Okręt flagowy Sił Morskich Ukrainy zatopiony

26 lutego pojawiły się na rosyjskich stornach internetowych informacje o samozatopieniu przez Ukraińców fregaty Hetʹman Sahajdaczny. Wiadomość nie była jednak potwierdzona materiałem fotograficznym. Niestety, wczoraj (3 marca) okazała się prawdą.

Publikacja: 04.03.2022 13:02

Hetʹman Sahajdacznyj samozatopiony w Mikołajowie.

Hetʹman Sahajdacznyj samozatopiony w Mikołajowie.

Foto: Internet

Fregata Hetʹman Sahajdaczny (F 130, eks-U 130) była okrętem flagowym Wijśkowo-Morśkich Sył Zbrojnych Sył Ukrainy (WMS ZSU). Wojna zastała okręt w porcie w Mikołajowie. Okazało się, że już w pierwszym dniu rosyjskiego najazdu na Ukrainę, załoga samozatopiła jednostkę przy nabrzeżu, aby uniemożliwić Rosjanom jej szybkie wykorzystanie w przypadku zajęcia miasta. Zdjęcia potwierdzające ten fakt pojawiły się w Internecie 3 marca.

Okręt nie został zniszczony, lecz proces osadzenia na dnie odbył się poprzez odkręcenie kingstonów armatury zaburtowej. Hetʹman Sahajdaczny osiadł na dnie basenu portowego z przechyłem na lewą burtę. Poziom wody sięga pokładu górnego. Oznacza to, że podniesienie okrętu po zakończeniu działań bojowych nie będzie problemem. Inną kwestią jest wpływ zalania poszczególnych mechanizmów i systemów na ich późniejszą zdolność do działania.

Ukraińska fregata Hetʹman Sahajdaczny została zbudowana w stoczni Zaliw w Kerczu jako sowiecki dozorowiec ochrony pogranicza Kirow projektu 11351 Nieriej. Stępkę położono 5 października 1990 roku. Okręt zwodowano 29 marca 1992. W tym roku przeszedł też na własność niepodległej Ukrainy. Jej banderę podniósł 2 kwietnia 1993 roku.

Okręty ochrony pogranicza projektu 11351 powstały jako modyfikacja udanych dozorowców projektów 1135/1135M Buriewiestnik, zaprojektowanych w latach 60. i przeznaczonych dla Wojenno-Morskogo Fłota ZSRR. Konstrukcja ta ewoluuje do dziś. Jej najnowsze wcielenia (projekty 11356, 11356M i 11356R) są eksploatowane lub w budowie dla flot Republiki Indii i Federacji Rosyjskiej. Wersja 11351 Nieriej była budowana dla sowieckiej Straży Wybrzeża KGB.

Hetʹman Sahajdacznyj w dawnym porcie macierzystym, w Sewastopolu (zdjęcie z 2005 roku).

Hetʹman Sahajdacznyj w dawnym porcie macierzystym, w Sewastopolu (zdjęcie z 2005 roku).

Tomasz Grotnik

Hetʹman Sahajdacznyj jest okrętem flagowym WMS ZSU. Jest też ich największą jednostką bojową, i jedną z niewielu, które w szerszym zakresie kooperowały z siłami morskimi NATO. Uczestniczył w licznych ćwiczeniach międzynarodowych na morzach Czarnym i Śródziemnym, w tym w 2008 roku przez trzy miesiące brał udział w NATO-wskiej operacji antyterrorystycznej Active Endeavour na Morzu Śródziemnym. Odwiedził też Norfolk w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Od września 2013 do marca 2014 roku odbył długi rejs, aby w północno-zachodniej części Oceanu Indyjskiego wziąć udział w NATO-wskiej operacji antypirackiej „Ocean Shield" oraz w operacji Unii Europejskiej EU NavFor „Atalanta.

W toku służby okręt nie przechodził istotnych modyfikacji (modernizacji). Dziś to jednostka niemal 30-letnia, o konstrukcji sowieckiej. Do niedawna planowano jej pozostawienie w linii do 2031 roku, ale obecnie trudno wyrokować, czy jej remont będzie opłacalny.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego