Aktualizacja: 24.11.2024 22:14 Publikacja: 03.12.2021 15:47
Białoruskie wojska lądowe odebrały partię kołowych bojowych wozów piechoty BTR-82A.
Foto: Ministerstwo Obrony Republiki Białorusi
Pojazdy otrzymał 339. batalion zmechanizowany. Uroczystość uświetniła obecność dowódcy Północno-Zachodniego Dowództwa Operacyjnego, gen. dywizji Aleksanda Naumenki. Podczas przemówienia generał przypomniał swoim podkomendnym o konieczności skoncentrowaniu się na szkoleniu, aby dobrze opanowali nowe uzbrojenie, a także o gotowości do wykorzystania tegoż w obronie Republiki Białorusi. Następnie żołnierze otrzymali gratulacje z rąk gen. Naumenki, na co odpowiedzieli tradycyjnym trzykrotnym „urra!".
BTR-82A to rosyjski kołowy wóz bojowy, opracowany w latach 2009-2010 i produkowany seryjnie przez Arzamaską Fabrykę Maszyn. Od 2011 r. są one sukcesywnie przekazywane Siłom Zbrojnym Federacji Rosyjskiej (na 2021 r. blisko 2000), a poza Rosją użytkują je także: Syria, Kazachstan, Azerbejdżan, Abchazja (państwo to nie jest powszechnie uznawane na forum międzynarodowym) i właśnie Białoruś. Do najważniejszych zmian w stosunku do BTR-80 należą m.in.: mocniejszy silnik wysokoprężny (KAMAZ-740.14-300 o mocy 221 kW/300 KM w miejsce silnika o mocy 191 kW/260 KM), wzmocnione opancerzenie i odporność na miny, nowy system łączności zewnętrznej, układ klimatyzacji, a przede wszystkim uzbrojenie. Stanowi je 30 mm armata automatyczna 2A72 sprzężona z 7,62 mm km PKTM, które zamontowano w niewielkiej wieży załogowej, analogicznej do zastosowanej w latach 90. w BTR-80A. Załogę tworzy trzech ludzi, a desant liczy siedmiu żołnierzy. Stąd BTR-82A można określać mianem kołowego bojowego wozu piechoty.
Wicepremier i minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak, zatwierdził umowę ramową na dostawy nowych pojazdów dla Wojska Polskiego.
Wicepremier i minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak, poinformował, że Rada Modernizacji Technicznej zatwierdziła projekt cięższego niż bwp Borsuk wozu.
MON zamawia w HSW ponad tysiąc nowych bojowych wozów piechoty Borsuk. Skonstruowane w kraju, uzbrojone i wyposażone w zaawansowaną elektronikę zwiastują w armii rewolucję.
Rząd zdecydował o znaczącym podniesieniu potencjału artyleryjskiej zbrojowni HSW. Premier Morawiecki zapowiedział dokapitalizowanie huty i innych zbrojeniowych firm z Podkarpacia.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Wicepremier i minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak, podpisał aneks do umowy na dostawy kolejnej partii karabinków MSBS Grot.
Wojskowy wybrany radnym nie straci pracy w armii. Ale jeśli dostanie się do Sejmu lub Senatu, będzie musiał z wojska odejść. Resort obrony wyjaśnia przepisy.
Wciąż trwają rozmowy o zakupie kolejnej partii czołgów K2. Problem w tym, że koszt polonizacji tych pojazdów do wersji K2PL liczony jest w miliardach złotych i na razie nie ma rozwiązania, kto ma za to zapłacić.
Wydawałoby się, że wybuch wojny w Ukrainie przyspieszy procesy związane z poprawą bezpieczeństwa Polaków. To okazało się złudne. Straciliśmy mnóstwo czasu.
W warstwie deklaracji politycznych nic się nie zmienia, będziemy nadal wspierać Ukrainę, w podskórnej – mniej widocznej – widać zniechęcenie i rozczarowanie niespełnionymi obietnicami.
Do połowy października niemiecki rząd wydał zgody na eksport uzbrojenia o wartości 10,9 mld euro. Wydawanie pozwoleń na eksport staje się bardziej liberalne.
Niewypały polskiej zbrojeniówki w walce o unijne granty to efekt naszej słabości – ale też premii dla dużych graczy. Z obecnymi kryteriami te programy, z punktu widzenia naszej branży, nie mają sensu.
Wojsko nie zareklamowało zimowych butów, ale prokurator wojskowy oskarżył producenta o oszustwo na gigantyczną kwotę. Sąd Okręgowy w Krakowie oczyścił go teraz z zarzutów.
Dziś w skarżyskiej spółce Mesko powinno zostać podpisane porozumienie dotyczące sprzedaży piorunów w ramach unijnego programu EDIRPA. Ale firma ma problemy z terminową realizacją dostaw.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas