Cywilne samoloty tankowania powietrznego wesprą USAF

Firma Omega Air Refueling realizuje usługi tankowania powietrznego na rzecz Departmentu Obrony USA od 2000 r., a podstawowym jego kontrahentem było dotąd lotnictwo morskie. Fot./Omega Air.

Departament Obrony Stanów Zjednoczonych ogłosił postępowanie przetargowe związane z zakupem usług tankowania powietrznego na rzecz US Air Force.

Inicjatywa wynika z konieczności odciążenia wojskowych maszyn tej klasy eksploatowanych przez siły zbrojne w zadaniach pomocniczych. Mowa przede wszystkim o zadaniach realizowanych na obszarze Stanów Zjednoczonych.

Czytaj także: Niska gotowość operacyjna największą bolączką US Air Force

Według upublicznionych informacji, USAF planuje zakup pakietu usług, które rocznie mają objąć około 1100 lotów o łącznym czasie rzędu 5000 godzin.

USAF przyjmuje oferty do czerwca bieżącego roku. Wówczas nastąpi również wybór zwycięskiego podmiotu. Wstępna gotowość samolotów miałaby zostać osiągnięta w ciągu dwóch lat od podpisania umowy.

80 proc. nalotu ma być realizowane w czasie zadań szkolno-treningowych nad obszarem Stanów Zjednoczonych. Pozostały czas to wsparcie działań badawczo-rozwojowych, obsługa dostaw samolotów dla kontrahentów zagranicznych (w ramach procedury FMS), a także wsparcie przelotów samolotów USAF.

Zakup usługi odciąży flotę maszyn tankowania tankowania powietrznego USAF, co pozwoli skierować więcej maszyn do działań stricte operacyjnych.

Czytaj także: US Air Force rozwijają koncepcję operacji z lotnisk wysuniętych

Inicjatywa Departamentu Obrony nie jest zaskoczeniem. Stąd część podmiotów mogących realizować tego typu usługi rozpoczęła zawczasu przygotowania do nich. Przykładem może być firma Omega Air Refueling z Aleksandrii w stanie Wirginia. Firma zakupiła w Holandii dwa samoloty tankowania powietrznego KDC-10, wcześniej wycofane z eksploatacji w holenderskim lotnictwie wojskowym. Z kolei Airbus zawarł umowę o współpracy z korporacją Lockheed Martin dotyczącą wspólnej promocji A330MRTT.

Tego typu usługi nie są nowością w Stanach Zjednoczonych. Firma Omega Air Refueling realizuje je od 2000 r., a podstawowym jej kontrahentem jest lotnictwo US Navy.

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Odbudowa rosyjskiego lotniskowca bliska nieopłacalności

Straty spowodowane przez pożar na „Admirale Kuzniecowie” są niemal równe wartości okrętu. – Wstępnie ...

Niemcy modernizują fregaty

Federalny Urząd ds. Uzbrojenia wysłał zapytanie o możliwości modernizacji wyposażenia radiolokacyjnego trzech fregat rakietowych ...

Kolejne środki na produkcję śmigłowców CH-53K King Stallion

Sikorsky Aircraft podpisał umowę dotyczącą uruchomienia produkcji V partii ciężkich śmigłowców transportowych CH-53K King ...