Laserowa komunikacja dla bezzałogowców

MQ-9 Reaper. Fot./General Atomics

Amerykańska korporacja GA-ASI (General Atomics – Aeronautical Systems Inc.) zakończyła testy nowego urządzenia – pokładowego laserowego systemu łączności ALCoS.

Spółka znana jest przede wszystkim z tego, że jest producentem rozpoznawczo-uderzeniowych bezzałogowych systemów powietrznych MQ-9 Reaper. Teraz informuje o zakończeniu, pomyślnym, testów systemu łączności ALCoS (Airborne Laser Communication System).

Testy zakończyły się pomyślnie.

Czytaj także: Amerykanie testują cele piątej generacji

Podczas prób systemu ALCoS z powodzeniem nawiązano połączenie z satelitą GEO (Geo-synchronous Earth Orbit). To zadanie wykonano z pomocą Terminalu Komunikacji Laserowej Tesat-Spacecom (TESAT) GEO (LCT) 135.

Była to pierwsza demonstracja możliwości systemu wykorzystywanego do łączności w relacji „powietrze-przestrzeń” o rozmiarze, wadze i mocy, który jest kompatybilny z bezzałogowym statkiem powietrznym zaliczanym do kategorii średni pułap, duża długotrwałość lotu MALE (Medium Altitude Long Endurance).

System ALCoS

Korporacja GA-ASI testowała system ALCoS korzystając z obserwatorium optycznego znajdującego się na Teneryfie na Wyspach Kanaryjskich. Spółka uzyskała połączenie z terminalem LCT 135 TESAT zainstalowanym na pokładzie satelity GEO Alphasat. Test wykazał możliwości pozyskiwania i śledzenia oraz wystarczającą moc, tak aby nawiązać połączenie z LCT 135.

Czytaj także: Amerykańskie drony na wyspie Guam

Zasada działania laserowego systemu łączności ALCoS. Fot./GA-ASI

Na początku 2020 r. niespodziewanie, ze względu na decyzję Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, spółka GA-ASI została zmuszona do zakończenia produkcji i dalszego rozwoju systemu MQ-9 Reaper.

System ALCoS jest rozwijany w ramach trwających od pięciu lat prac finansowanych przez GA-ASI. Rozwiązanie powstaje z myślą o obniżeniu prawdopodobieństwa wykrycia oraz przechwycenia łącza komunikacyjnego używanego przez rozpoznawczo-uderzeniowe samoloty bezzałogowe MQ-9 Reaper.

Czytaj także: Uzbrajanie francuskich MQ-9

Dzięki zwiększeniu, 300-krotnie, pojemności przenoszonych danych w stosunku do konwencjonalnych systemów używanych obecnie (RF SATCOM), system ALCoS będzie mógł funkcjonować jako brama do wspólnej sieci powietrznej.

System nowych możliwości

System ma możliwość pracy w dwóch długościach fal optycznych, 1064 nm i 1550 nm. Terminali LCT 135 TESAT używa na siedem satelitów krążących po orbicie. LCT tworzą ponad 60 połączeń satelitarnych na odległość 45 000 km dziennie i rejestrują ponad 30 000 połączeń.

Test przeprowadzony przez GA-ASI był bardzo ważnym krokiem idącym w kierunku umożliwienia bojowym bezzałogowym statkom powietrznym wykorzystywania systemu komunikacji o dużej przepustowości. Mowa o rozwiązaniu, którego przeciwnik nie może zablokować ani wykryć.

Czytaj także: USMC zmienia specyfikację programu MUX

Urządzenie ALCoS pozwala na zastosowanie nowej generacji wysokowydajnych sensorów. W ten sposób pokonuje wąskie gardło ograniczające do tej pory wymianę danych używanych przez obecnie stosowane technologie RF SATCOM.

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Mieleckie samoloty w służbie Estonii

Estonia odebrała pierwszy lekki samolot transportowy C-145A Skytruck. Jest to pierwsza z dwóch maszyn ...

Raytheon jedynym wykonawcą w programie LRSO

Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) podjęły decyzję o wyłączeniu firmy Lockheed Martin z programu ...

Kolejne M88A2 dla Kuwejtu

Departament Stanu USA wydał zgodę na potencjalną sprzedaż do Kuwejtu partii gąsienicowych wozów zabezpieczenia ...