Amerykanie testują cele piątej generacji

Firma Sierra Technical Services zaprezentowała ukończony prototyp tzw. latającego celu piątej generacji – 5GAT (Fifth Generation Aerial Target).

Publikacja: 21.01.2020 16:07

Oblot prototypu celu powietrznego 5GAT jest planowany w pierwszym kwartale bieżącego roku. Fot./Sier

Oblot prototypu celu powietrznego 5GAT jest planowany w pierwszym kwartale bieżącego roku. Fot./Sierra Technical Services Inc.

Foto: Oblot prototypu celu powietrznego 5GAT jest planowany w pierwszym kwartale bieżącego roku. Fot./Sierra Technical Services Inc.

Sierra Technical Services Inc. (STS) to mała, właściwie rodzinna firma, której siedziba mieści się w Tehachapi w Kalifornii. Założona w 2006 r. przez grupę inżynierów, którzy wcześniej pracowali w Skunk Works – oddziale „do zadań specjalnych” koncernu Lockheed Martin.

Czytaj także: Pół tysiąca F-35 szlifuje gotowość bojową

Firma współpracuje jako podwykonawca z wieloma producentami z branży lotniczej. W grudniu 2016 r. STS otrzymała z departamentu ds. testów operacyjnych Pentagonu (DOT&E) wstępny kontrakt na opracowanie projektu bezzałogowego celu latającego piątej generacji.

Programu zainicjowany przez DOT&E ma za zadanie wdrożenie do służby nowego celu powietrznego, którego charakterystyki – odbicie radarowe oraz manewrowość odzwierciedlałyby charakterystyki współczesnych myśliwców piątej generacji takich jak F-35, Su-57 czy J-20. Jako latający cel, 5GAT ma stanowić znacznie większe wyzwanie dla szkolonych pilotów oraz, co najważniejsze, dla radarów pokładowych myśliwców i kierowanych pocisków rakietowych „powietrze-powietrze”.

Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych nie ukrywają, że potrzebują celów powietrznych imitujących myśliwce piątej generacji. Cele posłużą do testowania nowych pocisków rakietowych „powietrze-powietrze” AIM-260 JATM oraz do testowania najnowszych wersji pocisków „powietrze-powietrze” AIM-9X Block II oraz AIM-120D AMRAAM. 5GAT ma w tym zakresie uzupełniać flotę bezzałogowych celów powietrznych QF-16.

Czytaj także: Lockheed Martin przekroczył plan dostaw F-35

W marcu 2017 r. firma STS otrzymała warty 15,9 mln dol. kontrakt na budowę prototypu 5GAT. Prace ukończono pod koniec 2018 r. 10 stycznia br. firma STS zakończyła serię naziemnych prób silników. Oblot prototypu zaplanowano na pierwszy kwartał 2020 r.

5GAT ma wielkość zbliżoną do myśliwca F-16. Jego konstrukcja składa się w 95 proc. z kompozytów.

Napęd stanowią dwa silniki turbowentylatorowe z dopalaczami. W konstrukcji płatowca zastosowano elementy obniżające wykrywalność radarową takie jak: spłaszczony kadłub, trapezowy obrys skrzydeł, rozchylone stateczniki pionowe oraz kanały wlotowe powietrza do silników w kształcie litery S. Jak na razie nie wiadomo czy cel powietrzny będzie pokryty farba pochłaniającą fale radarowe.

""

Oblot prototypu celu powietrznego 5GAT jest planowany w pierwszym kwartale bieżącego roku. Fot./Sierra Technical Services Inc.

radar.rp.pl

Sierra Technical Services Inc. (STS) to mała, właściwie rodzinna firma, której siedziba mieści się w Tehachapi w Kalifornii. Założona w 2006 r. przez grupę inżynierów, którzy wcześniej pracowali w Skunk Works – oddziale „do zadań specjalnych” koncernu Lockheed Martin.

Czytaj także: Pół tysiąca F-35 szlifuje gotowość bojową

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego