Kłopoty najnowszego rosyjskiego myśliwca

Pierwszy seryjny samolot myśliwski Su-57 podczas końcowego montażu w zakładzie w Komsomolsku nad Amurem; listopad 2019 r. Fot./materiały prasowe

Informacja o pierwszym locie pierwszego seryjnego samolotu myśliwskiego nowej generacji Su-57 miała być ozdobą relacji z posiedzenia kierownictwa Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej z udziałem Władimira Putina 24 grudnia 2019 r.

Budowę samolotu ukończono w grudniu w zakładzie produkcyjnym w Komsomolsku nad Amurem na rosyjskim Dalekim Wschodzie. Jeszcze przed końcem roku miał trafić do ośrodka prób wojskowych i przeszkalania personelu latającego Sił Powietrzno-Kosmicznych w Lipiecku.

Czytaj także: Rosja utraciła pierwszy seryjny egzemplarz Su-57

Jednakże 24 grudnia, o godzinie 11:14 czasu lokalnego, samolot rozbił się w odległości 120 km od lotniska. Pilot katapultował się i po półgodzinie odnalazł go śmigłowiec ratowniczy.

Za sterami siedział ppłk Aleksiej Gorszkow z Przedstawicielstwa Wojskowego Nr 485 przy zakładzie w Komsomolsku nad Amurem. To oznacza, że samolot wykonywał lot zdawczo-odbiorczy przed przekazaniem samolotu Ministerstwu Obrony Federacji Rosyjskiej. Formalnie więc maszyna należała wciąż do producenta, Połączonej Korporacji Lotniczej.

Su-57 – jeszcze nazywany T-50 – na pokazach lotniczych w 2013 r. w Ramienskoje. Fot./Wikimedia. Vitaly V.Kuzmin.

Przyczyny wypadku bada komisja pod kierownictwem wiceministra przemysłu Olega Boczarowa. Według wstępnej wersji, przyczyną była awaria układu sterowania samolotu.

Czytaj także: „Myśliwy” i Su-57

Su-57 „01” to pierwszy seryjny samolot tego typu. Sądząc po zdjęciach z hali produkcyjnej w Komsomolsku nad Amurem, opublikowanych w listopadzie 2019 r., drugi egzemplarz seryjny Su-57 „02” nie będzie gotowy do lotu przed połową 2020 r. Przed nimi powstało dziesięć prototypów T-50, które przechodzą próby od 2010 r.

Dwa pierwsze seryjne samoloty myśliwskie Su-57 zamówiono w sierpniu 2018 r. podczas wystawy Armia 2018. Rok później, w lipcu 2019 r., Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej zamówiło jeszcze 76 myśliwców z dostawą do końca 2027 r.

Czytaj także: Analiza Radaru: Rosyjski przemysł lotniczy jest w kryzysie

Rozbity 24 grudnia Su-57 „01” to pierwszy stracony samolot tego typu. Przedtem najpoważniejsza była awaria 10 czerwca 2014 r.  Piąty prototyp, oznaczony T50-5, częściowo spłonął po wylądowaniu na lotnisku Instytutu Prób w Locie w Żukowskim. Remont trwał 16 miesięcy, po czym w październiku 2015 r. samolot, teraz oznaczony T50-5R, powrócił do prób. 

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Luftwaffe zamawia pociski przełamania obrony przeciwlotniczej

Agencja NATO Support and Procurement Agency (NATO-wska Agencja Wsparcia i Zamówień Obronnych) zawarła umowy ...

Słowacja kupuje izraelskie pociski przeciwpancerne

Izraelska firma Rafael podpisała umowę z rządem Republiki Słowacji w sprawie zakupu rakietowych zestawów ...

Zgoda na eksport pocisków Javelin do Polski

Departament Stanu USA wydał zgodę na potencjalną sprzedaż Polsce przeciwpancernych zestawów rakietowych Raytheon/Lockheed Martin ...