Udany test amerykańskiego pojazdu hipersonicznego

Start przenoszącej pojazd C-HGB rakiety nośnej z poligonu rakietowego Pacific Missile Range Facility na wyspie Kauai na Hawajach. Fot./US Navy.

Pentagon przeprowadził udany test hipersonicznego pojazdu szybującego C-HGB (Common Hypersonic Glide Body).

Próbę przeprowadzono na poligonie rakietowym Pacific Missile Range Facility położonym na wyspie Kauai należącej do archipelagu Hawaje. Test przeprowadzony wspólnie przez marynarkę wojenną (US Navy) oraz armię (US Army) nadzorowany był przez Agencję Obrony Przeciwrakietowej (MDA – Missile Defense Agency). Pozwolił na zebranie kolejnych danych i informacji na potrzeby amerykańskiego programu hipersonicznego C-HGB.

Amerykański pojazd hipersoniczny C-HGB

Prace nad hipersonicznym pojazdem szybującym armia amerykańska rozpoczęła ponad 10 lat temu. W ramach programu budowy zaawansowanej broni hipersonicznej – AHW (Advanced Hypersonic Weapon) – opracowano prototyp szybującego pojazdu zdolnego do osiągnięcia prędkości rzędu Ma=6-8. Jego test odbył się 17 listopada 2011 r., tak jak obecny test, na poligonie rakietowym na wyspie Kauai. Pojazd, po niecałych 30 minutach lotu i pokonaniu odległości 3700 km. Spadł na obszar poligonowy w pobliżu atolu Kwajalein. Test zakończył się sukcesem.

Czytaj także: US Navy rozważa przedłużenie służby pocisków Trident D5 do roku 2080

Program AHW, po przyłączeniu się do niego marynarki wojennej oraz sił powietrznych (USAF), nazwano C-HGB. Pierwszy test tzw. wspólnego szybującego pojazdu hipersonicznego odbył się 1 października 2017 r. (Flight Experiment 1).

Celem prowadzonego wspólnie przez marynarkę wojenną oraz armię programu C-HGB jest budowa hipersonicznego pojazdu szybującego (HGV – Hypersonic Glide Vehicle). Jest to typ pojazdu wynoszonego w powietrze i rozpędzanego wstępnie przez rakietę nośną. HGV wynoszony jest w górne warstwy atmosfery (na wysokość 50-60 km), gdzie następuje odłączenie od rakiety nośnej. Następnie pojazd obniża wysokość lotu (do około 30 km) nabierając dodatkowej prędkości. HGV szybuje do celu z prędkością hipersoniczną Ma=5-10 (1,72 km/s – 3,43 km/s), a jego trajektoria lotu pozostaje płaska. Dopiero w rejonie celu pojazd wykonuje nagły zwrot w kierunku powierzchni Ziemi i rozpoczyna finalną fazę ataku.

Czytaj także: Pociski balistyczne z nowym finansowaniem

Pojazd C-HGB ma stożkowaty kształt. Nie ma ładunku bojowego – do zniszczenia celu ma wystarczyć sama energia kinetyczna.

Makieta hipersonicznego pojazdu szybującego C-HGB. Fot./US Army

Broń hipersoniczna

Armia amerykańska chce wykorzystać pojazd C-HGB w swoim programie budowy broni hipersonicznej dalekiego zasięgu LRHW (Long-Range Hypersonic Weapon). LRHW to system mobilnych baterii rakietowych typu TEL (Transporter-Erector Launcher) zbudowanych na bazie platform samochodowych M983A4. Wyrzutnia TEL ma być uzbrojona w pojedynczą rakietę przenoszącą pojazd hipersoniczny o zasięgu około 2250 km. Lecący z prędkością Ma=5 pojazd C-HGB mógłby osiągnąć tę odległość w czasie krótszym niż 25 minut. W roku budżetowym 2021 US Army planuje przeznaczyć na program LRHW 801 mln dolarów – o 573 miliony więcej niż w roku budżetowym 2020. Pierwsze testy systemu LRHW zaplanowano na rok budżetowy 2021. Wprowadzenie do służby jnowej broni planuje się w roku budżetowym 2023.

Czytaj także: Nowy radar namierzy pociski hipersoniczne

Z kolei US Navy planuje wdrożyć do służby pojazd C-HGB w ramach programu „szybkiego ataku konwencjonalnego” – CPS (Conventional Prompt Strike). Pociski rakietowe przenoszące pojazdy hipersoniczne mają znaleźć się na uzbrojeniu nowobudowanych, zmodernizowanych okrętów podwodnych klasy Virginia (Block V), wyposażonych w wyrzutnie typu VPM (Virginia Payload Module). Marynarka wojenna chce przeznaczyć w roku budżetowym 2021 jeden miliard dolarów na program CPS. O 415 mln dolarów więcej niż w roku budżetowym 2020. Osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej dla uzbrojenia hipersonicznego przenoszonego przez okręty podwodne klasy Virginia jest planowane na rok budżetowy 2028.

Z udziału w programie C-HGB zrezygnowały siły powietrzne. W latach budżetowych 2019-2020 USAF przeznaczyły na program HCSW w sumie ponad 571 mln dol. W roku budżetowym 2021 nie będą go jednak dalej współfinansować, skupiając się wyłącznie na własnym programie budowy hipersonicznego pocisku „powietrze-ziemia” AGM-183A ARRW (Air Launched Rapid Response Weapon).

Czytaj także: Amerykanie testują cele piątej generacji

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Donald Trump nie sprzeda Turkom F-35

Prezydent Donald Trump podpisał ustawę wprowadzającą embargo na dostawy do Turcji wielozadaniowych samolotów bojowych ...

USA sprzedają broń Japonii

Waszyngton zaaprobował zakup przez Tokio pocisków antybalistycznych za 3,3 mld dol. Japonia kupiła 73 ...

Analiza Radaru: K2PL – czy naprawdę umowa już wkrótce?

Od pierwszych dni stycznia tego roku w zagranicznych mediach pojawiają się informacje związane z ...