centralnej, które zdecydowało się na zakup samolotów rodziny F-16 Fighting Falcon. Obecnie maszyny produkcji korporacji Lockheed Martin są używane także przez Rumunię, a wkrótce dołączy do nich także Słowacja oraz Bułgaria. W przypadku Polski, decyzja o zakupie 32 wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II, powoduje, że warto aby Ministerstwo Obrony Narodowej podjęło także decyzję o gruntownej modernizacji Jastrzębi według koncepcji F-16V.

Powyższe wydarzenie jest skutkiem blisko piętnastoletniej historii eksploatacji w kraju oraz poza granicami.

Czytaj także: Poseł pyta o modernizację samolotów F-16 Jastrząb

Pozostało 91% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego