Posłowie pytają o zakup używanych czołgów Abrams

Na stronach Kancelarii Sejmu opublikowano interpelację grupy posłów Klubu Parlamentarnego Koalicja Obywatelska, dotyczącą planów pozyskania przez resort obrony narodowej 116 używanych czołgów M1A1SA Abrams, które miałyby trafić do POlski w latach 2023-2024.

Publikacja: 12.08.2022 13:14

Posłowie Koalicji Obywatelskiej pytają MON o szczegóły transakcji pozyskania 116 czołgów Abrams star

Posłowie Koalicji Obywatelskiej pytają MON o szczegóły transakcji pozyskania 116 czołgów Abrams starszej wersji od administracji Stanów Zjednoczonych.

Foto: Leszek Chemperek/CO MON

Autorami interpelacji są: Paweł Poncyljusz, Joanna Kluzik-Rostkowska, Bartłomiej Sienkiewicz, Andrzej Szewiński, Cezary Tomczyk, Cezary Grabarczyk, Tomasz Siemoniak i Marta Wcisło. Czytamy w niej: Rosyjska inwazja na Ukrainę spowodowała, że Ministerstwo Obrony Narodowej dokonuje zakupów sprzętu wojskowego. Biorąc pod uwagę możliwe zagrożenie dla terytorium Polski, powinniśmy niezwykle starannie decydować, jaki sprzęt kupujemy, jak długo będziemy mogli z niego korzystać, jakie będą koszty użytkowania i serwisu, jak te zakupy długoterminowo wpłyną na kondycję polskiego przemysłu zbrojeniowego.

W związku z tym prosimy o odpowiedzi na pytania związane z pozyskaniem starszej wersji amerykańskich czołgów Abrams:

1. Czy Polska pozyska w ramach zamówionych 116 czołgów Abrams w starszej wersji wozy M1A2S lub M1A2 SEP, czy też będą to wozy M1A1 FEP?

2. Jaki jest koszt pozyskania 116 czołgów Abrams w starszej wersji? Proszę o podanie kosztu wyrażonego w PLN.

3. Jakie, według umowy ze stroną amerykańską, prace serwisowe będą mogły być dokonywane przez stronę polską? Jeśli nie będzie to możliwe, to dlaczego? Jeśli tak, to w jakim zakresie remonty będą wykonywane na terytorium RP, a w jakim zakresie u producenta, i kto w takim przypadku będzie ponownym integratorem systemu bojowego?

4. Na ile lat przewiduje się eksploatację zamówionych 116 czołgów w Siłach Zbrojnych RP? Jakie koszty, zdaniem MON, będą się wiązały z ich eksploatacją?

5. Jaki czas deklaruje amerykański dostawca na remont silnika czołgu? Czy prawdą jest, że obecnie na taki serwis czeka się 18 miesięcy?

6. Czy przewiduje się modernizację tych czołgów do nowszego wariantu? Jeśli tak, to do jakiego wariantu i w jakim czasie? W jakiej cenie odbędzie się taka modernizacja? Czy strona polska wynegocjowała sobie możliwość swobodnego modernizowania we własnym zakresie używanych czołgów, np. systemów rozpoznania kierowania ogniem i łączności?

7. Czy w ramach wdrożenia nowego czołgu w Siłach Zbrojnych RP została również uwzględniona konieczność unifikacji systemów łączności oraz zarządzania polem walki BMS?

8. Na jaką kwotę uzgodniono ze stroną amerykańską ewentualną modernizację 116 używanych czołgów do wersji SEPv3?

9. Czy możliwość zakupu czołgów Abrams była warunkowana przekazaniem czołgów T-72 oraz innych pojazdów dla Ukrainy? Jeśli tak, to do których jednostek Wojska Polskiego, pierwotnie wyposażonych w czołgi T-72, będą kierowane pozyskane czołgi Abrams? Czy jednostki są przygotowane do przyjęcia nowego typu sprzętu, zaś jeśli nie, to jaki jest czas konieczny do stworzenia zaplecza logistycznego do eksploatacji tego sprzętu? Jaki ma być czas osiągnięcia wstępnej gotowości operacyjnej przez jednostki Wojska Polskiego, które będą wyposażone w 116 czołgów Abrams?

10. Czy pozyskanie 116 czołgów Abrams od strony amerykańskiej było skutkiem fiaska porozumienia z Niemcami na pozyskanie czołgów Leopard?

11. Czy taka transakcja zakupu była inicjatywą ze strony polskiej, czy ofertą strony amerykańskiej?

Przypomnijmy, informacje o zakupie starszych czołgów rodziny M1 Abrams pojawiły się 14 lipca, kiedy o możliwej transakcji poinformował wicepremier i minister obrony Mariusz Błaszczak. Transakcja została uzgodniona z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych – wiadomo, że mowa o 116 używanych wozach, które pozwolą na przezbrojenie dwóch batalionów czołgów. Ma to pozwolić na uzupełnienie stanów pododdziałów Wojsk Pancernych i Zmechanizowanych po przekazaniu ponad 240 (jak dotąd, a docelowo ponad 400) wozów rodziny T-72 Siłom Zbrojnym Ukrainy. Dotychczas MON nie upublicznił szczegółów tego projektu, poza tym że strona polska ma ponieść jedynie koszty rozkonserwowania czołgów, ich niezbędnych napraw, pakietu logistycznego i transportu do kraju. Dodatkowo minister Błaszczak nie wykluczył, że w przyszłości wozy zostaną zmodernizowane do standardu jednej z nowszych wersji.

Autorami interpelacji są: Paweł Poncyljusz, Joanna Kluzik-Rostkowska, Bartłomiej Sienkiewicz, Andrzej Szewiński, Cezary Tomczyk, Cezary Grabarczyk, Tomasz Siemoniak i Marta Wcisło. Czytamy w niej: Rosyjska inwazja na Ukrainę spowodowała, że Ministerstwo Obrony Narodowej dokonuje zakupów sprzętu wojskowego. Biorąc pod uwagę możliwe zagrożenie dla terytorium Polski, powinniśmy niezwykle starannie decydować, jaki sprzęt kupujemy, jak długo będziemy mogli z niego korzystać, jakie będą koszty użytkowania i serwisu, jak te zakupy długoterminowo wpłyną na kondycję polskiego przemysłu zbrojeniowego.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego