Polska Grupa Zbrojeniowa nad kreską

Polska Grupa Zbrojeniowa wypracowała w 2018 r., po raz pierwszy od lat, skonsolidowany zysk netto na poziomie 37,4 mln zł.

Publikacja: 29.05.2019 14:55

HSW realizuje kontrakt obronny na haubice Krab. Fot./Michał Walczak

HSW realizuje kontrakt obronny na haubice Krab. Fot./Michał Walczak

Foto: HSW realizuje kontrakt obronny na haubice Krab. Fot./Michał Walczak

Co bardziej dociekliwi analitycy przestrzegają przed nadmiernym optymizmem. Wyjście PGZ nad kreskę jest w dużej mierze efektem zwiększonej przez rząd puli Planu Mobilizacji Gospodarki. Jest faktem, że pod naciskiem całej zbrojeniówki w tym narodowego czempiona obronnego, z kasy państwa wyasygnowano na PMG w 2018 r. ponad 246 mln zł. W 2017 r. była to kwota przekraczająca ledwie 102 mln zł.

Czytaj także: Prezes PGZ o polskim czołgu nowej generacji

Wojenne rezerwy PGZ, czyli koszty

Przypomnijmy. Pieniądze z PMG pozwalają zrekompensować spółkom wydatki na utrzymanie rezerwowych mocy w tym linii technologicznych i kadr. Spółki przemysłu obronnego muszą je utrzymywać, by być gotowe na skokowe zwiększenie produkcji wojskowego sprzętu, amunicji i zleceń na usługi serwisowe – w trybie alarmowym. Mówimy tutaj o wybuchu wojny lub pojawieniu się nadzwyczajnego zagrożenia kryzysem militarnym.

Utrzymywanie w gotowości wyłączonych z bieżącej produkcji maszyn i ich obsługi sporo kosztuje. Dla wielu spółek z branży był to ogromny problem. Dopłaty z PMG, zdaniem prezesów obronnych firm, nie pokrywały ( i nadal nie pokrywają ) obciążeń w całości.

Czytaj także: Wojsko dostanie zwiadowcze drony od PGZ

– W PGZ zrobiliśmy w tej dziedzinie dokładny audyt. Upomnieliśmy się o bardziej realistyczne rządowe wsparcie – przyznaje Michał Kuczmierowski, wiceprezes PGZ.

Witold Słowik, prezes PGZ potwierdza, że wyższe dopłaty z PMG pomogły grupie kapitałowej wyjść ponad kreskę. Nie był to jednak jedyny czynnik składający się na poprawę sytuacji ekonomicznej firmy. Wiele innych parametrów wskazuje, że intensywne reformy i optymalizacja zarządzania przynosi oczekiwany skutek. Dodatkowo długoterminowe kontrakty na sprzęt z Huty Stalowa Wola, radomskiego Łucznika, czy szyjącego mundury Maskpolu Konieczki doprowadziły do utrwalenia się korzystnego trendu.

Czytaj także: Domagalski-Łabędzki: Polskie spółki chcą jak najwięcej z Wisły

– Potwierdzają go wycinkowe, kwartalne, niezłe wyniki z 2019 r. – przekonuje Słowik.

Szef PGZ przypomina, że sukcesywnie od trzech lat rosną skonsolidowane przychody zbrojeniowej grupy. Startowały od 4,3 mld zł w 2016 roku. W 2017 sięgnęły prawie 5 mld, zaś w 2018 przekraczały już 5,5 mld zł.

Okrętowy balast

Zarząd PGZ chwali się, że udało się opanować kryzysową sytuację wywołaną wpadką technologiczną w produkcji rakietowej amunicji do przenośnych zestawów przeciwlotniczych Piorun. Warty blisko 1 mld zł kontrakt z MON zawisł na włosku i spółce groziły gigantyczne kary umowne.

– Sanacja produkcji jedynej polskiej precyzyjnej broni się powiodła. Konieczny był rygorystyczny przegląd zapasów, lecz kontrolne testy potwierdziły, że pociski są wymaganej jakości – zapewnia prezes PGZ.

Prezes Słowik ujawnił także, że generujący dotąd poważne straty przemysł okrętowy w najbliższych miesiącach będzie miał co robić. Udało się pozyskać zamówienia na modernizację 3 ważnych okrętów o wartości 200 mln zł.

Czytaj także: ORP Wodnik do naprawy

– Pamiętajmy, że cała branża kolejny rok przeżywa głęboką dekoniunkturę. Szacuję, że aby utrzymać na powierzchni nasze stocznie, potrzebujemy wojskowych zamówień o wartości ok. 600 mln zł rocznie. Na te zamówienia czekamy – mówi Słowik.

Promyk nadziei na wyjście na biznesową prostą dostrzegają też w sanockim Autosanie.

– Mam satysfakcję, że w podkarpackich „Autobusach” w końcu coś drgnęło. Efekty nie są spektakularne, ale mam nieco więcej powodów do optymizmu – podkreśla prezes PGZ.

Inni członkowie zarządu spółki zapowiadają konsekwentne kontynuowanie reform. Kierunek zmian pokazuje np. połączenie central handlowych Cenzin i Cenrex.

Czytaj także: Coraz bliżej polskiego BWP

Ważna jest też optymalizacja zarządzania wewnątrz grupy kapitałowej. Wymierne korzyści powinna przynieść m.in. konsolidacja zakupów materiałów i energii, obsługi informatycznej czy księgowej .

Wyzwania eksportowe PGZ

Boleśnie obiektywnym sprawdzianem efektywności państwowej zbrojeniówki był w zeszłym roku niewątpliwie eksport.

Spółki PGZ sprzedały w 2018 r. za granicę produkty warte 730 mln zł. Już produkujemy, ale wciąż jeszcze nie eksportujemy hitów technologicznych. Takimi są niewątpliwie np. artyleryjskie armatohaubice Krab i samobieżne zautomatyzowane moździerze Rak.

Sytuację ilustruje najlepiej przykład. Na czele ubiegłorocznych liderów zagranicznej sprzedaży jest (już od lat) bydgoski „NitroChem”. Po polski trotyl i inne materiały wysokoenergetyczne ustawia się niezmiennie kolejka klientów z całego świata.

Nr 2 w eksporcie PGZ jest poznański „Stomil”. Spółka sprzedaje półprodukty – specjalne mieszanki do produkcji opon jednemu z branżowych potentatów.

Czytaj także: Marketingowa ofensywa PGZ. Koniec zapaści eksportu broni?

Stricte wojskowe uzbrojenie wysyłał w świat w 2018 r. producent broni maszynowej i artyleryjskich zestawów przeciwlotniczych, a także karabinów wyborowych – czyli Zakłady Mechaniczne Tarnów.

– Mamy świadomość, że przy ograniczonych siłą rzeczy zamówieniach polskiego MON jedyną drogą dającą perspektywę rozwoju biznesu jest eksport polskiej broni – zapewnia wiceprezes PGZ Radosław Domagalski-Łabędzki.

Prezes Słowik potwierdza, że firma rozmawia właśnie z poważnymi kontrahentami na kilku obiecujących rynkach. Negocjacje są w toku i to jedyny fakt, który na obecnym etapie można ujawnić.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10