Tego typu wniosek nasuwa się po analizie dokumentacji udostępnionej przez 1. Regionalną Bazę Logistyczną. Latem tego roku unieważniono trzy postępowania dotyczące wieloletniego (w latach 2019-21) serwisu kluczowych elementów wyposażenia elektronicznego tych jednostek. Mowa o stacjach radiolokacyjnych Saab Sea Giraffe AMB, systemu dowodzenia i kierowania walką Thales TACTICOS oraz systemu kierowania ogniem Thales STING EO.

Czytaj także: Marynarka Wojenna dostanie AW101

Pierwszy, dotyczący radaru Sea Giraffe AMB, został unieważniony ze względów formalnych. Wykonawca, spółka Saab, przesłała wniosek o dopuszczenie do udziału w języku angielskim, co okazało się sprzeczne z wymogami. Wkrótce po unieważnieniu, 14 czerwca, 1. RBLog ogłosiła nowe postępowanie o tym samym przedmiocie.

18 czerwca unieważniono dwa pozostałe przetargi dotyczące serwisowania systemów TACTICOS i STING EO. W postępowaniu złożono jedną oferta – firmy Thales Polska. Według informacji zamawiającego, wykonawca nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Co jeszcze bardziej zastanawiające, od tego czasu nie pojawiły się nowe ogłoszenia dotyczące obu usług.

Okręty typu Orkan są jedynymi jednostkami wyposażonymi w wymienione systemy. Czwartym będzie okręt patrolowy Ślązak, który jest wyposażony z TACTICOS-a i STING EO.

Czytaj także: ORP Wodnik do naprawy

Jednocześnie Ministerstwo Obrony Narodowej planuje przeprowadzenie gruntownej modernizacji Orkanów. Mowa m.in. o wymianie uzbrojenia artyleryjskiego, części elektroniki, a także silników głównych. Brak wznowienia procedury dotyczącej systemów produkcji koncernu Thales może oznaczać, że nie przewiduje się ich dalszej eksploatacji na okrętach rakietowych i planuje się ich zastąpienie innymi w czasie modernizacji.