Reklama
Rozwiń

Dwóch finalistów w konkursie na następcę Black Hawka

Armia Stanów Zjednoczonych (US Army) zakończyła etap demonstracyjny programu budowy nowej platformy desantowej dalekiego zasięgu – FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft).

Publikacja: 20.03.2020 15:03

W 2022 r. US Army ma wyłonić zwycięzcę w programie FLRAA. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w

W 2022 r. US Army ma wyłonić zwycięzcę w programie FLRAA. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, wybrana konstrukcja zacznie wchodzić na uzbrojenie armii Stanów Zjednoczonych około 2030 r. Fot./Bell

Foto: W 2022 r. US Army ma wyłonić zwycięzcę w programie FLRAA. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, wybrana konstrukcja zacznie wchodzić na uzbrojenie armii Stanów Zjednoczonych około 2030 r. Fot./Bell

Celem programu FLRAA jest wdrożenie do służby następcy wielozadaniowego śmigłowca transportowego UH-60 Black Hawk.

Czytaj także: Boeing prezentuje niekonwencjonalny śmigłowiec

Etap demonstracyjny programu FLRAA czyli JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstration), zakładał budowę funkcjonalnych, latających prototypów oraz wstępną ocenę ich możliwości i osiągów. Miała to być prezentacja rozwiązań technologicznych, które w przyszłości będą wykorzystane do budowy platformy FLRAA.

""

W powietrzu demonstrator technologii firmy Bell: zmiennowirnikowiec V-280 Valor. Fot./Bell.

Foto: radar.rp.pl

Program FLRAA

Na początku października 2014 r. US Army przyznała kontrakty firmom Sikorsky i Boeing, które przedstawiły projekt śmigłowca z napędem mieszanym SB>1 Defiant oraz firmie Bell, która zgłosiła projekt zmiennowirnikowca V-280 Valor. Obydwaj oferenci rozpoczęli wówczas proces budowy i testowania prototypów – demonstratorów technologii.

Czytaj także: Sikorsky zdobył finansowanie na śmigłowce King Stallion

W grudniu 2018 r. V-280 po raz pierwszy wzbił się w powietrze. Pierwszy loty poziomy wykonał 26 kwietnia 2018 r., natomiast 25 stycznia 2019 r. pierwszy lot w trybie samolotowym. SB>1 po raz pierwszy wzniósł się w powietrze 21 marca 2019 r. Latem loty testowe zawieszono z powodu problemów z dwoma współosiowymi wirnikami głównymi. Wznowiono je dopiero pod koniec września 2019 r.

16 marca br. US Army poinformowała o rozpoczęciu kolejnego etapu programu FLRAA. Jest to etap tzw. demonstracji porównawczej i redukcji ryzyka (CDRR – Competitive Demonstration and Risk Reduction). Do postępowania ponownie zakwalifikował się zespół Sikorsky-Boeing, który otrzymał kontrakt w wysokości 97 milionów dolarów. Zakwalifikowała się również firma Bell, która otrzymała kontrakt w wysokości 84 mln dolarów. Środki te obydwaj oferenci mają przeznaczyć na dopracowanie swoich prototypów oraz zastosowanych technologii. Jest to etap, w którym producenci mają przekształcić zaprezentowane na etapie JMR-TD koncepcje w funkcjonalne systemy wojskowe. Jest to również moment w którym US Army ma otrzymać konkretne informacje na temat kosztów opracowania, budowy, wyposażenia i wdrażania do służby nowej platformy. Etap CDRR programu ma potrwać dwa lata.

""

21 marca 2019 r. po raz pierwszy wzbił się w powietrze śmigłowiec z napędem mieszanym Sikorsky-Boeing SB>1 Defiant. Fot./Sikorsky.

Foto: radar.rp.pl

W 2022 r. US Army ma wyłonić zwycięzcę w programie FLRAA. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsze nowe statki powietrzne mają zacząć wchodzić na uzbrojenie jednostek armii Stanów Zjednoczonych około 2030 r. Zarówno armia jak i producenci podkreślają, że SB>1 jak i V-280 nie są prototypami statków powietrznych przeznaczonych do programu FLRAA, a tylko demonstratorami technologii. Można się jednak spodziewać, że finalne prototypy zostaną opracowane na ich podstawie.

Czytaj także: Nowy Bell dla Policji na Mikołajki

Wymagania sformułowane przez US Army dla platformy FLRAA to:

  • maksymalna prędkość przelotowa 520 km/h;
  • zasięg maksymalny nie mniejszy niż 4520 km (bez tankowania w locie);
  • taktyczny promień działania w granicach 550 km;
  • możliwość wykonania zawisu na wysokości min. 1800 m przy temperaturze powietrza rzędu +35°C;
  • maksymalny wysokość lotu ok. 9000 m;
  • możliwość transportu 11 w pełni uzbrojonych żołnierzy.

Program FLRAA jest częścią szerszej inicjatywy armii Stanów Zjednoczonych zakładającej wprowadzenie do służby rodziny nowych platform pionowego startu i lądowania – FVL (Future Vertical Lift). Nowe konstrukcje mają zastąpić śmigłowce UH-60 Black Hawk, AH-64 Apache, a także CH-47 Chinook.

Czytaj także: Sikorsky prezentuje śmigłowiec przyszłości

Odgałęzieniem programu FVL jest program FARA – budowy nowej lekkiej platformy szturmowo-zwiadowczej. US Army chce w pierwszej kolejności wprowadzić do służby następcę śmigłowca UH-60 (program FLRAA) oraz wypełnić lukę po wycofanych śmigłowcach zwiadowczych OH-58 Kiowa Warrior (program FARA). Następnie do służby ma wejść następca śmigłowca szturmowego AH-64 oraz ciężkiego śmigłowca transportowego CH-47. Obydwie te konstrukcje mają zostać zbudowane na bazie platformy FLRAA.

Docelowym silnikiem dla programów FVL/FLRAA oraz FARA ma być jednostka napędowa opracowana w ramach programu ITEP (Improved Turbine Engine Program). 1 lutego 2019 r. ogłoszono, że zwycięzcą w programie ITEP została firma General Electric Aviation. Firma oferuje silnik turbowałowy T901-GE-900 o mocy maksymalnej rzędu 2240 kW.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku