Laserowa komunikacja dla bezzałogowców

MQ-9 Reaper. Fot./General Atomics

Amerykańska korporacja GA-ASI (General Atomics – Aeronautical Systems Inc.) zakończyła testy nowego urządzenia – pokładowego laserowego systemu łączności ALCoS.

Spółka znana jest przede wszystkim z tego, że jest producentem rozpoznawczo-uderzeniowych bezzałogowych systemów powietrznych MQ-9 Reaper. Teraz informuje o zakończeniu, pomyślnym, testów systemu łączności ALCoS (Airborne Laser Communication System).

Testy zakończyły się pomyślnie.

Czytaj także: Amerykanie testują cele piątej generacji

Podczas prób systemu ALCoS z powodzeniem nawiązano połączenie z satelitą GEO (Geo-synchronous Earth Orbit). To zadanie wykonano z pomocą Terminalu Komunikacji Laserowej Tesat-Spacecom (TESAT) GEO (LCT) 135.

Była to pierwsza demonstracja możliwości systemu wykorzystywanego do łączności w relacji „powietrze-przestrzeń” o rozmiarze, wadze i mocy, który jest kompatybilny z bezzałogowym statkiem powietrznym zaliczanym do kategorii średni pułap, duża długotrwałość lotu MALE (Medium Altitude Long Endurance).

System ALCoS

Korporacja GA-ASI testowała system ALCoS korzystając z obserwatorium optycznego znajdującego się na Teneryfie na Wyspach Kanaryjskich. Spółka uzyskała połączenie z terminalem LCT 135 TESAT zainstalowanym na pokładzie satelity GEO Alphasat. Test wykazał możliwości pozyskiwania i śledzenia oraz wystarczającą moc, tak aby nawiązać połączenie z LCT 135.

Czytaj także: Amerykańskie drony na wyspie Guam

Zasada działania laserowego systemu łączności ALCoS. Fot./GA-ASI

Na początku 2020 r. niespodziewanie, ze względu na decyzję Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, spółka GA-ASI została zmuszona do zakończenia produkcji i dalszego rozwoju systemu MQ-9 Reaper.

System ALCoS jest rozwijany w ramach trwających od pięciu lat prac finansowanych przez GA-ASI. Rozwiązanie powstaje z myślą o obniżeniu prawdopodobieństwa wykrycia oraz przechwycenia łącza komunikacyjnego używanego przez rozpoznawczo-uderzeniowe samoloty bezzałogowe MQ-9 Reaper.

Czytaj także: Uzbrajanie francuskich MQ-9

Dzięki zwiększeniu, 300-krotnie, pojemności przenoszonych danych w stosunku do konwencjonalnych systemów używanych obecnie (RF SATCOM), system ALCoS będzie mógł funkcjonować jako brama do wspólnej sieci powietrznej.

System nowych możliwości

System ma możliwość pracy w dwóch długościach fal optycznych, 1064 nm i 1550 nm. Terminali LCT 135 TESAT używa na siedem satelitów krążących po orbicie. LCT tworzą ponad 60 połączeń satelitarnych na odległość 45 000 km dziennie i rejestrują ponad 30 000 połączeń.

Test przeprowadzony przez GA-ASI był bardzo ważnym krokiem idącym w kierunku umożliwienia bojowym bezzałogowym statkom powietrznym wykorzystywania systemu komunikacji o dużej przepustowości. Mowa o rozwiązaniu, którego przeciwnik nie może zablokować ani wykryć.

Czytaj także: USMC zmienia specyfikację programu MUX

Urządzenie ALCoS pozwala na zastosowanie nowej generacji wysokowydajnych sensorów. W ten sposób pokonuje wąskie gardło ograniczające do tej pory wymianę danych używanych przez obecnie stosowane technologie RF SATCOM.

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

„Mały Mustang” wylądował w koszu

2. Regionalna Baza Logistyczna z Warszawy unieważniła postępowanie na dostawy samochodów ciężarowo-osobowych ogólnego przeznaczenia. ...

Amerykańskie wsparcie dla pakistańskich F-16

Departament Stanu wydał zgodę na sprzedaż Pakistanowi pakietu usług wsparcia eksploatacji samolotów Lockheed Martin ...

Amerykanie wybrali nazwę dla nowego samolotu szkolnego

Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) ogłosiły, że nowy samolot szkolny oznaczony roboczo jako T-X ...