Kłopoty najnowszego rosyjskiego myśliwca

Informacja o pierwszym locie pierwszego seryjnego samolotu myśliwskiego nowej generacji Su-57 miała być ozdobą relacji z posiedzenia kierownictwa Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej z udziałem Władimira Putina 24 grudnia 2019 r.

Publikacja: 27.12.2019 12:50

Pierwszy seryjny samolot myśliwski Su-57 podczas końcowego montażu w zakładzie w Komsomolsku nad Amu

Pierwszy seryjny samolot myśliwski Su-57 podczas końcowego montażu w zakładzie w Komsomolsku nad Amurem; listopad 2019 r. Fot./materiały prasowe

Foto: Pierwszy seryjny samolot myśliwski Su-57 podczas końcowego montażu w zakładzie w Komsomolsku nad Amurem; listopad 2019 r. Fot./materiały prasowe

Budowę samolotu ukończono w grudniu w zakładzie produkcyjnym w Komsomolsku nad Amurem na rosyjskim Dalekim Wschodzie. Jeszcze przed końcem roku miał trafić do ośrodka prób wojskowych i przeszkalania personelu latającego Sił Powietrzno-Kosmicznych w Lipiecku.

Czytaj także: Rosja utraciła pierwszy seryjny egzemplarz Su-57

Jednakże 24 grudnia, o godzinie 11:14 czasu lokalnego, samolot rozbił się w odległości 120 km od lotniska. Pilot katapultował się i po półgodzinie odnalazł go śmigłowiec ratowniczy.

Za sterami siedział ppłk Aleksiej Gorszkow z Przedstawicielstwa Wojskowego Nr 485 przy zakładzie w Komsomolsku nad Amurem. To oznacza, że samolot wykonywał lot zdawczo-odbiorczy przed przekazaniem samolotu Ministerstwu Obrony Federacji Rosyjskiej. Formalnie więc maszyna należała wciąż do producenta, Połączonej Korporacji Lotniczej.

""

Su-57 – jeszcze nazywany T-50 – na pokazach lotniczych w 2013 r. w Ramienskoje. Fot./Wikimedia. Vitaly V.Kuzmin.

radar.rp.pl

Przyczyny wypadku bada komisja pod kierownictwem wiceministra przemysłu Olega Boczarowa. Według wstępnej wersji, przyczyną była awaria układu sterowania samolotu.

Czytaj także: „Myśliwy” i Su-57

Su-57 „01” to pierwszy seryjny samolot tego typu. Sądząc po zdjęciach z hali produkcyjnej w Komsomolsku nad Amurem, opublikowanych w listopadzie 2019 r., drugi egzemplarz seryjny Su-57 „02” nie będzie gotowy do lotu przed połową 2020 r. Przed nimi powstało dziesięć prototypów T-50, które przechodzą próby od 2010 r.

Dwa pierwsze seryjne samoloty myśliwskie Su-57 zamówiono w sierpniu 2018 r. podczas wystawy Armia 2018. Rok później, w lipcu 2019 r., Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej zamówiło jeszcze 76 myśliwców z dostawą do końca 2027 r.

Czytaj także: Analiza Radaru: Rosyjski przemysł lotniczy jest w kryzysie

Rozbity 24 grudnia Su-57 „01” to pierwszy stracony samolot tego typu. Przedtem najpoważniejsza była awaria 10 czerwca 2014 r.  Piąty prototyp, oznaczony T50-5, częściowo spłonął po wylądowaniu na lotnisku Instytutu Prób w Locie w Żukowskim. Remont trwał 16 miesięcy, po czym w październiku 2015 r. samolot, teraz oznaczony T50-5R, powrócił do prób. 

Budowę samolotu ukończono w grudniu w zakładzie produkcyjnym w Komsomolsku nad Amurem na rosyjskim Dalekim Wschodzie. Jeszcze przed końcem roku miał trafić do ośrodka prób wojskowych i przeszkalania personelu latającego Sił Powietrzno-Kosmicznych w Lipiecku.

Czytaj także: Rosja utraciła pierwszy seryjny egzemplarz Su-57

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego