Nowe polskie śmigłowce z PZL-Świdnik dla polskiego wojska

Dwie linie produkcyjne nowoczesnych śmigłowców mogą powstać w świdnickich zakładach, które w tym roku obchodzą swoje 70-lecie.

Publikacja: 14.01.2021 12:00

AW139. Fot./Leonardo

AW139. Fot./Leonardo

Foto: AW139. Fot./Leonardo

Nowe i najnowocześniejsze śmigłowce, czyli wielozadaniowy i stricte bojowy byłyby produkowane w PZL-Świdnik przy dużym zaangażowaniu polskiego przemysłu i rodzimego łańcucha dostaw. Pierwszy z wymienionych śmigłowców, oparty byłby na sprawdzonej wielozadaniowej platformie AW139, drugi to zupełnie nowy AW249, będący kolejnym kamieniem milowym w światowej produkcji i projektowaniu śmigłowców.

Czytaj także: Na lądzie, morzu i w powietrzu. Technologie Leonardo w polskiej armii

PZL-Świdnik, w ramach krajowych programów śmigłowcowych polskiego resortu obrony, proponuje śmigłowce, które mogłyby być w całości produkowane w świdnickich zakładach przy zaangażowaniu polskiego przemysłu i z wykorzystaniem polskiego łańcucha dostaw. W programach Perkoz i Kruk, ogłoszonych przez resort obrony,  we współpracy z polskim przemysłem, w tym Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych (ITWL) i spółkami z Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), PZL-Świdnik proponuje wojsku nowe polskie śmigłowce, ale też szereg korzyści dla Polski, które wynikają ze współpracy oraz inwestycje z wysoką stopą zwrotu.

Wybór innego, gotowego rozwiązania oznaczałby jedynie wydatek z budżetu państwa. PZL-Świdnik proponuje inwestycje w śmigłowce 100 proc. wyprodukowane w Polsce, co oznacza miejsca pracy oraz rozwój regionu, a także polskiego przemysłu włączonego w łańcuch dostaw oraz polskich instytucji naukowo-badawczych.

Czytaj także: Leonardo: w Świdniku moglibyśmy robić dwa nowe wojskowe śmigłowce

Produkcja nowych i najnowocześniejszych śmigłowców w PZL-Świdnik wiąże się z transferem technologii z jednoczesnym dopasowaniem do Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP w oparciu o krajowy przemysł, a także możliwościami eksportowymi polskich wariantów śmigłowców produkowanych w PZL-Świdnik. Wpisuje się to również w plan umocnienia polskiego przemysłu obronnego, zapewniając suwerenność militarną i gospodarczą.

Produkcja śmigłowców dla polskiego wojska i na eksport także za pośrednictwem polskiego rządu w ramach transakcji międzyrządowych

Branża śmigłowcowa znajduje się w niszy, która stosunkowo najmniej ucierpiała z powodu kryzysu spowodowanego pandemią koronawirusa, biorąc pod uwagę nieoceniony zakres zadań, które mogą wykonywać tylko śmigłowce oraz znaczenie, jakie mają one dla bezpieczeństwa narodów i wsparcia dla ludności. Przykładem tego są liczne zamówienia z wielu krajów na świecie, z Europy, obu Ameryk, Azji i Bliskiego Wschodu, jakie napływają do Leonardo, w strukturach którego znajduje się PZL-Świdnik. Dlatego świdnicki zakład, korzystając ze swego 70-letniego doświadczenia, przez kolejne dekady, utrwalając strategiczne partnerstwa z polskimi podmiotami przemysłowymi i ośrodkami naukowo-badawczymi, chce projektować, rozwijać i produkować, a także zapewniać serwis śmigłowców dla polskiej armii.

Czytaj także: Śmigłowce Leonardo na globalnej wojnie z zarazą

Produkcja nowych śmigłowców w PZL-Świdnik zapewniłaby Polsce kontynuację własnej tradycji śmigłowcowej. W Polsce, tylko w Świdniku powstawały wiropłaty, dlatego też, jako jedyny polski zakład produkcyjny może on zaproponować nowe, w 100 proc. polskie śmigłowce tj. takie, których własność intelektualna znajduje się w kraju, i które wykorzystują polską myśl techniczną, a nie jedynie zdolność do montażu przyjmując inne, gotowe rozwiązania. Pełna produkcja jest możliwa obecnie tylko w PZL-Świdnik mając także na uwadze dwa programy: Perkoz i Kruk ogłoszone przez polski resort obrony. Śmigłowce te mogłyby być w całości produkowane w PZL-Świdnik z wykorzystaniem polskiego łańcucha dostaw, dzięki czemu wraz z dostawą śmigłowców oferowana byłaby polskiemu wojsku baza rozwojowa: pełna infrastruktura i logistyka. Jest to tym bardziej ważne, że zdolności bojowe sprzętu wojskowego to nie tylko parametry taktyczno-techniczne, ale właśnie cała ta infrastruktura.

Śmigłowce wielozadaniowe, w ramach programu Perkoz, produkowane w PZL-Świdnik mogą być gotowe do lotu już w ciągu dwóch lat

Śmigłowce poszukiwane w ramach programu Perkoz mają zapewniać wsparcie bojowe z możliwością prowadzenia zaawansowanego szkolenia lotniczego; dowodzenie; rozpoznanie i prowadzenie walki elektronicznej.

Dla tego programu, PZL-Świdnik proponuje śmigłowiec wielozadaniowy, który w całości mógłby być produkowany w świdnickich zakładach w oparciu o sprawdzoną platformę AW139, w której projektowaniu zakłady te odegrały znaczącą rolę. Śmigłowiec AW139 jest bestsellerem na rynku światowym. Na przykład Boeing MH-139, oparty na AW139, został również wybrany przez Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych, gdzie będzie służył pod nazwą Grey Wolf. Na całym

"AW139M"

AW139M. Fot./Leonardo

Foto: radar.rp.pl

świecie AW139 jest używany przez 280 operatorów z 70 krajów.

Jako nowy śmigłowiec wielozadaniowy dałby polskiemu wojsku możliwość skoku technologicznego i doskonałe zdolności taktyczne. Z punktu widzenia wojska, z tą wielozadaniową platformą można zintegrować wiele systemów uzbrojenia, w zależności od decyzji użytkownika: np. karabiny maszynowe różnych kalibrów montowane na burtach, zewnętrznie montowane ładunki w tym rakiety kierowane i niekierowane, powietrze-powietrze i powietrze-ziemia. AW139 wykorzystuje zaawansowane systemy lotu i nawigacji dla operacji dziennych i nocnych oraz zaawansowaną nawigację satelitarną. Unikalna, ponad 60-minutowa praca na sucho przekładni głównej zapewnia AW139 niezrównane bezpieczeństwo, przetrwanie i niezawodność. Śmigłowiec ten posiada najlepsze w klasie marginesy mocy i wydajności. W końcu, co także jest ważne, przestrzeń kabiny odznacza się wszechstronnością i modułowością. Dzięki temu, jak pokazują doświadczenia dotychczasowych użytkowników wojskowych, śmigłowiec może zostać szybko przekonfigurowany między różnymi zadaniami.

Polski wariant tego śmigłowca mógłby być oferowany przez polski rząd w ramach transakcji międzyrządowych, podobnie jak robi to rząd USA i wielu innych krajów.

Śmigłowiec bojowy w ramach programu Kruk to najnowocześniejszy wiropłat, który zapewniłby Polsce pozostanie w czołówce technologicznej

W programie Kruk, PZL-Świdnik oferuje śmigłowiec AW249 – najbardziej zaawansowany śmigłowiec bojowy, który zawiera najnowsze rozwiązania technologiczne w swojej klasie. Jest on wyposażany w kompletny zestaw systemów nawigacji, misji dziennych i nocnych oraz kierowania ogniem, a także zdolność zarządzania i kierowania bezzałogowymi statkami powietrznymi. Ponadto system realizacji misji zapewni szereg elementów poprawiających świadomość sytuacyjną, tym samym zmniejszając obciążenie pilota pracą i poprawiając bezpieczeństwo. AW249 zapewni szybkość i długotrwałość lotu pozwalającą na przetrwanie w najtrudniejszych warunkach podczas zadań szturmowych oraz wsparcia powietrznego. Dzięki nowoczesnej konstrukcji będzie również zapewniał bardzo konkurencyjne koszty utrzymania i eksploatacji, a otwarta architektura sprawi, że łatwo będzie poddawał się przyszłym unowocześnieniom do wyższych wersji oraz modernizacji.

"AW249"

AW249. Fot./Leonardo

Foto: radar.rp.pl

Udział w tym ważnym programie śmigłowcowym pozwoliłby Polsce utrzymać się w czołówce technologii wiropłatów i być graczem pierwszoligowym również ze względu na złożoność śmigłowca bojowego. Wybór gotowego rozwiązania oznaczałby, że cały budżet zostałby przeznaczony na zakup już istniejących zasobów. Dlatego inwestowanie we współpracę przemysłową w celu opracowania nowego polskiego śmigłowca bojowego pozwoliłoby na uzyskanie długoterminowych korzyści dla gospodarki narodowej, przyczyniłoby się do zwiększenia zatrudnienia, zdobycia know-how, a następnie eksportu polskiego wariantu śmigłowca. Zapewniłoby to większe bezpieczeństwo narodowe i suwerenność, również w zakresie własności intelektualnej. Stanowiłoby to łatwy pomost dla dalszego rozwoju technologicznego i uczyniłoby z Polski jednego z głównych graczy w Europie i w NATO jako potencjalnego partnera dla nowych programów w przyszłości.

Dwa nowoczesne śmigłowce dla polskiej armii, produkowane w PZL-Świdnik zapewniłyby pełną  suwerenność w obszarach militarnych i gospodarczych. Wartość przemysłowa tej oferty jest ogromna – wojsku daje możliwość zabezpieczenia całości cyklu eksploatacyjnego śmigłowców na terenie kraju, a Polsce zapewnia utrzymanie pełnej zdolności do konstruowania i produkowania śmigłowców na wiele dekad.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego