Prototypowy Ił-112W wystartował z lotniska zakładowego Woroneżskiej Wytwórni Samolotów, wchodzącego w skład Dywizji Lotnictwa Transportowego Zjednoczonej Kompanii Lotniczej. Wykonała lot próbny, w czasie którego przetestowano główne urządzenia oraz systemy, jak też wykonano podstawowe manewry.
Wydarzenie miało miejsce z kilkumiesięcznym opóźnieniem. W listopadzie minionego roku, kiedy oficjalnie zaprezentowano prototyp, Rosjanie zakładali jego oblot do końca 2018 r.
Początek prób w locie może otworzyć drogę do dalszych negocjacji pomiędzy producentem, a Ministerstwem Obrony Rosji. Mowa o zamówieniu na około 60 samolotów seryjnych. Ich zakup ma umożliwić uruchomienie procesu wycofywania obecnie eksploatowanych lekkich samolotów transportowych rodziny An-24 i An-26.
Czytaj także: W Rosji opatentowano latający automat Kałasznikowa
Iljuszyn Ił-112W ma dysponować udźwigiem do 5 ton oraz możliwością operowania z lotnisk i lądowisk gruntowych. Wzorem innych konstrukcji tej klasy na świecie (m.in. Leonardo C-27J Sprartan czy Airbus C295) jest górnopłatem ze sterem kierunku w kształcie litery „T”. Napęd stanowią dwa silniki turbośmigłowe Klimow TW7-117ST.