Nowe pociski przeciwokrętowe dla „Stratofortec”

Pentagon planuje przystosować bombowce B-52H Stratofortress do przenoszenia pocisków przeciwokrętowych typu AGM-158C LRASM (Long-Range Anti-Ship Missile).

Publikacja: 18.11.2019 15:29

Bombowiec B-1B zrzuca pocisk LRASM podczas testu przeprowadzonego 17 grudnia 2017 r. na poligonie mo

Bombowiec B-1B zrzuca pocisk LRASM podczas testu przeprowadzonego 17 grudnia 2017 r. na poligonie morskim Point Mugu w Kalifornii. Fot./Lockheed Martin.

Foto: Bombowiec B-1B zrzuca pocisk LRASM podczas testu przeprowadzonego 17 grudnia 2017 r. na poligonie morskim Point Mugu w Kalifornii. Fot./Lockheed Martin.

Pociski te znalazły się już na uzbrojeniu bombowców B-1B Lancer, natomiast ich integracja z myśliwcami pokładowymi F/A-18E/F Super Hornet nie została zrealizowana w zakładanym terminie.

W 2009 r. marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych (US Navy) wspólnie z agencją zaawansowanych projektów obronnych (DARPA) rozpoczęły prace nad pociskiem LRASM. Do programu przyłączyły się również siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF).

Czytaj także: Niska gotowość operacyjna największą bolączką US Air Force

Nowy pocisk miał przywrócić marynarce zdolność do atakowania celów powierzchniowych na dalekich dystansach. Zdolność tę utracono wraz z wycofaniem w latach 90. XX w. manewrujących pocisków przeciwokrętowych typu R/UGM-109B TASM (Tomahawk Anti-Ship Missile). Możliwości takich nie daje starzejąca się rodzina pocisków przeciwokrętowych typu AGM-84 Harpoon.

Nowy pocisk przeciwokrętowy

Opracowany przez firmę Lockheed Martin pocisk LRASM kontrukcyjnie opiera się na pocisku manewrującym typu AGM-158B JASSM-ER. LRASM jest pociskiem zdolnym do autonomicznego działania, a jego zasięg wynosi ok. 400 km. Pocisk wyposażono w zintegrowany system namierzania i naprowadzania na cel firmy BAE Systems. Jest to połączenie systemu GPS, naprowadzania bezwładnościowego (INS) oraz termowizyjnego czujnika elektro-optycznego (IIR – Imaging Infrared). System pozwala pociskowi na autonomiczne wyszukiwanie, rozpoznawanie i atakowanie celów w sytuacji, w której trzeba je odróżnić od obiektów nie będących celem ataku.

Czytaj także: US Air Force rozwijają koncepcję operacji z lotnisk wysuniętych

W sierpniu i w listopadzie 2013 r. odbyły się dwa pierwsze testy pocisków LRASM, które zakończyły się pełnym sukcesem. Przenoszone przez bombowce B-1B pociski precyzyjnie trafiły w symulowane cele morskie. Pociski samodzielnie odróżniały cele „wojskowe” od „cywilnych”.

""

Pocisk LRASM. Fot./Lockheed Martin

Foto: radar.rp.pl

W sierpniu 2015 r. pocisk LRASM trzymał oficjalne oznaczenie: AGM-158C.

W kwietniu 2017 r. po raz pierwszy LRASM zrzucił myśliwiec F/A-18F Super Hornet. Tego samego roku, w kwietniu i grudniu, przeprowadzono dwa testy z użyciem pocisków w finalnej, produkcyjnej wersji. Kolejne dwa seryjne LRASM zrzucił bombowiec B-1B podczas testu przeprowadzonego 23 maja 2018 r. na poligonie morskim Point Mugu w Kalifornii. W styczniu 2019 r. Lockheed Martin otrzymał wart 172 mln dol. kontrakt na produkcję i dostawę 50 sztuk LRASM (w ramach drugiej transzy produkcyjnej).

Czytaj także: US Navy zamawia samoloty wczesnego ostrzegania

Do przenoszenia pocisków LRASM w pierwszej kolejności miały zostać przystosowane bombowce B-1B oraz samoloty myśliwskie F/A-18E/F, a następnie również myśliwce F-35A/B/C. LRASM mają też znaleźć się na uzbrojeniu niszczycieli klasy DDG-51 oraz krążowników klasy CG-47, które wystrzeliwać je będą z pionowych silosów okrętowych typu Mk 41 VLS (Vertical Launch System). W grudniu 2018 r. pociski LRASM weszły na uzbrojenie bombowców B-1B osiągając wstępną gotowość operacyjną (IOC – Initial Operational Capability).

Pociski LRASM w US Navy i US Air Force

Wprowadzenie pocisków na uzbrojenie myśliwców F/A-18E/F miało zostać zrealizowane do końca września 2019 r., jednakże proces ten napotkał pewne opóźnienie. Marynarka zapewnia jednak, że integracja pocisków z samolotami myśliwskimi F/A-18E/F Super Hornet ma zostać przeprowadzona do końca bieżącego roku.

Czytaj także: Nowy śmigłowiec ratownictwa bojowego dla US Air Force

Tymczasem siły powietrzne rozpoczęły warty 10 mln dolarów program integracji pocisków LRASM z bombowcami B-52H. Proces ten nie powinien napotkać większych problemów.B-52H przystosowano już do przenoszenia bliźniaczych pocisków AGM-158A JASSM i AGM-158B JASSM-ER.

""

Pocisk LRASM. Fot./Lockheed Martin

Foto: radar.rp.pl

Pojedynczy B-52H może przenosić w luku bombowym, na tzw. konwencjonalnej wyrzutni rewolwerowej (CRL – Conventional Rotary Launcher), do dwudziestu pocisków JASSM/JASSM-ER. Dodatkowo, na dwóch pylonach podskrzydłowych B-52H można podwiesić kolejne 12 pocisków. Dla porównania: bombowiec B-1B może przenosić w swoich lukach bombowych do 24 pocisków JASSM/JASSM-ER lub LRASM. Przystosowanie B-52H do przenoszenia pocisków LRASM zapewni Pentagonowi kolejną platformę dalekiego zasięgu zdolną do wykonywania działań przeciwokrętowych np. na rozległych obszarach Pacyfiku.

Czytaj także: Nowe okrętowe pociski przeciwlotnicze bliżej seryjnej produkcji

Wykonywanie zadań morskich przez B-52 nie jest niczym nowym. Na początku lat 70. XX w. B-52 przystosowano do zrzucania min morskich. Bombowce wciąż wykorzystywane są w tej roli – obecnie testowana jest możliwość przenoszenia przez B-52H min szybujących typu GBU-62 Quickstrike ER. Z kolei w latach 80. bombowce B-52G uzbrojono w pociski przeciwokrętowe typu AGM-84 Harpoon. Załogi bombowców cały czas szkolą się w wykonywaniu zadań morskich. Bombowce B-52H dają w tym zakresie olbrzymie możliwości, gdyż ich promień bojowy wynosi ponad 7 tys. km.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10