Leonardo podpisał offset. Śmigłowce jeszcze w kwietniu

MON podpisało w poniedziałek z koncernem Leonardo, właścicielem PZL Świdnik, umowy offsetowe. Porozumienie otwiera drogę do zawarcia kontraktu na dostawę nowoczesnych śmigłowców dla Marynarki Wojennej.

Publikacja: 08.04.2019 13:51

AW101 Fot./Leonardo

AW101 Fot./Leonardo

Foto: AW101 Fot./Leonardo

MON nie ujawnia, ile dokładnie śmigłowców kupimy. Resort zapewnił jedynie, że główna umowa zakupowa zostanie podpisana jeszcze kwietniu. Pierwotne plany zakupowe, kreślone jeszcze za rządów w MON  Antoniego Macierewicza, zakładały zamówienie najpierw czterech ciężkich maszyn Zwalczania Okrętów Podwodnych (ZOP) z opcją na pozyskanie czterech kolejnych w przyszłości.

Czytaj także: AW101 na testach w Gdyni

Dziś taki plan jest mało prawdopodobny. Brakuje pieniędzy, więc eksperci szacują, że w grę mogą wchodzić najwyżej 4 helikoptery AW101. Maszyny przylecą z brytyjskiej fabryki włoskiego koncernu w Yeovill.

To potężne, drogie maszyny kosztujące w zależności od wyposażenia ok. 100 mln dol. za sztukę.

Po Mielcu czas na Świdnik

– Umowę główną podpiszemy jeszcze w tym miesiącu, w kwietniu tego roku. Bardzo się cieszę z tego, że po zakontraktowaniu w Mielcu dostaw śmigłowców dla wojsk specjalnych mamy przygotowaną i wynegocjowaną kolejną umowę. Będzie to kontrakt dotyczący śmigłowców dla Marynarki Wojennej RP. Postępujemy w ten sposób, żeby sprzęt zamawiać w firmach, które produkują helikoptery w Polsce – zaznaczył szef MON Mariusz Błaszczak.

Czytaj także: Mieleckie Black Hawki uzbroją komandosów

Poniedziałkowy komunikat MON skupia się na uzgodnionej za zamkniętymi drzwiami umowie offsetowej, a właściwie, na 9 cząstkowych umowach zawieranych z Leonardo. Producentem śmigłowców AW101. Umowy zawierane są także z poddostawcami specjalistycznego  wyposażenia  przyszłych śmigłowców ZOP i morskiego ratownictwa. Mowa o spółkach Thales DMS France SAS oraz  MES.

Centrum serwisowe w ramach offsetu z Leonardo

Jakie korzyści przyniesie offset Leonardo dla polskiego przemysłu? Najważniejszym przedsięwzięciem kompensacyjnym będzie utworzenie w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 Centrum Wsparcia Eksploatacji Śmigłowców. W łódzkich zakładach, wyspecjalizowanych w remontowaniu i modernizacjach wojskowej floty śmigłowcowej, powstanie centrum serwisowe dla nowych wiropłatów. To właśnie tam odbywać się będzie pełna obsługa techniczna, serwisy i niezbędne naprawy nowych maszyn.

Czytaj także: Lockheed podpisał umowy offsetowe

Umowa gwarantuje także kontynuację asysty technologicznej i wsparcia technicznego przez firmę Leonardo przez pierwszych 10 lat eksploatacji śmigłowców.

Wartość transferu technologii związanego z offsetem wyliczono na 395,9 mln zł.

MON nie ujawnia, ile dokładnie śmigłowców kupimy. Resort zapewnił jedynie, że główna umowa zakupowa zostanie podpisana jeszcze kwietniu. Pierwotne plany zakupowe, kreślone jeszcze za rządów w MON  Antoniego Macierewicza, zakładały zamówienie najpierw czterech ciężkich maszyn Zwalczania Okrętów Podwodnych (ZOP) z opcją na pozyskanie czterech kolejnych w przyszłości.

Czytaj także: AW101 na testach w Gdyni

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego