Problem z utrzymaniem w sprawności silników Orkanów

Okręty rakietowe typu Orkan podczas ćwiczeń Anakonda 20. Fot./Marynarka Wojenna/3. FO.

Komenda Portu Wojennego w Gdyni unieważniła postępowanie dotyczące usługi naprawy głowic sterujących silników wysokoprężnych Zwiezda M520. Stanowią napęd okrętów rakietowych typu Orkan eksploatowanych w Marynarce Wojennej.

W ramach postępowania przetargowego zamawiający poszukiwał podmiotu, który zrealizuje naprawę czterech głowic sterujących do wymienionych silników. Powodem unieważnienia jest fakt, że przesłane oferty przewyższały zaplanowany budżet. Oznacza to, że jedne z najbardziej wartościowych okrętów Marynarki Wojennej mogą mieć wkrótce problemy z poruszaniem się o własnych siłach.

Czytaj także: Kto zbuduje Magneto dla Marynarki Wojennej?

Produkowane przez rosyjską firmę JSC Zwiezda zaprojektowano w latach 70. Mają 56 cylindrów w układzie gwiazdowym i osiągają maksymalną moc 3970 kW/5160 KM. Każdy z okrętów typu Orkan jest napędzany przez trzy jednostki napędowe tego typu.

Jeszcze niedawno zakładano modernizację, która miała objąć wymianę silników na nowe produkcji zachodniej. Miało to związek z wyeksploatowaniem oryginalnych M520, kosztami remontów oraz brakiem dostępu do fabrycznych części zamiennych. Projekt został zarzucony, stąd rosnące problemy z utrzymaniu okrętów w gotowości bojowej.

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Broń z Łucznika do Śnieżnika

Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia podpisał umowy z Fabryką Broni „ŁUCZNIK”‒Radom dotyczącej dostawy broni przeznaczonej ...

Rosomaki WD dostarczone 18. Dywizji Zmechanizowanej

Minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak wziął udział w uroczystości osiągnięcia przez 18. Dywizji Zmechanizowanej ...

Gorąca dyskusja o europejskim lotniskowcu

Propozycje szefowej niemieckiej CDU zbudowania europejskiego lotniskowca, poparte przez kanclerz Merkel, wywołały dyskusję w ...