Obecnie Inspektorat Uzbrojenia prowadzi dialog techniczny związany z planami ewentualnej modernizacji BWP-1, w którym uczestniczą trzy podmioty: Rafael Advanced Defense Systems, CMI Defence Polska i Polska Grupa Zbrojeniowa wraz z Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi.

Poznańskie zakłady, prezentujące podczas poprzednich edycji MSPO propozycję modernizacji BWP-1 oraz zmodyfikowane bojowe wozy rozpoznawcze BWR-1S i BWR-1D, przedstawił kolejny wariant modernizacji pojazdu, różniący się od poprzedniego konfiguracją kadłuba, a także uzbrojeniem. Najnowsza wersja ma powiększony, podwyższony kadłub o innej geometrii, aniżeli starsza konfiguracja. Pojazd zachował pływalność, pomimo wzrostu masy i poziomu opancerzenia. Opancerzenie wozu wzmocniono do poziomu 4 wg normy STANAG 4569A z przodu pojazdu i do poziomu 3 wg tej samej normy po bokach.

Bartłomiej Kucharski

Przekonfigurowane wnętrze wozu pozwala na pomieszczenie trzech członków załogi i sześciu żołnierzy desantu. Ci ostatni mogą opuszczać wóz po rampie. Załoga ma do dyspozycji nowy system łączności. Pojazd wyposażony został w wieżę John Cockerill 1030, która może być uzbrojona w 30 mm armatę Northrop Grumman Mk 44 Bushmaster II na amunicję 30×173 mm i w sprzężony z nią 7,62 mm karabin maszynowy. Uzbrojenie główne uzupełniane jest przez podwójną wyrzutnię ppk Spike-LR. Opancerzenie wieży jest modułowe i może być doprowadzone maksymalnie do poziomu 4 wg STANAG 4569A. Możliwe jest oczywiście wykorzystanie wież innych producentów, o ile takie będą wymaganie zamawiającego. Zależnie od konfiguracji wozu, masa zmodernizowanego BWP-1 ma sięgać do 15 ton.