Wahadłowiec X-37B pobił rekord przebywania na orbicie

Eksperymentalny, bezzałogowy pojazd kosmiczny Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych X-37B OTV (Orbital Test Vehicle) pobił swój własny rekord nieprzerwanego przebywania na orbicie okołoziemskiej wynoszący 717 dni i 21 godzin.

Publikacja: 03.09.2019 11:36

7 maja 2017 r. – X-37B zakończył misję OTV-4 lądując w „Shuttle Landing Facility” należącym do Centr

7 maja 2017 r. – X-37B zakończył misję OTV-4 lądując w „Shuttle Landing Facility” należącym do Centrum Kosmicznego Johna F. Kennedy’ego na Florydzie. Fot./USAF.

Foto: 7 maja 2017 r. – X-37B zakończył misję OTV-4 lądując w „Shuttle Landing Facility” należącym do Centrum Kosmicznego Johna F. Kennedy’ego na Florydzie. Fot./USAF.

Określany jako kosmiczny samolot, X-37B wynoszony jest na orbitę okołoziemską w kapsule rakiety nośnej. Powraca na Ziemię samodzielnie, jak klasyczny wahadłowiec, lądując na lotnisku.

Samolot i jego misje orbitalne owiane są zasłoną tajemnicy.

USAF ujawniły dotąd jedynie skąpe informacje na jego temat. W 2004 r. USAF przejęły prowadzony od 1999 r. przez DARPA i NASA program budowy bezzałogowego wahadłowca Boeing X-37A. W latach 2005-2006 odbyły się atmosferyczne testy aerodynamiczne prototypu, który wynoszony był w powietrze przy pomocy samolotu-matki typu White Knight. 7 kwietnia 2006 r. X-37A wykonał pierwsze samodzielne lądowanie. W listopadzie 2006 r. siły powietrzne ogłosiły, że opracowują własny wariant pojazdu, który oznaczono jako X-37B OTV. Zbudowano dwa egzemplarze X-37B, które zewnętrznie przypominają X-37A.

Czytaj także: Thunderbolty pozostaną w służbie do połowy lat 30. XXI wieku

Pojazd ma podobny kształt do amerykańskiego wahadłowca – orbitera Space Shuttle – jednakże jest od niego cztery razy mniejszy. Jego długość wynosi 8,8 m. X-37B OTV zbudowano z lekkich struktur kompozytowych, które są dużo wytrzymalsze niż aluminium i kompozyty węglowe starych wahadłowców. Samolot ma luk grzbietowy, w którym znajdują się m.in. rozkładane panele solarne, które zasilają akumulatory litowo-jonowe.

""

7 maja 2017 r. – X-37B zakończył misję OTV-4 lądując w „Shuttle Landing Facility” należącym do Centrum Kosmicznego Johna F. Kennedy’ego na Florydzie. Fot./USAF.

radar.rp.pl

Pojazd zaprojektowany został do operowania na niskiej orbicie okołoziemskiej (180-800 km), a jego prędkość lotu nie przekracza 28 tys. km/h.

Czytaj także: Technika rakietowa w Polsce i obronność państwa

Przebywający na orbicie X-37B jest zdalnie kontrolowany z ziemi, natomiast jego powrót na ziemię odbywa się całkowicie automatycznie. Po otrzymaniu komendy, X-37B samodzielnie wytycza trajektorię lotu i ląduje na wskazanym lotnisku. 22 kwietnia 2010 r. X-37B został po raz pierwszy wyniesiony na orbitę okołoziemską na pokładzie rakiety Atlas V. W ramach pierwszej misji oznaczonej jako OTV-1, samolot przebywał na orbicie 224 dni i 9 godzin.

Kontrowersyjne misje wahadłowca

Program USAF wzbudził wiele kontrowersji. Pojawiły się spekulacje na temat ładunku jaki przenosi X-37B. Chiny wyraziły wówczas swoje zaniepokojenie, twierdząc że jest to początek nowego wyścigu zbrojeń w kosmosie.

Siły powietrzne powtarzały wówczas, i powtarzają do dzisiaj, że X-37B wykorzystywane są do „prowadzenia długotrwałych eksperymentów i testów różnych technologii kosmicznych”. Ujawniono, że testowane są m.in. systemy nawigacji i kontroli w przestrzeni kosmicznej, autonomiczne systemy do lotów orbitalnych, zaawansowane materiały w tym osłony termiczne oraz lekkie elektromechaniczne systemy sterowania. Największe zastrzeżenia ze strony Chin czy Rosji wzbudza jednakże zdolność X-37B do dowolnego „przeskakiwania” z orbity na orbitę i możliwość precyzyjnego manewrowania. Oznacza to, teoretycznie, że X-37B może „przyglądać się” z bliska satelitom operującym na orbitach okołoziemskich.   

Czytaj także: Amerykanie ostrzegą Warszawę przed zagrożeniami z nieba

Druga misja X-37B (OTV-2) trwała od marca 2011 do czerwca 2012 r. Trzecia misja – OTV-3 – rozpoczęła się w grudniu 2012 r. i zakończyła w październiku 2014 r. Czwarta misja trwała od maja 2015 do maja 2017 r. W ramach obecnej misji – OTV-5 – X-37B wystartował z Cape Canaveral na Florydzie 7 września 2017 r. Jak na razie, jest to najdłuższa misja w historii lotów X-37B.

Określany jako kosmiczny samolot, X-37B wynoszony jest na orbitę okołoziemską w kapsule rakiety nośnej. Powraca na Ziemię samodzielnie, jak klasyczny wahadłowiec, lądując na lotnisku.

Samolot i jego misje orbitalne owiane są zasłoną tajemnicy.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego